31 mars 2012

Tarmsköljning

Inte min påse, men liknande

Jag har inget sjukt begär att få berätta om mina toabesök. Men nu fick jag i alla fall en fråga. Och jag kan förstå att man undrar. Jag tyckte själv att det lät jätteäckligt innan jag testade första gången. Nu har jag sett professionell tarmsköljning i tv med tjocka slangar där en massa äckligt mög kommer ut. Så gör jag inte hemma :)

I ett fastepaket brukar det komma med en tarmsköljningspåse. Den ser ut som en droppåse, men med ett plastmunstycke i ändan istället för en nål. Slangen har en stopper som gör att man kan stoppa flödet. Man fyller påsen med kroppstempererat vatten och ligger ned på badrumsgolvet (det tycker jag är bekvämast). Häng påsen högt, till exempel på duschkranen. Smörj munstycket med lite vaselin och tryck in det i ändtarmsöppningen och låt vattnet strömma in. Det känns inte alls, förutom att det börjar trycka på i magen så småningom. Jag brukar stoppa ibland för att känna efter hur mycket som "ryms".

Vissa gånger känns det som om man inte vill ha in mer vatten, men för mig gick det bra med 1,5 liter som min  påse rymmer. Vi har ju ändå 7 meter tarmar. Sen kan man ligga kvar på golvet och massera magen lite. Man hör att vattnet åker omkring. Sen är det bara att sätta sig på toastolen och "skita ut vatten". Har man som jag varit i Turkiet och haft diarré i 10 dagar är det inte så stor skillnad.

Här kan man läsa mer om tarmrening.

Inga kommentarer: