18 juni 2014

Påstricket

Jo nej, inte min garderob... men vet inte om jag skulle vilja ha den heller
"Alla sätt är bra utom de dåliga" brukar man säga. Så jag tänkte dela med mig av mitt nyuppfunna klädutrensningstrick. Det är ju inte så revolutionerande kanske men då jag försöker rensa i min garderob händer alltid följande:

a) Jag provar igenom allt och tycker att det mesta är "helt okej", rensar ut färre plagg än jag skulle vilja.

utom en gång då jag b) rensade ut såna mängder så jag plötsligt var nästan utan kläder. Det hände som fattig student, inte så smart. Eller slutligen c) jag orkar inte prova allt och hela projektet blir på hälft.

Påstricket kom till då jag insåg att jag hade alldeles för fullt i min tros- och strumplåda. Mängder med trosor som jag inte visste om de passade och inte vågade använda men inte heller nändes (är det ett ord?) slänga. Så jag varvade de där några som var säkra och sköna och hade en låda som svämmade över. Men bah, orka prova trosor liksom?!

Så jag tog en påse, körde ner alla trosor i den, förutom de stensäkra. Eftersom jag är hemma för det mesta är det inte så stor skillnad vad jag har på mig. Började ta trosor ur påsen och hade dem så länge jag stod ut (vilket inte betyder i dagar i sträck utan snarare att jag bytte och slängde redan vid lunch ibland). Dagar då jag skulle bort tog jag av de säkra i lådan. Efter några veckor var alla trosor genomgångna, kanske hälften hade slängts och jag vet nu att alla passar. Hipp hipp!

Nu har jag just inlett samma procedur med linnen och kortärmade tröjor. Det är ju verkligen inte så att jag lider brist på kläder, men jag har tänkt vara sparsam med att köpa nya kläder åt mig själv under vårdledigheten så jag vill inte heller rensa ut för mycket. Men jag har ändå för trångt i skåpet så nånting ska ut. Dessutom är det roligt med variation också för jag märker att jag har en tendens att varva de där några favoritplaggen som hela tiden hamnar högst upp i högarna.

Feel free to try this at home! :) Jag anser inte att jag borde få nobelpriset men det här funkar i alla fall för mig. Påsen hänger på en kroklist bakom sovrumsdörren. Numera funkar det inte att ha nånting på golvet för sonapågen älskar att packa upp saker...

2 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Alla trosor används här. Inte för att jag har för få, utan för att det går alldeles för länge mellan mina pass i tvättstugan!

Fru Tallund sa...

Det kan förstås vara olika på hur många "alla" är. Men sen tror jag också att vi har olika tvättvanor, vi tvättar nästan allt blandat så det tvättas trosor i nästan varje tvätt.