8 april 2012

Trädgårdsplaner

Denna bil ska inte varit stående,  har aldrig varit stående,
men av nån anledning svänger blogger den just nu :(
I förrgår satt vi ute på altanen i solskenet och bläddrade i trädgårdsböcker. Men var ska man börja? Hur förvandlar man en gigantisk gräsmatta till en trädgård och gärna genast? I en bok stod det ungefär att "efter 25 år börjar vi äntligen ha trädgården lite som vi vill ha den, men ännu finns mycket kvar att förverkliga". Ååååh, liksom!

Men vi har i alla fall en början. En trädgårdskunnig sa en gång att man ska börja med golv och väggar. Det har vi nu. Ytterväggarna är visserligen ynkligt små, men de växer väl. Nu är det mellanväggar jag vill ha, för jag vill inte bo på en fotbollsplan. Idéer??

4 kommentarer:

maria sa...

Uj, svårt, jag har alltid tänkt att om jag får nåt hus nån gång måste jag ha nån sån där trädgårdsfirma att planera och komma med förslag, annars blir det nog bara att jag gräver ner en syren mitt i... :)

Fru Tallund sa...

Vi har ju en massa syrener längs ena kanten, men de är typ knähöga eftersom vi fick små skott gratis av pappa. Nåja, midjehöjd har de kanske, men det är långt kvar till tät häck.

Lille A sa...

Ni glömde taken... men det är ju träden så det tar ännu längre tid men vill man ha är det ju dags att planera in dem.
Fundera vad ni vill ha för olika funktioner, trädgårdsland, syrenberså, rabatter....sen är det att börja fundera var. Ni har ju en del redan o när ni har levt på tomten en tid vet ni kanske var saker sku passa osv sen är det nog bara (bara...) att söka idéer i tidn o böcker o kika hur folk har det. Odlingslådor är trevliga o praktiska!
O nej, man blir aldrig färdig!! Sen kanske man bygger nån villa el nåt o försummar trädgården så får man ta till krafttag igen! Ett tips är nog att läsa på lite om olika växter så man inte skaffar sånt som brer ut sig fruktansvärt o tar över allt... Lyckat till!! Allt behöver ju inte bli klart på ett år! men det kan nog gå snabbare än 25!!

Fru Tallund sa...

Nej, vi har inte glömt taken, men träd tar ju ännu längre. Vi har ju nästan inga att starta med.