24 mars 2012

En bekännelse



Folk påpekar ibland att jag bara tränar och äter nyttigt. Det är ju de gångerna jag skriver om det. Nu ska jag, för att vara ärlig också berätta om motsatsen. Jag har glidit mer och mer över i godis- och kakätande igen. I höstas testade jag glutenfri diet i flera månader och det ledde också till att jag undvek mycket. Nu har jag kommit till att jag inte är glutenintolerant, men iofs ändå mår bättre utan mjöl, men "nångång kan man ju...." och så har det blivit väl ofta.

Jag har varit på kurs i två dagar nu och till kaffet har det serverats flera sorters kex och jag har plockat i mig! Idag känner jag mig riktigt stinn. Till förmiddagskaffet tog jag ett kex och det är väl okej. Men sen vid lunchen (där jag först lämnade bort kolhydraterna och bara åt sallad och kött) serverades en underbar vaniljpannacotta med hallon till efterrätt. Eftersom det var buffé fick man ta så mycket man ville så jag åt två. Efter en ordentlig portion mat.

Några timmar senare var det igen kaffepaus på kursen och jag tog en bullskiva "bara för att det var så länge sen jag åt sån". Hur bra mår man då? Dessutom har jag inte rört på mig nämnvärt vare sig igår eller idag. En ond cirkel. Rör jag på mig äter jag ofta bättre också.

Nåja, det kommer nya dagar med nya möjligheter. Kanske jag lärt mig något igen. De få sekunderna jag njuter (bullen var inte ens speciellt god) kompenserar inte det att jag mår illa och har huvudvärk i flera timmar efteråt. Och pannacottan blev ju inte godare av att jag tog en till....

Inga kommentarer: