3 april 2011

Lättlurad hjärna


... eller i alla fall en läskande dryck.

Det sägs att grönt te är väldigt nyttigt, motverkar cancer och innehåller antioxidanter.

Jag har lyckats brygga det så det blir gott. Antingen har jag för varmt vatten och då smakar det bara hö eller något ännu värre. Eller så minns jag att ha svalare vatten och då känns det bara pissljummet.

För några år sen läste jag att man kan kallbrygga te och sen dess har jag gjort det med just grönt te. Jag låter helt enkelt en påse dra, betydligt längre än vanligt, i helt kallt vatten. Man kan ha det i kylskåpet, men det brukar jag sällan ha.

Resultatet blir ett glas vatten med en liten "bismak", men helt sockerfri, alltså läskande. Just nu har jag grönt te med mint och tycker det påminner lite om mintchoklad. Fräscht och gott, men inga kalorier.

4 kommentarer:

maria sa...

Måste bara tillägga att du har en väääldigt foglig hjärna om den accepterar grönt te som choko! Det skulle min aldrig i världen gå på... Eventuellt kan jag tycka att det påminner om tuggummi, på sin höjd. ;)

Fru Tallund sa...

Knappast skulle det gå om jag verkligen ville ha choklad just då (nåja, det vill man väl alltid?)...

Det var mer en känsla av "åhå, det påminner om mintchoklad" :)

Anonym sa...

Det där var ett bra tips, det ska jag också testa. Ungefär hur länge brukar du ha det att dra?

Fru Tallund sa...

Jag har nåt minne av att det stod 20-30 minuter då jag läste om det. Det kanske funkar om man gör en hel vattenkanna på en tepåse, annars blir det nog beskt. Men mer än varmt te, det drar väl inte i sig lika snabbt i kallt vatten.

Annars kan man ju ha kvar tepåsen medan man dricker om man tycker det är lite svagt ännu. Och fylla på med vatten vartefter...