6 april 2012

I'm in heaven!!!

Den som har förlorat sin aptit borde absolut fasta en vecka. Allt smakar himmelskt efter det! Jag började dagen med en halv avokado, tre gigantiska jordgubbar, ett glas fastedryck och en halv mugg kaffe.

Det rekommenderas att man äter långsamt, det ska ta en minst en kvart fast mängden är liten. Eftersom jag läste tidningen var det inte svårt att få det att ta länge, för mig tog det 20 minuter. Men jag koncentrerade mig också på att tugga noga.


Jag var full av energi när vi sen gick ut på promenad i solskenet (och snön). När vi kom in städade och diskade jag och plockade fram lite påskpynt. Till lunch kokade jag råris, det ska koka 45 minuter så det gäller att planera i tid. Till det åt jag lite stekt squash och kokt broccoli samt en tomat. Till riset hade jag mixat färsk dill, persilja och gräslök och blandat med olivolja.

Riset är ganska stadigt och grönsakerna gav också mycket tuggmotstånd, så det blev naturligt att äta långsamt. Men visst, är man stressad kan man nog stormäta sån här mat också. Det är väl en vanesak.


Medan jag ännu diskade plockade jag i mig en skiva cantaloupemelon i små bitar. När jag var klar hade mannen skottat gårde färdigt och ville ha kaffe. Jag hade läst på nätet om upptrappning efter fasta om en som ätit knäckebröd med grynost (keso) och avokado och tyckte det lät så gott. En sån smörgås fick det bli som mellanmål till kaffet. Den här gången tog jag en hel mugg.

Ett knep som fick mig att äta långsammare var att lägga ner smörgåsen på fatet efter varje bett och sen tugga, tugga, tugga. Ett annat knep är att äta på en mindre tallrik än vanligt så ser det inte så lite ut. Det här är tre matskedar ris. :)


Middagen var en potatis kokt utan skal, mjuk och len, andra halvan av avokadon, lite lax och en sås gjord på gräddfil, dill och gräslök. Himmelskt gott alltihop. Jag satt och sa "åååh" hela tiden :) Den här maten är ganska mjuk, men jag försökte ändå tugga så mycket som möjligt. Det jag svalde ner liknade mest en puré. :)


Jag hoppades hela dagen att jag skulle vara så hungrig på kvällen så att jag "fick" äta en avokadosmörgås till. Det var jag efter hundpromenaden. Men tyvärr var båda avokadorna (??, avokadosarna??) dåliga. Det fick bli salladsblad, grynost, schwarzwaldskinka, tomat och persilja istället. Också gott. Och mjölken! Jag drack mitt första glas på över en vecka och den smakade som en dryck för gudar!


Påskäggen är dock bara fotorekvisita, dem tänker jag inte äta. Däremot har jag ätit tre lakritsbitar ur en annan påskskål och smakade några chips bara för att de hade en helt ny kryddning. Men ingen av dem var godare än den mat jag fått äta idag. Ska försöka att inte förstöra den åsikten genom att börja frossa i mig allt möjligt. För även om jag kanske har ätit onödigt mycket mat idag (för att vara första dagen efter fasta) så har det varit nyttig mat på alla sätt. Vi ska hoppas jag klarar av att fortsätta på det sättet för det känns verkligen bra.

Jag ska också se till att unna mig GODA nyttiga saker, för om jag äter tråkiga, men nyttiga saker är det lätt hänt att jag "tröstar" mig med något onyttigt.

Inga kommentarer: