30 december 2011

Boktips för barn

Jag ska passa på att producera några inlägg nu, då det varit så trögt hittills.

"Konstiga djur" (av Lotta Olsson) är en charmig bok med härliga bilder (av Maria Nilsson Thore). I en tid när alla försöker vara så lika varandra som möjligt är det skönt med en bok där man tävlar i konstighet. Visserligen finns det människor som vill skilja ut så mycket som möjligt, men kommentarer som "jag har väldigt stor näsa" och "jag äter mitt eget bajs" är ganska ovanliga....

Jättemyrsloken får höra av den alldeles vanliga hasselmusen att han är ett väldigt konstigt djur. Därifrån föds tanken att han kanske är det allra konstigaste djuret i världen. Han bjuder in till en tävling: 


"Är du konstig? Hur konstig då? Vem är konstigast? Jättemyrsloken inbjuder härmed till den första Konstiga djur-tävlingen. Skicka ansökan senast fredag."

Samtidigt som det är en rolig barnbok får man ju också fakta om en hel del knasiga djur. Och vanliga också för den delen. En ko är ju kanske inte så konstig, men visst är det ju lite konstigt att ha fyra magar, egentligen...

Boken nominerades till Augustpriset 2011 i kategorin Bästa barn- och ungdomsbok.


Nedan några bilder som jag själv fotat ur boken.



Inga kommentarer: