15 april 2011

Spik i foten, jamen tack då!


Jag har mött många konstiga människor idag. Det började på morgonen då jag försökte checka in på hotellet. Det fick jag inte, men jag fick lämna min väska. Det var kanske inte ett konstigt möte, men lite sorgligt. Damen i receptionen kunde nämligen ingen svenska. Kanske inte förvånande, men sorgligt i rikets huvudstad där det ändå finns en hel del svenska turister (och invånare!)

Det konstiga uppstod när hon började prata engelska med mig. Av ren reflex svarade jag på engelska och sen kändes det dumt att byta till finska.

Efter kursen gick jag en sväng och passerade UFF, jag gick in en runda, men det var så dåligt prissatt så jag tröttnade. Men jag märkte att nåt fastnat under skon, märkligt, eftersom de inte har "räfflor". Det kändes nästan som jag fått en sten i skon, men det var omöjligt. Jag tittade och fann ett slags stift, långt som en spik, ett sånt som varularm sitter fast med tror jag, som jag tydligen trampat på och som var så långt så det stack mig i tån.

Jag tyckte det var lite anmärkningsvärt så jag slängde fram det till killen i kassan och sa (på finska!) "Jag fick det här i foten!" "Aha, tack", svarade han och slängde ner stiftet i hålet i disken. Just så. Jag fick ett tack för att jag inte vandrade ut med stiftet i alla fall....

Sen kom jag tillbaka till hotellet och fick checka in med en receptionist som kunde knagglig svenska. Trevligt! När jag sen till sist ställde den svåra frågan om internet var han tvungen att svara "There is a cable in the room." Jag tycker han gjorde det bra som sa nästan allt annat på svenska, men kunde inte låta bli att tänka att meningen "Det finns en kabel i rummet" inte är så hemskt mycket svårare.

2 kommentarer:

Lille A sa...

Intressanta upplevelser du haft! Maten lät spännande o god! Hoppas du sover gott i din senaps-säng...och att du har en trevlig kurs o hinner se nåt/nån trevlig!

Fru Tallund sa...

Jag tror faktiskt att jag såg kusin T igår. Hon skulle just lämna lunchstället vi kom till. Jag hann inte / kom mig inte för att fråga om det var hon och berätta vem jag var...