18 mars 2012

En trasa



En massa bloggare pratar om disktrasor just nu. Bara för att visa att jag inte bara tränar, studerar och lagar mat (och latar mig, men det skriver jag ju inte om) ska jag visa mitt senaste Handarbete. Man kan också säga att jag gjorde mig av med ett av alla nystan jag har i skåpet. Jag hade två av dessa, de har nån gångång i tiderna kostat 3 mark (ca 50 cent/5 kronor). Eftersom det är köpt på marktiden (före 2002) var det väl dags att bli av med det.

Jag lade upp 41 maskor på stickor nr 3 och stickade mosstickning 1 r, 1 a tills nystanet var slut. Den blev lite avlång, men det har väl inte så stor betydelse. Det är praktiskt med udda maskor då man stickar mosstickning, då får man alltid börja med en rät maska och behöver inte tänka så mycket.

Garnet är lite strävt så jag tänkte det kunde passa till en trasa. Materialet är 46% bomull, 46% akryl, 5% polyamid och 3% polyester. Jag har ingen aning om det är bra material för en trasa. Folk verkar sticka av dyra material som lin och bambu, men jag tog vad jag hade. Trasan är i användning just nu och funkar så bra som nu en trasa kan funka. Idén med stickade trasor är väl att de ska kunna tvättas och återanvändas hur länge som helst. Lite vårlig är den ju i färgerna också. Den är inte fullt så flammig i verkligheten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

i senaste programmet av Strömsö lagade dom disktrasor och berättade varför man ska använda just bambu...hade något med sugförmåga och fibrer att göra....

Fru Tallund sa...

Jo, bambu är dessutom antibakteriell, tror att det är den största orsaken till att man gör trasor av det. Men just nu stickar jag för att tömma skåpen så jag tar vad jag har.

Den här trasan suger knappt alls, men den är helt okej att torka av bordet med. Eller snarare, jag har inte testat sugförmågan, men gissar att den är ganska dålig.

Lille A sa...

Har idag hört om virkade japanska tvättbollar som liknar såna där skrottar man har i duschen (inte djuren då alltså) som var jättebra att gnugga o städa med på svåråtkomliga ställen, man kan även ha just i duschen. Akryl var bättre än bomull, passade inte för ylle. Just de blev för sladdriga m bambu men lin va ok. Så lär det finnas nåt garn m en silvertråd i som sku va jättebra.