2 maj 2012

1 maj och struvor


Vi behövde kanske inga struvor efter lördagens munkfrossa, men efter att vi jobbat så flititgt i trädgården tyckte jag ändå vi var värda det. Så jag gjorde något jag trodde var en liten sats, men det blev onödigt mycket ändå.

Det är inte alls svårt att göra struvor, lika lätt som munkar eller kanske ännu enklare. Receptet rör man ihop snabbt:

  • 1 ägg och 1 msk socker vispas ihop (jag använde vanlig handvisp)
  • tillsätt 1,5 dl mjölk, 1,5 dl vetemjöl och 1,5 dl potatismjöl
Jag hällde över smeten i en urdiskad ketchupflaska och lät den stå i kylen en timme. Smeten är ungefär lika tjock som en sockerkakssmet.

Hetta upp olja i en kastrull. Jag läste att den ska vara 180 grader, men orkade inte mäta. Inte heller iddes jag provkoka en bit bröd som det stod. 

Sen spritsar man ut smet direkt ur flaskan. det går också med sprits, men jag tyckte flaskan var stabil och behändig. Lätt att ställa ifrån sig utan slabb. Jag gjorde först två i gången i en ganska liten kastrull, de blev aningen för tjocka, men då var de istället mjuka, lite munklika. Efter de två första gjorde jag dem en och en och då fyllde de hela kastrullytan, men var tunna.

Vänd när struvan fått lagom färg. När den är klar kan man gärna lägga den på hushållspapper för att en del av oljan ska sugas upp. Pudra över florsocker med en tesil.

Dessa struvor innehåller inte mycket socker, men mjöl och olja. Kändes ändå nyttigare än munkarna om man nu ska jämföra.

Som avslutning på dagen sprang vi 7,6 km :) Nytt rekord för mig. Kanske vi brände bort våra synder, men vi borde sluta synda och träna ändå så skulle vi få ännu bättre resultat...

ps. Jag såg recept på struvor med 1 ägg och bara 1 dl mjölk och 1 dl mjöl också. Nåt sånt ska jag testa nästa gång jag ska göra struvor åt bara två personer.

Inga kommentarer: