Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg

17 december 2014

Snabba julpysslet


Jag hör inte till de mest pyssliga men skulle gärna vilja kunna och orka. Dock ser och minns jag en hel del idéer så när jag såg en billig kakform på loppis slog jag till. Första alternativet var att frysa in nån slags islykta, kanske med växter i? Men den där lyktidén testade jag för några år sen och det blev iofs snyggt men den var väldigt liten nere på marken och blev fort översnöad.

Så jag tänkte om och tänkte plantering istället. Hyacinter vill jag alltid ha till jul och de tre första börjar vara utblommade. Det tog inte mer än 10 minuter att tjoffa ihop allting. Sånt har ju till och med jag tålamod med. :) Att hitta ett ljus som passade lagom i hålet var inte lätt. Men istället hittade jag en ljusstake som kan stå under och då blev det ju enkelt. Förutom när man ska flytta hela ensembeln...



Funkar både med rött ljus och med vitt. Det röda piggar ju upp lite nu innan hyacinterna slagit ut. Inser att man inte kan elda det så många centimeter, men då kan man bara byta till nytt och bränna det påbörjade nån annanstans. Det är billiga "kiloljus".


Mossan och kottarna (som kanske inte syns på bilden) har jag plockat tidigare. Blåbärs- och lingonriset plockade jag på morgonpromenaden i skogen.

Lagom tills jag var klar med det lilla lätta projektet kom lillebror ner från en stunds bus med storasyskonen. Mors lilla hjälpreda.... Men han var nöjd att få plocka och greja och han gjorde det inte nämnvärt stökigare än vad jag själv redan lyckats med...


Hade först tänkt göra en stjärna (den som fanns i alla bloggar ifjol) av pinnarna men tyckte inte det blev så snyggt. Brydde mig inte om att kolla på någon förlaga och såg sen att jag hade dem lite väl mycket omlott liksom. Nåja, jag testade att göra en gran istället. Lite mera arbete men jag gjorde inga mätningar och var inte alls noggrann. Var ändå helt säker på att jag skulle elda allt i brasan efteråt, men så illa blev det faktiskt inte. Kanske hänger dit några små små julgranskulor eller annat pynt så småningom. 


Eller auktionerar bort till  högstbjudande? One i a kind! Exklusivt handgjort lokalproducerat hantverk av inhemska råvaror. Får jag ett bud? Kanske vi börjar från 50 euro? :)

26 augusti 2013

Fotobok

Jag har börjat med en fotobok åt Noa. Det kommer nog att finnas bilder av andra än han i boken, men den kommer att handla om hans liv. Medan vi höll på och byggde startade jag en fotobok och plockade in bilder i den vartefter. Jag tror det är mycket lättare än att sitta och plocka in ett helt år sen. Åtminstone för mig. Jag har i alla fall sju veckor att komma ikapp.

Bilden längst till vänster är pärmen, men den kan ju ändra ännu. Längst till höger är en sida  med foton från hans "hela veckor"-dagar. Med början från dagen då han föddes till fyra veckor, på följande sida fortsätter det (inte i bild, den var inte klar). Ett ganska lagom projekt mellan amningarna, jag hinner kanske göra en sida innan jag behövs nån annanstans. :)

Det är ju också ett sätt att minnas tillbaka lite. Fast han bara funnits i sju veckor ännu är det mycket som har förändrats. Både i utseende, beteende och rutiner.

9 augusti 2012

Kalenderpimp


Har utfört mitt årliga (och enda) pyssel, pimpat pärmarna på jobbkalendern. Den var i år mörkt vinröd, som synes ännu på vissa kanter. Pärmen blev kanske onödigt pastellig och framförallt sned och vind, men det får man ta. Baksidan gillar jag bättre, men ville ändå inte ha den som pärm.

Notera även att jag råkade hitta mitt namn i väldigt välmatchande färger. :) Allting är urklippt ur tidningar. Recykling och DIY i en smäll, håhå vad jag är trendig.

Det mer rödbruna är ett solbelyst terassbord. Idag har vi kunna äta ute i gassande sol. Smakade extra gott med nypotatis, grillat kött, egen sallat och egna kryddor (dill, persilja och timjan). Ännu är sommaren inte slut!

21 april 2012

Bästa hundleksakerna

Okej, kan ju direkt från början säga att det här är inget bra tips om man har små barn som har en massa mjukisdjur, men annars! Jag köper kramdjur på loppis, betalar aldrig mer än en euro ibland bara 20 cent. Motsvarande djur som säljs enkom för hundar håller inte speciellt mycket bättre och kostar det tiodubbla. Dessutom får man här intressanta dofter från andra hem inbillar jag mig. :)

Ibland kan det gå månader innan hon vill bekanta sig, så var det i ponnyfallet. 

Hon sköter och pratar med sina kompisar också

Leken blir småningom lite vildare.

Sen börjar det likna destruktion

Och kramdjuret börjar känna sig som ett tomt skal

Den skyldiga avslöjar sig med ludd i skägget.

 Matte har nu två val, sopa upp och slänga eller....

...peta in all fyllning och börja om från början...

6 april 2012

Glad Påsk!



Naturfärgade ägg. Gör så här: Lägg äggen i en kastrull, fyll med vatten så att det täcker äggen. Häll i en slurk ättika (0,5 msk, men jag orkade inte mäta). För de ljusgula äggen strödde jag på ganska rikligt med gurkmeja, så att hela ytan blev täckt, för de bruna tog jag 3 tsk snabbkaffepulver.

Sen kokar man äggen som vanligt. Jag spolade äggen med kallt vatten precis som vanligt och torkade av dem med hushållspapper. Jag märkte att man kunde göra mönster i den bruna färgen, men valde att låta dm vara så färgade som möjligt. Tycker de blev riktigt mysiga så här. :)


Den som tycker att man inte kan ha så skrynklig
påsklöpare får gärna komma hit och stryka :)