7 april 2012

Fastevikt och upptrappning

Det är inte det viktigaste under fastan, men man går ju ner i vikt. Konstigt skulle det ju vara annars. Idag provade jag och kom i ett par jeans ur "mellangruppen" som jag städade bort förra veckan. Sånt är roligt. Men att gå ner i vikt genom att fasta är ingen prestation i sig, det är en självklarhet. Nu följer utmaningen att inte gå upp igen utan fortsätta rymmas i jeansen.

Ifall någon undrar hur viktnedgången såg ut kan jag berätta (annars skriver jag det bara för mig själv...) Jag brukar annars väga mig en gång i veckan, om jag ens minns det, men nu vägde jag mig nästan varje dag, bara för att det var intressant att följa med vad som hände. Alltid genast på morgonen före frukost.

  • efter en nedtrappningsdag    -1,1 kg (!!!??)
  • efter två  nedtrappningsdagar -0,1 kg
  • efter tre  nedtrappningsdagar  -1 kg
  • efter första fastedagen ?
  • efter andra fastedagen - 1 kg
  • efter tredje fastedagen -0,6 kg
  • efter fjärde fastedagen -0,2 kg
  • efter femte fastedagen -0,3 kg
  • efter sjätte fastedagen -0,9 kg
  • efter sjunde fastedagen +0,1 kg     Sammanlagt -5,1 kg
Jag gick alltså ner nästan hälften bara genom att trappa ner och äta bara grönsaker och frukt. Att det varierar så mycket mellan dagarna under fastan beror på hur mycket jag rört på mig (?) och helt enkelt hur bra jag lyckats tömma tarmen....

Mer om upptrappningsmaten. Jag läste nånstans att det är bra att hålla sig till bara grönsaker och frukt några dagar, eventuellt mjölkprodukter som naturell yoghurt och grynost. Men det är ju lite trist. Har i alla fall försökt tänka på att äta nyttigt och lite mindre än vanligt. I morse åt jag ca 5 msk grynost (keso) och några jordgubbar. Dessutom två små smörgåsar (motsvarade en vanlig) med sallad kalkon/skinka och tomat. Det blev nästan för mycket.

Av lunchportionen i förra inlägget åt jag nästan allt, gav några skinkskivor till K. Men blev ändå onödigt mätt. Det är det som är faran, att man lätt äter för mycket när man får. Det är ju så roligt att få äta igen. Jag hoppas det lugnar sig :)

3 kommentarer:

maria sa...

jej, grattis att du kom i jeans du satt undan! sånt är alltid kul! önskar jag sku komma igång med någon form av träning så jag kunde göra det samma, komma i för små jeans alltså :D

Fru Tallund sa...

Om du vill kan du få en månads träning för 29 i Stenhaga, men du har kanske redan gymkort i stan?

maria sa...

jep. gymkort på brändö som bara står oanvänt, för jag vill inte hyra ut det "omifallatt" jag mittiallt känner för att gymma, och sen har vi nu ett gym på jobbet också... movitationen som fattas, eller den finns, spark i baken som fattas snarare!