1 april 2011

Fyndad läsning



Jag lider absolut ingen brist på böcker. Men idag när jag premiärbesökte förortens loppis var det just det jag fick med mig hem. Plus två tidningar. De andra två är nyköpta, "Isabellas" är en helt ny bekantskap för mig. Kanske till och med det första numret nånsin? Jo, premiär står det ju. Det var alltså de båda Tove jag köpte på loppis.

Läckbergs bok har jag inte ännu läst, men alla hennes andra. Jag tyckte jag kunde köpa den för en euro istället för att låna av någon. Det kan ibland gå så lång tid innan jag hinner eller kommer mig för att läsa så jag tycker inte om att låna och ha nåt liggande.

Annika Lantz har jag alltid gillat. Här skriver hon nån slags dagboksanteckningar efter att andra barnet har fötts. Kan tänka mig att det är både klokt och slagfärligt, skrattframkallande mellan varven. Här kan man läsa några provsidor.

Gredelins längtan lät som en intressant historia. Det är helt enkelt en vuxenroman om tanterna Grön, Brun och Gredelin. "Med stort intresse och stigande fascination läser jag denna mycket välskrivna och skickligt uppbyggda roman som bitvis är lika spännande som en deckare"

Däremot är jag ingen stor fan av Jan Guillou, det här är bara en bok jag "tycker att jag borde läsa", kanske den intresserar maken mer?

Och så en GI-bok med halva boken fakta och halva boken recept.

Den sista boken ser jag mest fram emot att läsa. Jag har inte ännu läst nån Hellberg, men den här är fristående från hans polisserie. "Hellberg är en mästare. Det kan inte sägas på annat sätt. Hans språk är fenomenalt."

Femton euro betalade jag för hela lasset. Några böcker kostade en euro, andra var dyrare, men i toppskick. Tidningarna kostade 50 cent/styck. Det var ett riktigt bra loppis, mest traditionella hyllor, men två rum med lite fräschare inredning och tydligare "skyltning". En guldgruva för den som vill köpa begagnade barnkläder.

2 kommentarer:

Syster Yster J sa...

Halloj!
Har precis läst ut Fyrvaktaren. Den var bra, så sätt igång! Läste Stenhuggaren nyligen också och nu tänkte jag börja läsa de övriga från början till slut.
Kan också rekommendera Hellberg, även om jag inte har läst just den där.

Fru Tallund sa...

Trevligt! Har inte blivit besviken på Läckberg förr, även om jag ibland glömt hela storyn efteråt... Det känns ibland som att "hur många mord ska man läsa om egentligen?"

Ser fram emot Hellberg, han har så bra sätt att uttrycka sig i tv.

(vilket jag inte har just nu)