21 februari 2011

Ekologiskt


Ännu en ny replik från ett barn. Jag var i det stora varuhuset och bunkrade upp med mat inför ännu en barnvecka. Mjölken vi köpte igår var nästan slut redan. På fruktavdelningen fanns en mamma och en son som handlade äpplen. De styrde stegen rakt mot den ekologiska hyllan och mamman frågade om de skulle ta samma som sist. "Ja, stora och saftiga ska de vara", svarade pojken. När de plockat äpplen i påsen frågade han. "Mamma, varför säljer de äpplen som inte är ekologiska??"

Det kan man ju fråga sig! Han fick mig i alla fall att köpa ekoäpplen för första gången i mitt liv.

Smaken? Tja, de första tuggorna var faktiskt saftiga och kändes renare än ett vanligt äpple. Men jag vet inte vad jag skulle ha sagt i ett blindtest. Sen mot slutet var det så pass syrligt att det kändes mest bara surt... Eko eller inte.

4 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Nu kom jag osökt att tänka på barnet i affären som hittade vindruvor och sa "mamma, kan vi inte köpa vindruvor??!!" och mamman sa:"Kanske vi köper godis istället"...

Fru Tallund sa...

Huuuuu!
Frukt är godis! Eller som du skulle säga: "Bacon är godis" :)

Lille A sa...

Ojojoj... nog för att de brukar säga att vindruvor är mycket besprutade, men ändå... Vår gamla bekant från barndomen, Mikka, börjar ju denna vecka med ekomatkorgar som man kan hämta från hennes butik i Munsala eller Mynttis i Jakobstad. Bara att fylla i en lista och hämta följande vecka. Trevligt!!!

Fru Tallund sa...

Oj, kul att hon är på gång med så många idéer. De har nåt liknande här i trakten också, men jag har aldrig tagit reda på om man får gå med. Det är mer som en "ring", inte via nån affär.