17 mars 2012

Tekniksnack 80+




Jag var på klassträff i min folkhögskola idag. Min årgång firade 20 år, men där fanns också såna som firade 65 år. Vi gick på rundvandring i den nyköpta byggnaden och en dam ur den äldre stammen såg en OH, årsmodell 90-tal gissar jag. Jag minns inte hennes exakta ordval, men det var nåt i stil med att "Ja-a alla slags tekniska rackerier har de nuförtiden".

Jag log lite när jag tänkte att i min skola är OH-apparater numera ganska föråldrade. De används i princip bara för sångtexter på fester. Istället har vi clever- och smartboardar (svengelsk plural) och dokumentkameror. Visserligen ganska nya hos oss. Vi har lite olika utgångspunkter.... ;)

Men jag minns ännu när vi flyttade till ny skola 1982 och det fanns overheadapparater. Vad var det för nåt? Jag har ju till och med hunnit få stencilkopior (heter de så??) så vi kunde sniffa spritlukt när prov hade utdelats.

2 kommentarer:

maria sa...

åh, blir alldeles nostalgisk nu över den där lukten! :)

Fru Tallund sa...

Ja, när får man nuförtiden njutningslukta på ett papper?!