16 april 2011

Lammkött mot min vilja

Nepalesiska piråger som liknar små fjälltoppar.

Under lunchrasten på kursen prioriterade jag att besöka några affärer jag sett på väg från hotellet. Eftersom kursdagen skulle sluta 15.30 skulle jag inte hinna efteråt. Lunchen blev därför bara en smörgås och en stor balja kaffe.

Efter dagens shopping var jag därför ganska hungrig. Jag förde mina saker till hotellet, vilade en stund och sneddade sedan över gatan till närmaste nepalesiska restaurang (det finns faktiskt ganska många i stan).

Redan igår hade jag kollat deras hemsida och läst menyn, jag hade också läst nåns kommentar om att de friterade grönsakspirågerna (Sabjiko samosa) skulle vara jättegoda. De var inte så dyra och bara två så jag beställde dem till förrätt. Till varmrätt beställde jag tandoorimarinerad kyckling med cashewnötter, sesam, tomat, lök och gräddsås.

Grönsakspirågerna var goda, men lite annorlunda än jag väntat mig. Då jag gogglade efter bild var alla sådär frasiga, antingen av frityrsmet (?) eller filodeg. De jag fick hade mera som en bröddeg så de kändes inte heller så friterade. Men goda som sagt. Innehöll en slags grönsakspuré med åtminstone linser.

Sen kom maten och servitören sa glatt "nummer 36, lamm". Jag hade beställt nummer 30 med kyckling... Men jag tänkte att jag smakar först. Det var helt okej. Dessutom äter jag lamm så sällan så det var kanske meningen :) Efter en stund kom den första servitören, han som tog min beställning och frågade hur det smakade. Jag sa att det var gott, men att jag nog fått fel. Kanske onödigt påpekande då jag ändå ätit och var nöjd, varför få honom att må dåligt liksom? Samtidigt visste jag inte riktigt vad jag hade fått och ville inte betala för en rätt som var dyrare än den jag beställt.

Han blev lite olycklig, sa att jag fått rätt sås i alla fall. Han erbjöd sig flera gånger att byta till rätt, men jag log och sa att det är okej. Det här är också gott. Då jag ätit klart frågade han om han fick bjuda på nepalesiskt te. Det fick han. Jag är inte den som är den :) Det var väldigt intressant te! Sött och med mycket mjölk och många kryddor. Inget jag skulle dricka dagligen, men väldigt gott ändå.

Jag trodde det var min "kompensation", men sen när räkningen kom hade han dragit bort priset för förrätten. Där hade jag fått sitta i ett lugnt hörn, äta gott, läsa en bra bok (ett måste att ha med nåt att läsa då man går ensam på restaurang!) och sen få avdrag på räkningen också. Yey! Trevlig personal var det också. Dit går jag gärna igen, trots den lilla malören.

Inga kommentarer: