20 maj 2012

Nyttigheter

Dagens mat blev lite mer återhållsam efter gårdagens utsvävningar. :) Fast jag njöt storligen av frukosten med avokadosmörgåsar. Tycker avokado är så knepigt, först blir de aldrig färdiga och sen är de plötsligt övermogna. Dagens var väldigt mjuk så jag var beredd på det värsta, men den var perfekt!

Vi jobbade 3,5 h i trädgården. K klippte gräset, som dels hann växa sig långt i höstas och dels har växt lite till i vår. Mycket tömmande blev det! Tömde gjorde han hos mig som sysslade med favoritsporten 100 meter häck. Dvs jag rensade ogräs i den långa aroniahäcken. Gräsklipp ska förhoppningsvis hålla ogräs borta lika effektivt som täckbark. När gräsmattan var färdigklippt fick jag också sluta rensa. Det behövdes en paus för jag kände mig stel efter att ha kravlat omkring i obekväma ställningar.

Det första jag rensade bort var en stor tuva med nässlor, det mesta användes i en soppa. Jag minns att mamma lagade sån nån enstaka gång då jag var liten. Själv hade jag inte testat förr. Men jag gjorde det väldigt enkelt:

Kokade ca 2 liter nässlor i 1,5 liter vatten ca 10 minuter. Sen valde jag att hälla bort kokvattnet. Hade läst om båda versionerna på nätet. Vissa sparar vattnet, men jag tyckte det såg så brunt ut och ville inte riskera nåt första gången. Sen mixade jag nässlorna hällde på mer vatten och kokade upp tillsammans med en grönsaksbuljontärning och en klick smör. Soppan serverades med en ägghalva. Tyvärr sjönk mitt ägg just då jag skulle fota så jag fick stötta det med skeden. :)



Det var förrätten som var varmrätt denna gång och det var gott med något varmt efter trädgårdsarbete i blåsten. Huvudrätten bestod av halstrad sik, lite sallad, tomat- och löksallad och ännu ett ägg. Eftersom två av barnen är så allergiska mot fisk att de ibland reagerar mot ångorna försöker vi passa på att äta fisk då de inte är här. Nu fanns bara söndagen kvar av veckan så därför hade jag köpt nåt färdig tillrett. Men siken var ingen favorit. Den smakade väldigt typiskt fisk och det är ju kanske meningen. Men jag gillar lax bättre, den är len och god. Nåja, mätta blev vi i alla fall.



Inga kommentarer: