Visar inlägg med etikett Fasta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fasta. Visa alla inlägg

7 april 2012

Fastevikt och upptrappning

Det är inte det viktigaste under fastan, men man går ju ner i vikt. Konstigt skulle det ju vara annars. Idag provade jag och kom i ett par jeans ur "mellangruppen" som jag städade bort förra veckan. Sånt är roligt. Men att gå ner i vikt genom att fasta är ingen prestation i sig, det är en självklarhet. Nu följer utmaningen att inte gå upp igen utan fortsätta rymmas i jeansen.

Ifall någon undrar hur viktnedgången såg ut kan jag berätta (annars skriver jag det bara för mig själv...) Jag brukar annars väga mig en gång i veckan, om jag ens minns det, men nu vägde jag mig nästan varje dag, bara för att det var intressant att följa med vad som hände. Alltid genast på morgonen före frukost.

  • efter en nedtrappningsdag    -1,1 kg (!!!??)
  • efter två  nedtrappningsdagar -0,1 kg
  • efter tre  nedtrappningsdagar  -1 kg
  • efter första fastedagen ?
  • efter andra fastedagen - 1 kg
  • efter tredje fastedagen -0,6 kg
  • efter fjärde fastedagen -0,2 kg
  • efter femte fastedagen -0,3 kg
  • efter sjätte fastedagen -0,9 kg
  • efter sjunde fastedagen +0,1 kg     Sammanlagt -5,1 kg
Jag gick alltså ner nästan hälften bara genom att trappa ner och äta bara grönsaker och frukt. Att det varierar så mycket mellan dagarna under fastan beror på hur mycket jag rört på mig (?) och helt enkelt hur bra jag lyckats tömma tarmen....

Mer om upptrappningsmaten. Jag läste nånstans att det är bra att hålla sig till bara grönsaker och frukt några dagar, eventuellt mjölkprodukter som naturell yoghurt och grynost. Men det är ju lite trist. Har i alla fall försökt tänka på att äta nyttigt och lite mindre än vanligt. I morse åt jag ca 5 msk grynost (keso) och några jordgubbar. Dessutom två små smörgåsar (motsvarade en vanlig) med sallad kalkon/skinka och tomat. Det blev nästan för mycket.

Av lunchportionen i förra inlägget åt jag nästan allt, gav några skinkskivor till K. Men blev ändå onödigt mätt. Det är det som är faran, att man lätt äter för mycket när man får. Det är ju så roligt att få äta igen. Jag hoppas det lugnar sig :)

6 april 2012

I'm in heaven!!!

Den som har förlorat sin aptit borde absolut fasta en vecka. Allt smakar himmelskt efter det! Jag började dagen med en halv avokado, tre gigantiska jordgubbar, ett glas fastedryck och en halv mugg kaffe.

Det rekommenderas att man äter långsamt, det ska ta en minst en kvart fast mängden är liten. Eftersom jag läste tidningen var det inte svårt att få det att ta länge, för mig tog det 20 minuter. Men jag koncentrerade mig också på att tugga noga.


Jag var full av energi när vi sen gick ut på promenad i solskenet (och snön). När vi kom in städade och diskade jag och plockade fram lite påskpynt. Till lunch kokade jag råris, det ska koka 45 minuter så det gäller att planera i tid. Till det åt jag lite stekt squash och kokt broccoli samt en tomat. Till riset hade jag mixat färsk dill, persilja och gräslök och blandat med olivolja.

Riset är ganska stadigt och grönsakerna gav också mycket tuggmotstånd, så det blev naturligt att äta långsamt. Men visst, är man stressad kan man nog stormäta sån här mat också. Det är väl en vanesak.


Medan jag ännu diskade plockade jag i mig en skiva cantaloupemelon i små bitar. När jag var klar hade mannen skottat gårde färdigt och ville ha kaffe. Jag hade läst på nätet om upptrappning efter fasta om en som ätit knäckebröd med grynost (keso) och avokado och tyckte det lät så gott. En sån smörgås fick det bli som mellanmål till kaffet. Den här gången tog jag en hel mugg.

Ett knep som fick mig att äta långsammare var att lägga ner smörgåsen på fatet efter varje bett och sen tugga, tugga, tugga. Ett annat knep är att äta på en mindre tallrik än vanligt så ser det inte så lite ut. Det här är tre matskedar ris. :)


Middagen var en potatis kokt utan skal, mjuk och len, andra halvan av avokadon, lite lax och en sås gjord på gräddfil, dill och gräslök. Himmelskt gott alltihop. Jag satt och sa "åååh" hela tiden :) Den här maten är ganska mjuk, men jag försökte ändå tugga så mycket som möjligt. Det jag svalde ner liknade mest en puré. :)


Jag hoppades hela dagen att jag skulle vara så hungrig på kvällen så att jag "fick" äta en avokadosmörgås till. Det var jag efter hundpromenaden. Men tyvärr var båda avokadorna (??, avokadosarna??) dåliga. Det fick bli salladsblad, grynost, schwarzwaldskinka, tomat och persilja istället. Också gott. Och mjölken! Jag drack mitt första glas på över en vecka och den smakade som en dryck för gudar!


Påskäggen är dock bara fotorekvisita, dem tänker jag inte äta. Däremot har jag ätit tre lakritsbitar ur en annan påskskål och smakade några chips bara för att de hade en helt ny kryddning. Men ingen av dem var godare än den mat jag fått äta idag. Ska försöka att inte förstöra den åsikten genom att börja frossa i mig allt möjligt. För även om jag kanske har ätit onödigt mycket mat idag (för att vara första dagen efter fasta) så har det varit nyttig mat på alla sätt. Vi ska hoppas jag klarar av att fortsätta på det sättet för det känns verkligen bra.

Jag ska också se till att unna mig GODA nyttiga saker, för om jag äter tråkiga, men nyttiga saker är det lätt hänt att jag "tröstar" mig med något onyttigt.

Fastedag 7

Liknande kaka från nätet
Inget speciellt att säga om dagen förutom att jag var rejält trött på fastedryckerna, speciellt buljongerna. Tråk och blä och leda. För andra dagen serverades påskmiddag på jobbet, håhåjaja. Jag satt bara och tänkte "nästsista, nästsista..."

Nu ikväll var vi på besök hos goda vänner och de bjöd på världens godaste chokladkaka med vispgrädde. Jag har ätit den förr så jag vet. Fast jag visste att jag snart ska börja äta igen är det inte direkt rätt sak att börja med, så jag höll mig. Jag tänkte också på mina nya mantran: "Jag har ätit den förr" och/eller "Jag kommer att kunna äta den igen".

Lite senare på kvällen plockades det fram en skål av husfars egna marinerade oliver. De plockade i sig och min man som annars inte äter oliver plockade i sig den ena efter den andra. Till slut kunde jag inte hålla mig. Tänkte att en oliv kan väl inte göra så stor skada. Och den var jättegod. Jag tog faktiskt två till. Och dessutom en salt jordnöt. Skrev av receptet på oliverna och ska göra egna så fort jag får tillfälle.

Nu tänkte jag faktiskt gå och lägga mig så att jag tiden går snabbare till min första Måltid. :)

Det blev ingen tarmsköljning ikväll, eftersom vi kom hem så sent. Dessutom har jag fått känningar av hemorojder efter en vecka med "diarré" och försök att pressa ut så mycket som möjligt.... Nice nice, men det går över.

4 april 2012

Fastedag 5 och 6

Ber om ursäkt för den röriga bilden, hade inte ork och energi att ordna ett snyggt stilleben, hade en vision om borttagna prislappar men det blidde inte så.

Gårdagen blev lite rörig. En timme senare lunch än vanligt eftersom vi var till simhallen. Jag hade garderat mig och hade med mig vatten och lite druvsaft. Mycket vatten gick åt eftersom det är konstigt torr luft i simhallen. När vi kom hem åt jag min vanliga buljong med grönsaksjuicer i. Men sen var det stopp. Jag ville inte ha nånting mer på hela dan. Konstigt. Jo, en mugg te drack jag på eftermiddagsmötet. Men sen var det bara vatten. Kom att tänka på tattarns häst "precis när den vant sig att vara utan mat dog den".


Nåja, idag är den magiska fastedag 6, då man ska känna sig så mirakulöst hög och prata om fasteeufori. Tja. Jag är pigg. Piggare än man kanske kunde tro att man kan vara efter så många dagar utan mat. Men eufori? Det här har varit en skitjobbig dag på andra sätt, så jag har inte hunnit känna efter om jag är euforisk.

Fast lite euforisk blev jag av att handla nu ikväll. Om man bortser från alla sura äkta män som bara gnällde. Jag köpte en massa godsaker som jag får börja äta i helgen eller nästa vecka. Och då pratar jag inte om sockerstint godis utan: honungsmelon, cantaloupemelon, serranoskinka, schwarzwaldskinka, rödvinsstek i tunntunna skivor (anar en tapastallrik där), (alg)kaviar till påskäggen (lite salt vill man ju ha) och en massa salladsingredienser. Hade sett fram emot laxfilé, men den var slut. Folk åt sån på påskmiddagen idag och jag var sååå sugen. Med det första jag ska äta är en grön gräddfilssås (dill, persilja och gräslök) på en enda kokt potatis. Fredagens lunch jag längtar! Nej förresten, jag ska ju äta frukost på fredag också: jordgubbar!!! :)

Livets goda! Men ändå inte livets onyttiga.

Dessutom nappade jag till mig en belöning för avklarad fastevecka (det är ju bara en dag kvar, den kommer att gå som en dans): En ny muminmugg. Har inte tänkt köpa fler, men den nya är ju turkos och lite sött med Mymlans mamma och alla barnen. Den är jag värd.




2 april 2012

Fastedag 3 och 4

Testade en ny yogaställning idag: Skrattande babyn.
Överraskande skön för ryggen, samtidigt som den stretchar låren.

Dag 3 var fortfarande lite skakig. Inte så att jag var orkeslös, men ändå lite "slö". Idag var jag för första gången pigg och kände mig precis som vanligt. Arbetsdagen löpte på bra. Jag hade till och med svårt att få i mig hela soppan (2-3 dl buljong + 1 dl morotssaft och 1 dl surkålssaft) för jag blev för mätt. :)

På eftermiddagen kom dock tröttheten. Eller trött var jag inte, men lite dåsig i huvudet. Sen var jag till frissan och fick slappna av och bli ompysslad (och vågig i håret). När jag kom hem var jag igen pigg. Vi åt middag först och sen gick vi ut i blåsten på en promenad med hunden. Friskt och skönt, men den knappa halvtimmen räckte. Sen blev det en dryg halvtimme yoga. Skönt. Jag tog det väldigt lugnt, blev inte alls svettig, men det kändes ändå bra.

Avslutade med tarmsköljning och dusch (utan att blöta ner nya frisyren). Känns superskönt att vara "på bättre sidan". Fyra dagar har trots allt gått fort, nu är det bara tre dagar kvar. Dock är det tre dagar med arbete. Imorgon slutar jag först 16.30 och på onsdag blir det också en lite längre dag än vanligt. Men man lär ju ska bli bara piggare mot slutet och på fredag får jag fira med tuggmotstånd! :)

Rättelse!

Tarmsköljningen tar inte en timme. Idag tog den max 20 minuter. Jag har väl nog flängt omkring på väg till badrummet och sett saker på vägen, laddat en tvättmaskin, sått påskgräs och sånt som fått tiden att gå. Men man vill ju kanske duscha efteråt och smörja en sig med lotion efter duschen så man ska inte tänka att det går på en fjärt (*fniss*) heller. Och det är ju inte något man ska stressa med. Men som sagt. En timme tar det inte :)

1 april 2012

Matlängtan och kalorier




Det slår aldrig fel. När jag fastar finns det mat överallt, men det är väl så världen (här) ser ut. Det pratas om lingongrova i tv-reklamen, mannens rostade rågbröd har aldrig frasat mer och vilken tidning jag än bläddrar i är den full av recept. För att inte tala om nätet...

Men det intressanta är att jag inte längtar så mycket efter kakor eller godis. Just nu känns vanlig mat och kanske en och annan smörgås med mycket sallad och grönsaker som världens godaste. Och det är ju så jag ska fortsätta.

Jag har suttit och läst lite om upptrappningen och hur lite jag faktiskt ska äta de första dagarna. Men det spelar ingen roll, det kommer att kännas ljuvligt att få äta och tugga igen. :) Imorgon efter lunch är jag halvvägs i fastan och på fredag få jag sätta tänderna i de första blåbären och grönsakerna.

Räknade förresten ut idag att en dagsdos består av ca 400 kalorier, så det är ju inte konstigt att jag känner mig lite svag ibland. Om nån funderar på viktminskningen kan jag berätta att jag på 3 nedtrappningsdagar och 2 fastedagar gått ner 3,2 kg.

Fastedag 2


I korthet. Jag har mått bra idag, ingen huvudvärk och ingen dåsighet, men så har jag också varit ledig. Det är ett oslagbart koncept att ha en ledig helg i början av fastan! Efter lunchen slumrade jag en stund på soffan i vardagsrummet. Solen värmde så skönt.

På kvällen var vi på teater och det var inte heller några problem. Jag hade smugit med mig en egen tepåse, men eftersom det fanns grönt te i cafét tog jag sånt. Vi köpte också en flaska mineralvatten som jag drack det mesta av. Det var gott med nåt kolsyrat eftersom det blir ganska mycket vanligt vatten ändǻ.

Jag drack lite mindre till middag idag än igår (3 dl mot 5 dl igår), men blev mätt ändå. Just nu är jag lite lite hungrig, men har inte lust att dricka nåt mer så jag tror jag går och lägger mig istället. Klockan har passerat midnatt.

En nackdel med tarsköljningen är annars att det tar ganska länge. Ungefär en timme. Jag vet inte riktigt vart tiden tar vägen, det känns som om det går ganska fort.

31 mars 2012

Tarmsköljning

Inte min påse, men liknande

Jag har inget sjukt begär att få berätta om mina toabesök. Men nu fick jag i alla fall en fråga. Och jag kan förstå att man undrar. Jag tyckte själv att det lät jätteäckligt innan jag testade första gången. Nu har jag sett professionell tarmsköljning i tv med tjocka slangar där en massa äckligt mög kommer ut. Så gör jag inte hemma :)

I ett fastepaket brukar det komma med en tarmsköljningspåse. Den ser ut som en droppåse, men med ett plastmunstycke i ändan istället för en nål. Slangen har en stopper som gör att man kan stoppa flödet. Man fyller påsen med kroppstempererat vatten och ligger ned på badrumsgolvet (det tycker jag är bekvämast). Häng påsen högt, till exempel på duschkranen. Smörj munstycket med lite vaselin och tryck in det i ändtarmsöppningen och låt vattnet strömma in. Det känns inte alls, förutom att det börjar trycka på i magen så småningom. Jag brukar stoppa ibland för att känna efter hur mycket som "ryms".

Vissa gånger känns det som om man inte vill ha in mer vatten, men för mig gick det bra med 1,5 liter som min  påse rymmer. Vi har ju ändå 7 meter tarmar. Sen kan man ligga kvar på golvet och massera magen lite. Man hör att vattnet åker omkring. Sen är det bara att sätta sig på toastolen och "skita ut vatten". Har man som jag varit i Turkiet och haft diarré i 10 dagar är det inte så stor skillnad.

Här kan man läsa mer om tarmrening.

30 mars 2012

Detoxyoga



Passade på att massera min mage med detta sköna yogapass före tarmsköljning och dusch. Jag riktigt hörde hur det bubblade och bökades om i magen. :)

Fastedag 1



Nu ska jag fatta mig kort! :)

Frukost: ett glas juice, en mugg, te, vatten

Lunch: 3-4 dl buljong, ett glas juice, te

Mellanmål: te, lite slurk juice

Middag: buljong, juice

Testade sellerisaften nu ikväll och den var ganska kraftig som jag misstänkte. Jag tog bara ett halvt glas och blandade ut det med morotssaft. Det blev bättre, men morotssaften är ganska syrlig. Sen kom jag på att hälla ner allt (då hade jag bara ett halvt glas kvar) i buljongen. Då försvann alla starka smaker och det blev lättätet. :) Jag åt buljongen med sked från tallrik precis som på lunchen. Det ger mer än känsla av mat och det blir lättare att "tugga" för det ska man göra. Snabbdricker man alla drycker blir man inte lika mätt, de ska malas om i munnen och blandas med saliven. Inte lika äckligt som det låter, man bara "låtsas" att det är fast föda.

Jag var hungrig vid ett tillfälle, kl 10. Då var det tre timmar sen frukost och en timme kvar till lunch, men jag överlevde. Inte så skoj att sitta med min bleka buljong och se drygt hundra personer veva in risgrynsgröt med jordgubbssylt. Men stärkande för karaktären ;)

När jag körde hem från jobbet var jag jättetrött, men det är inte ovanligt en fredag eftermiddag, speciellt om jag sovit sex timmar. Lade mig fullt påklädd under dubblad täcken och sov över en timme utan att vakna av värmeslag. Händerna har varit kalla sen eftermiddagen men annars mår jag bra.

Senare ikväll är det dags för tarmsköljning. det är en sak som inte heller är så äcklig som det låter. Och något man måste göra för att må bra under fastan. Men det berättar jag om bara om nån ber om det. :)

29 mars 2012

Fastefrågor

Jag fick endel frågor om fastan på facebook och tänkte att det är lättare att skriva svaren här. Då kan jag också länka och lägga in bilder på samma gång.

  • Ska du bara dricka? En vecka? 
Ja. Jag har inte provat nån annan form av fasta än att bara dricka. Jag kan tänka mig att det blir knepigare i magen om man äter något, t ex frukt och grönsaker. Jag märker redan nu vilken aktivitet det är i magen då jag ätit bara sånt i tre dagar (nedtrappningen). Jag siktar på en vecka. Jag tycker det är lagom. Man brukar säga att de första tre dagarna är lite jobbiga, därför känns det helt dumt att fasta bara tre dagar. Det finns också fastepaket för fem dagar, men fortfarande har man ju fler "dåliga" än bra dagar.

Jag väljer också att starta fastan en fredag så kan jag ta det lite lugnt de första dagarna. Jag ska förstås jobba imorgon, men det ska nog gå.

  • Hur passar fastan ihop med ett fysiskt jobb där man rör på sig och flänger runt?
Mitt jobb är ju inte det tyngsta som finns, men visst rör jag ju på mig. Jag måste ju framförallt vara skärpt i huvudet. :) Det är klart att man inte är på topp när man fastar, men jag tycker inte heller att jag är "mitt sämsta". Jag är nog tröttare och mer "borta" då jag är förkyld till exempel. Det rekommenderas också att man rör på sig dagligen, kanske inte det tyngsta gympasset, men både promenader och yoga är bra. Har nog läst om såna som tränat hårt också, man måste väl lyssna på sin egen kropp 

  • Skulle inte direkt vara kul att svimma av lågt blodsocker, då man är på jobbet.
Det där kan säkert vara individuellt. Endel säger "det där skulle jag aldrig klara" och det kan säkert stämma. Jag har bekanta som inte kan missa en mattid utan att bli nästan i panik. Då ska man kanske inte fasta heller. Jag har inte varit hungrig då jag fastat annat än då det snart varit dags för mat och det är jag ju annars också ibland. Jag har i alla fall inte varit svimfärdig. Jo, faktiskt en gång var jag yr. Men inte hungrig. Kom fram till att det var saltbrist och drack buljong och då gick det över.

  • Brukar du bli dålig då du börjar?
Jag hade en fruktansvärd huvudvärk då jag lämnade bort (en del av) kaffet första nedtrappningsdagen, ännu i morse (dag 3) kände jag av den, men nu är det okej. Känns skönt att ha brutit abstinensen innan fastan börjar.

Kvällen innan fastan ska man egentligen ta glaubersalt. Det finns med i färdiga fastepaket. Hittills har jag alltid gjort det, men det är vidrigt! I länken står det att man ska använda 1-2 teskedar i ett glas vatten för naturlig laxering. Inför fastan ska man ju helst tömma tarmen, så mängden i lådan är kanske 0,5 dl. Man kan ju blanda ut det i mer vatten förstås, men då är det ju en större mängd som ska drickas också, så jag brukar blanda det så starkt jag tål. Det smakar helt enkelt supersalt vatten, det känns som nåt man inte ska dricka och det ger kväljningar och spyreflexer. Men det tömmer tarmen....  Jag är ärlig nu eftersom folk frågar ;)

Denna gång har jag använt fructolaxkuber, första kvällarna en halv kub och nu de sista två kvällarna en hel. De smakar gott, som den torkade frukt de är gjorda av. Magen har "jobbat" mer än vanligt, men inte på ett jobbigt sätt. Dessutom har jag ätit torkad frukt och frukterna och grönsakerna har också gjort sitt. Några morgnar tog jag också en tesked linfrön som stått i ett glas vatten över natten (försökte sila ut fröna då jag drack), men sen glömde jag att ställa i ordning dem. 

Just det här att magen arbetar på gör ju att man känner av det, men jag har sannerligen haft värre magknip i andra sammanhang, det är inte nåt jag går omkring och lider av.


  • Varifrån har du skaffat dina safter?  Vilka märken har du på de olika dryckerna? Är främst intresserad av de som smakar gott.   
Tidigare har jag köpt ett sjudagars paket i olika hälsokostaffärer. Ofta har jag fått byta ut saftsorter mot såna jag gillar bättre. Det finns en som heter Breuss som jag inte alls tyckt om. Kanske det är rättikan? Den är besk och stark i alla fall. Det som är fördelen med att köpa paketet är att man får allt vad man behöver, också tarmsköljningspåse, teer och glaubersaltet om man vill ha det efter min beskrivning. ;)

Den här gången beställde jag mina drycker på nätet, även om det kändes lite knasigt att få åtta glasflaskor hemskickade. De var välpackade i en massa pappersludd som var bra att få upp eld i spisen med. Jag tror de är billigare där än i affär. Annars finns ju fastedrycker också i vanliga mataffärer.

På tal om smaka gott har jag beställt två konstiga sorter: surkål och rotselleri. Hur tänkte jag då, liksom? Antagligen var det för att det talas om ämnesomsätting och sellerin ska dessutom vara extra bra vid fasta eftersom de är vätskedrivande. Jag får väl prova. Man måste ju inte ta ett helt glas i gången heller utan kan ta fler sorter. Druvsaft till efterrätt?

Det märke jag använder är Biotta, har aldrig testat nåt annat tror jag. Jag är ju en sån som tycker om grönsaker och frukter så jag har inget emot dem. Den som inte är så grönsakig av sig kan ändå klara sig på andra sorter. Två morgnar har jag druckit den här som är blandade frukter och grönsaker (päron, morto, ananas, vasslepulver, rödbeta och citrusaftkoncentrat). Det är ju lite lustigt med tanke på att en apelsin är den mest framträdande på bilden. Den smakar mer frukt en grönsaker. Har inte ens fattat att det finns rödbeta. Själv tycker jag ren morotssaft är helt okej, men så gillar jag morötter också. Tomatjuice har jag svårt för så den byter jag bort om den finns med.

Förutom juice ska man också dricka te. Det brukar finnas två sorter i fastelådorna. På morgonen och förmiddagen kan man dricka gullriste, men det rekommenderas inte senare, eftersom det är urindrivande. När jag valde själv tog jag det här som mitt andra te. Det är gjort av blad från nässlor, mynta, kamomill, rödbeta, jordgubbe (!) och maskros samt rödklöverblommor och rötter från krussyra och tistel (hej Ior!). Det är faktiskt ett gott te.

Den sista "rätten" är buljong. Jag brukar använda Vogels lättsaltade grönsaksbuljong. Det är oftast den som finns i lådorna också. En gång hade jag en helt utan salt och den var inte alls god.

Gemensamt för alla drycker är att de är ekologiska och sockerfria (inget tillsatt socker i safterna, de innehåller förstås frukternas eget socker). Biotta har en del sötade safter också. Sen dricker jag som sagt inget kaffe heller, men det kanske man skulle kunna? Självklart kan man inte dricka alkohol heller, jag skulle förmodligen stjälpa av att känna lukten...

Puh, det blev en lång utredning. Om nån har fler frågor får ni gärna ställa dem, här eller på fejan. Jag har som sagt inte börjat fasta än så jag återkommer med fler rapporter längre fram.

Här finns ett ganska tydligt schema över hur en fasta kan se ut. Jag kommer nog inte att dricka exakt de mängderna, vill nog ha varm buljong till lunch åtminstone. Tycker också att det är större mängder än jag brukar dricka. Jag använder inte heller vanlig apelsinjuice eftersom jag vill ha det så rent som möjligt.

28 mars 2012

Pre-fasta

Eftersom (åtminstone) en vän bett mig rapportera ska jag redan nu berätta lite om min fasta. I förrgår bestämde jag mig för att börja fasta denna vecka och handlade hem lite extra grönsaker och frukter.

Nedtrappningsdag 1 åt jag följande:

Frukost: turkisk yoghurt med ca 10 mandlar (för att jag hade en portion kvar), en mugg kaffe (brukar dricka 2)

Mellanmål: hann inte med något, men drack en mugg gullriste i bilen till jobbet

Lunch: fisksoppa. Hade kokat en grönsakssoppa men tyckte jag kunde äta den eftersom det ändå är så få fiskbitar i en soppa och fisk är lättsmält (inbillar jag mig). Tog mera spad än jag brukar.

Mellanmål: en halv kopp kaffe när huvudvärken kom smygande, en banan och ett äpple, några bitar torkad mango. 

Middag: två portioner sallad, hade med en med rucola, mungbönor, tomat och riven morot eftersom det stått att vi skulle få smörgås vid eftermiddagsmötet. Det visade sig att det var paj och sallad så jag åt en portion sallad (isbergssallat, tomat, gurka och ananas tror jag) till, var ganska hungrig. 

Avslutade dagen med en halv kub fructolax (hade tagit en halv kvällen innan också). Känns som ett ganska milt sätt att få magen att jobba.

Ju längre dagen gick desto värre blev min huvudvärk. Jag vilade 1,5 timme då jag kom hem, tog en värktablett och gick ut med hunden. Hade fortfarande huvudvärk då jag gick och lade mig, dessutom lite illamående. Men det är klart att det är en omställning för kroppen att äta så pass mycket mera frukt och grönsaker och huvudet gillade inte alls kaffebristen.

Nedtrappningsdag 2

Frukost: en halv mugg kaffe, ett glas grönsaks- och fruktjuice, ett äpple, och lite mungbönor

Mellanmål: en banan 

Lunch: rotfruktsoppa, ganska lite bitar, men mycket spad, dessutom pissljummet, jag och micron kom inte överens, lite sallad med tomat och apelsinbitar med rödlök.

Mellanmål: 2 bottenskylar kaffe vid olika tillfällen, ett äpple, kanske lite för många torkade fikon, gullriste

Middag: sallad med rucola, basilika, stekt zuccini (för att få lite värme), tomat och mungbönor.

Kvällsmål: örtte

Liite huvudvärk på kvällen, men inte alls som igår


Plan för imorgon, nedtrappning dag 3

Frukost: inget kaffe, ett glas grönsaks- och fruktjuice, ett äpple, några jordgubbar

Mellanmål: en banan 

Lunch: kokt broccoli och kålrot (hade tänkt göra mos men orkade inte, insåg dessutom att jag ska tugga så länge jag får....), kanske något från salladsbordet.

Mellanmål: te

Middag: ???

Kvällsmål: örtte

26 mars 2012

Sista måltiden...



Idag bestämde jag mig. NU ska jag trappa ner och så småningom börja fasta. Ska försöka göra det noggrannare än förra denna gång. Speciellt den svåra upptrappningen när man äntligen får börja äta igen. Senast på fredag ska jag börja med fastan så att jag får ta de första jobbiga dagarna på helgen.

Svårast blir det nog med kaffet. Egentligen är det ju hemskt att jag dricker ett sånt gift som gör en så beroende att redan att lämna bort en av dagsdoserna ger mig huvudvärk. Jag dricker inga enorma mängder, men alldeles tillräckligt. Två muggar (mellanstora) på morgonen och 1-2 senare på dan.

Nu är det alltså några dagar med frukt, grönsaker, juicer och te som gäller. Ska faktiskt koka en grönsakssoppa nu, som jag kan äta som lunch imorgon. Har inte hunnit deala med kökspersonalen, men kanske lika bra att jag fixar allt själv. De har nog med sitt...



Edit: Kändes riktigt fräscht att förbereda soppa och sallad tills imorgon. Packa ner gullriste och frukt. Det ska bli riktigt kul det här! Påminn mig om det fastedag 3... :)

28 februari 2012

Däremellan kommer fasta


Nu när ljuset återvänder och det börjar bli lite varmare ska jag äntligen fasta. Nåja, inte nu kanske. Vi ska ju på resa först. Men sen! Jag längtar faktiskt. Vill rensa hela magen från all skit och få en omstart. Jag har googlat efter inspiration och nya idéer. Ska försöka utan glaubersalt den här gången, bara för att det är så makalöst äckligt. Hittade detta citat i en blogg, tydligen en förstagångsfastare:

+++

09:52
Vad fan är Glaubersalt? Jag drack ett glas ljummet vatten med Glaubersalt som det stod att man skulle göra.

+++

11:39
Nu vet jag vad Glaubersalt är. Och vad det har för effekt. Oh my fucking God.



Jojo, så är det... :) Å andra sidan känns hela fastegrejen som en lätt match då man gått igenom det. Nu ska jag trappa ner med grönsaker, frukt, nötter, frön och fructolaxkuber. Men vad jag inte kan förstå är att många fastar bara 3 dagar, det känns om "mycket skrik för lite ull" för mig. Har man väl börjat ska man väl hålla på så det gör nån nytta. Minst 7 dagar tänker jag mig.

Note to self: trappa ner kaffet i god tid! Det är inte kul att ha koffeinbrist samtidigt som man är första dagen utan mat. Provad sak...