8 juli 2014

Den underbara ettårsdagen

Det var på ett sätt lite jobbigt att guldgossen fyllde ett igår. Tiden går ju så fort! Med den här farten flyttar han ju snart hemifrån. Samtidigt är det en sån glädje att följa med hans utveckling från en dag till en annan. Och som en kompensation till den lilla taggen att tiden rusar blev ettårsdagen en helt magnifik dag!


Vi började med helt vanlig frukost med tänt födelsedagsljus. Spade är förstås ett viktigt verktyg vid frukostbordet. Jag tog med flit bilden med skärpan på ljuset och inte på grabben med tanke på att jag funderar på att minska antalet foton av honom i bloggen eller i alla fall göra dem mer diskreta. Det här ljuset från Plutoprodukter försöker vi minnas vid varje födelsedag så idag brann det för storasyster som blev 16.


Nallen fick jag för flera år sen av en vän och kollega. Försöker minnas att plocka fram den också. Snabba Noa hann testa nallen och ljuset i kombination, han nådde inte ljuset själv men lyckades få nallen i farozonen. Lyckligtvis har han snabba föräldrar också. 


Sen åkte vi iväg på mammaträning där cirkelträning stod på programmet. Igår var vi bara tre mammor och Noa var det enda vagnbarnet. Han fick "gå lös" hela träningen och var duktig på att underhålla sig själv med lite hjälp av två äldre flickor i treårsåldern. Pinnar brukar han hitta och undersöka.


Efter förmiddagsvila och lunch bytte jag till svalare kläder. En ärmlös body som farmor och farfar köpt i Kroatien. Texten Pirate of Croatia gav mig idén att ge honom en huvudduk. Det var tänkt att bara vara på skoj för att visa upp den lilla piraten för de andra men sen fick den vara kvar. Inte helt perfekt knuten men den skyddade mot solens starka strålar. På vissa bilder ser han farligare ut än annars.... :)



Sandlådelek för hela slanten. Tyvärr har han fått idén att ösa ut sanden ner i gräsmattan och ibland yr den åt alla håll...


Efteråt är det nästan oundvikligt med bad. Förutom två fiskar har vi inga köpta badleksaker utan han använder urdiskade burkar och flaskor och klänypor av trä. Burken på bilden är en som från början innehöll örontops och den har fyra roliga hål i botten så man kan leka minidusch med den. Helt underbart att se hur han upplever och upptäcker!


Sen hämtade vi äldsta storasystern från jobbet i stan. Det kändes viktigt att alla fick vara med på Noas allra första födelsedag. Paket var inte särskilt intressant verkar det som.


Våra paket innehöll dessa tre saker. Jag som alltid gett presenter åt alla i familjen tyckte plötsligt det kändes konstigt och svårt. Vi skaffar ju en massa saker vartefter åt honom. Då han behöver nåt. Vad ska man då ge specifikt till födelsedagen? Jag hade redan alla dessa saker hemma, tror jag beställt alla (till och med pusslet) från Adlibris- för att ge "nångång". Men det blev väl bra så här. Känns lite som att man som föräldrar borde ge nåt dyrt och fint (liksom bättre än alla andra ger) men jag vet inte vad han skulle behöva för större grej nu. (Och på samma gång har jag konsumtionshysterin lite upp i halsen. Ibland kan jag nästan känna kväljningar när jag går in i en affär där det finns en massa grejer. Vem behöver allt det här liksom.)


Senast på ettårsdagen borde man ju lära känna Pettson och Findus! Här i behändigt pekboksformat men ändå med lite mera text. Den ljusblå lådan innehåller sju pixiböcker med utdrag ur de olika Barnkammarböckerna. Sånger, ramsor, sagor och så vidare. Bra att ha med sig i bilen eller skötväskan.


Fast egentligen hoppade vi över paketöppnandet till förmån för tårt- och bullätande eftersom alla verkade mer sugna på det. :) Noa var ivrig och det var svårt att hinna få en bild för han ville rööööra! Blev nästan arg...


Ivern och spänningen är stor!


Det började lite trevande men gick snabbt över till total disaster. Men det unnade vi honom en dag som denna. Underhållande att titta på för oss andra. Recept på den sockerfria babytårtan kommer i ett skilt inlägg. Kameran hade nåt tillfälligt (hoppas jag) fel och vägrade använda blixt trots att det hade behövts så bilderna är en aning oskarpa.


Av nån anledning blev det klädbyte efter tårtattacken. Det passar väl bra att vara nummer ett på sin ettårsdag? Däremot vet jag inte om det är lika passande att stå mitt på matbordet men jag fick en helt ny kameravinkel i alla fall...


Sen föste vi ut alla på altanen så att jag kunde ta en gruppbild av pappa och alla barnen i nästan samma ställning som då jag fotade dem ifjol på Noas andra dag. Kanske det blir en tradition. Lite kul att se hur mycket var och en har förändrats. Noa hade förstås vuxit mest och var inget ynkligt paket som ville ligga stilla i pappas famn längre. De bilderna visar jag inte här. Efter det avslutade vi kvällen med en skön promenad med mamma, pappa, barn (det minsta) och hund. Noa somnade gott i vagnen i sin svala pyjamas.


Lite sömnig men alltid lika glad.

2 kommentarer:

Ninette sa...

Grattis till ettårsdagen! :)

Fru Tallund sa...

Alldeles för sent svar, trodde jag svarat redan... Men tack! :)