19 december 2011

Värt att vänta på!


Jag har sett receptet i många tidningar och böcker och hört om folk som fått smaka på detta. Men först nu var det min tur. Det här var min efterrätt i min ensamhet i lördags. Och lika bra det eftersom maken inte gillar mögelost.

Så enkelt och så gott. Lite "man tager vad man haver" i vanlig ordning. Jag rostade mandlar, jordnötter, solrosfrön och hackade hasselnötter i en torr stekpanna. Märkte ganska fort att de små inte borde ha varit där. Tömde och plockade ut mandlarna och de hela nötterna.

Under tiden stekte jag en bit brieost mjuk i 200 graders ugnsvärme. Sen ringlade jag på flytande honung och strödde över nötterna och fröna. Gottgottigottgott! Jag orkade inte hela portionen utan fick njuta av resten (värmt i mikron, det gick också!) på söndagen.

4 kommentarer:

maria sa...

det där skulle säkert funka med chevre istället och utan honung?! :D

sv: jo, dom har konstiga öppethållningstider tycker jag. om du tex jobbar normala 9-17 kan det vara svårt att hinna dit, förutom helger då. men jag själv tex skulle gärna gå på kvällar till loppis...

maria sa...

jag har satt undan en vinst åt dig i utlottningen! hoppas du kan hämta den från mm?! den finns i info fr.o.m imorgon bitti, bara att säga ditt namn (fru tallund skrev jag) och att du hämtar något av mig. kom gärna och säg hej sen om du ser mig i kassan! :)

maria sa...

och nu blev det ju lite ändrat... läs bloggen för mer information och hoppas du inte råkar vara på väg och hämta vinsten just nu :/

maria sa...

vi kan ta det nästa år också, ingen brådska!!! jag vill gärna ge den till dig, fastän det inte är mycket. jag uppskattar ser du dina kommentarer på min blogg och sånt ska belönas :)