8 mars 2014

6. Hepp! Dagens boktips.

Eftersom jag inte läser så mycket just nu (och alldeles för lite före Noa också) väljer jag en lite ovanligare barnbok istället. Jag beställde den från adlibris' bokrea för att den påminde om min barndom även om jag inte har läst just den här tidigare. Den är från 1984 men nytryckt 2011. Det står att den är i kartonnage men den jag fick hem var minsann inbunden. Jag gillar leken med språk och rim och hur sidorna hänger ihop. Och bilderna förstås! Desto mer tänker jag inte säga och analysera. Här följer ett smakprov, snabbt och slarvigt fotat och utan blixt för att inte få blänk på sidorna.


Det här är tant Ellen som åt upp karamellen


som hon fått av pingvinen som tyckte bättre om pralinen


som han bytt mot apelsinen som var godare, tyckte beduinen


som istället gav tomaten till den vilde piraten


som kastade den på babianen som hängde i lianen och tappade bananen


i huvudet på miljonären som väntade på desserten


som lagades av kocken i den långa rocken


som serverades av servitrisen på den fina servisen


som ägdes av greven som slängde sleven



rakt på turbanen som satt på sultanen


som lyssnade på musikanten som spelade på vanten....


Vad som händer sen (det återstår 11 sidor) och hur det hela slutar på ett finurligt sätt får ni veta om ni läser boken. Kom på en sak till jag gillar, att det finns så många "svåra" ord att diskutera och lära sig. Jag kommer nog att använda den här boken i skolan också. Och kanske beställa fler. Det finns också "Amiralen som tappade sandalen" och "Baronen som laddade kanonen"

Inga kommentarer: