6 maj 2012

Kettlebell



Jag har länge varit nyfiken på kettlebells, men aldrig testat. Idag råkade jag se flera modeller till rimligt pris. Den första jag såg, som kändes "råskbillig" var i plast. Sen såg jag en annan i järn (?) som bara kostade en tia mer, det tyckte jag den var värd. Den lär ju hålla för evigt. Jag valde 8 kg, eftersom jag förstått att en kettlebell kan vara lite tyngre än andra hantlar man jobbar med.

När jag nu letade på nätet hittade jag en sida där det står att 8 kg passar att börja med för normalstarka kvinnor. På den listan finns överhuvudtaget inga lättare, men det säljs åtminstone ner till 3 kg. Aha, nu lärde jag mig lite mer. Kettlebells mäts fortfarande i enheten pood (ca 16 kg), 8 kg är i så fall en halv pood och nåt mindre kanske inte ska finnas i den klassiska "grenen".

Jag letade efter övningar på nätet och hittade denna käcka amerikanska.






Man ska ha överseende med high school-starten för själva träningsprogrammet är faktiskt riktigt bra. Hon är väldigt tydlig och visar och förklarar bra. Jag fick bland annat lära mig att det inte är i första hand armarna man tränar, utan mittenpartiet med höfter, rumpa och mage. Perfekt! Men förstås bär ju armarna också upp vikten och vissa "pumpövningar" tränar armarna mer än de klassiska svingarna.

Kettlebells är ett ca 350 år gammalt träningsredskap, så det är inte bara en "fluga". Så här står det på en sida:
Kettlebellträning är en ytterst funktionell träningsform med helkroppsrörelser för att förbättra styrka, kondition, balans, snabbhet och koordination. Träningen ger styrka, ökad rörelse och stabilitet i de muskler som vi använder dagligen, därför är kettlebellträning något som alla kan utföra och ha nytta av.
Det där funktionella gillar jag. I gymmaskinerna känns det som om man sitter i en stadig ställning som man inte annars har. Det här känns ju som om man gör nåt samtidigt. Även om jag inte kan komma på när jag skulle svinga en åttakilosklump mellan benen :) Men det där att böja sig och sträcka och vrida och stiga upp och ner och hit och dit det är ju funktionellt! Jag testade svingen som kommer först i det första programmet. Jag gjorde inte många, men känner fortfarande av dem i rumpan flera timmar senare. Klockan var för mycket och jag var för trött för att byta kläder och köra hårt. Men kanske redan imorgon? Det var kul!!!

Här och här finns programmen som man kan printa ut. Sen kan man ju om man vill virka ett överdrag till sin kula. :)

ps. Ifall nån (eller jag själv längre fram) undrar så kostade min kettlebell 25,90 på Halpa-Halli, märket Karhu. Den i plast i samma vikt var ca 15.

Inga kommentarer: