3 maj 2012

Patricks kyckling



Får konstatera igen att mat som är god inte alltid är snygg på bild...

Jag känner inte Patrick, men låter rätten behålla hans namn. Jag tog receptet härifrån, men eftersom jag inte hade alla saker hemma och hade andra saker istället skriver jag min version här.
  • 4 kycklingfiléer
  • 2 burkar creme fraiche (á 150 g)
  • 1 msk fransk senap
  • 2 msk kinesisk soja
  • 1 vitlöksost (pikkusisko, hårdare än färskost)
  • ett paket (140 g) bacon
  • riven ost
Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform. Koka ihop creme fraiche, senap och soja till en sås. Smula i vitlöksosten. Häll såsen över filéerna. Knaperstek bacon i bitar och strö över. Strö över riven ost. Grädda i 175 grader i 45 minuter.

Konstaterar efter provsmakning att gräddningstiden kunde ha varit lite längre. Köttet var genomstekt och mört, men lite lite "blankt". Vi åt rätten som den var utan ett enda tillbehör. Med så mycket fett ville vi inte ha några kolhydrater och vi var för hungriga och trötta för att göra sallad. Maten serverades 20.30...

Rätten hade väldigt mycket smak med stark senap och salt bacon. Maken älskade det och sa ord som "muy bien" och "det här måste vi laga fler gånger". :) Jag tyckte också det var gott, men lite för salt. Smakade annorlunda än andra kycklingrätter på grund av senapen. Svårlagat var det ju inte heller.

Inga kommentarer: