6 mars 2014

5. Det bästa snackset är ju som vi alla vet…

Morötter? Faktum är att jag på sista tiden har (åter)upptäckt hur gott det är att äta en morot bara som den är. Nåja, jag har väl alltid gillat dem, men nu är jag nästan beredd att tänka på dem som snacks. För jag har förvånats över hur nöjd jag känt mig efteråt. Inte sådär som att det var ju inte egentligen det där jag ville ha, har vi nåt godis? Kanske det är för att en morot samtidigt är läskande på nåt sätt då den är så saftig? Ofta dricker jag för lite.

Men nej, morötter är väl inte snacks direkt. Jag erkänner, jag gillar chips. Skulle helst inte göra det för jag mår ju inte bra av dem. Redan av en ganska liten mängd får jag huvudvärk och ibland känner jag hur onyttiga de är då oljan får nån otrevlig besk bismak. Chips ska helst vara ganska torra, inte för flottiga och lättsaltade. Och förstås gjorda av riktig potatis och inte nån slags hoppressad stärkelseblandning. (Fast såna kan också vara goda om man är på rätt humör).

Sen kom jag att tänka på popcorn och där har vi festen! För mig är popcorn barndomsnostalgi och fest. Jag tror att vi hade popcorn ganska sällan hemma men chips hade vi så gott som aldrig. Jag tycker synd om de barn som "ska" äta chips varje vecka i fredagsmysets namn. Jag minns några popcornshändelser från då jag var liten. I "bantis" (förskolan) hade vi alltid (?) en skål som gick runt på samlingen då nån fyllde år. Som jag minns det var det nötter, russin och chokladpopcorn. Åtminstone de sistnämnda. Det var ju inte tal om att rafsa åt sig några nävar på den tiden utan man fick ta några.

Av min moster L däremot fick vi alltid (?) varsin påse popcorn då vi skulle åka hem med tåget från Helsingfors. Jag minns ännu smaken när jag tänker på dem. Jag vet inte hur hon gjorde dem för jag har inte smakat så goda popcorn nån annanstans. På Borgbacken åt vi också popcorn. I mitt minne svävar en tät popcornsdoft över hela området. Fortfarande köper jag nästan alltid en popcornsstrut då jag besöker ett nöjesfält. Och till sist finns ju biopopcornen. De känns också som en raritet eftersom jag går så pass sällan på bio. Popcorn är ju också en hel del nyttigare än chips så de får utgå med segern denna gång.

Snackset som inte kvalade in men borde ha fått (förlåt att jag tjatar): Mysliryvita med brieost. Kärlek!

Inga kommentarer: