10 januari 2012

Fisktips



Jag påmindes igen i Paulúns bok att man borde äta mycket fisk. Gärna tre gånger i veckan. Hos är det så att vi inte kan tillaga fisk alls varannan vecka eftersom två av barnen är så allergiska att de inte ens klarar oset. Vi försöker laga fisk åtminstone en gång de veckor de är hos mamma, men ibland blir det inte ens det.

En lösning är att få in fisk i andra måltider. Vi köpte några burkar sardiner i tomatsås (tomatsåsen är också bra) och åt på smörgås samma dag. Jag tog två burkar till jobbet också, för att ha på mellanmålssmörgåsar. Sen köpte vi två lite kryddigare tonfisksorter också; tikka masala och korma. Den förstnämnda har vi provsmakat. Jag var lite skeptisk först, men den var supergod! Vanlig tonfisk blir lite för... ja vad ska jag kalla det.... jobbig att äta i alla fall, den är liksom för stum, för mycket att tugga. För...? Ja, i alla fall ingen storfavorit. Eller så är den finhackad och ligger i olja som gör den bara oljig...

Men som sagt, tikka masala kan jag verkligen rekommendera. Båda vad gäller smak och konsistens. Den innehåller dessutom inte riktigt lika många kalorier som den i olja, alltid något...


ps. Vi blev tvungna att testa Kormatonfisken också. Den var också god, men jag tror den förra var bättre.


ps 2. Men! Jag klarade mig utan att smaka av tårtan en kollega bjöd på på jobbet idag och inte tog jag nån bit ur konfektasken som chefen ställde fram. Och ändå var det en ask jag aldrig tidigare sett. Det är ju inte så svårt att hålla sig. Det gäller bara att ge sig själv möjligheten att klara det, att inte vara för "snäll" och "unna sig", varför är det snällt att unna sig saker man inte mår bra av?

Inga kommentarer: