Visar inlägg med etikett Handarbete. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Handarbete. Visa alla inlägg

26 juni 2013

Ett trevande försök att vara ekologisk


Det sista syprojektet för den här gången var att ta restbitar från de andra projekten och sicksacka ihop dem med det mjuka trikåtyget jag använde till innerkudden till amningsditon. Tanken är att de ska vara tvättlappar till rumptvätt. Både att ta med (?) i skötväskan och ha vid skötbordet. Jag fick ihop till 10 lappar. Dels är det inte så miljövänligt med engångspapper och dels kan de innehålla ämnen som inte är så nyttiga för små barn, även om de är gjorda för dem. Får se hur de här funkar i användning sen. Visserligen har vi ju rinnande vatten och handdusch också, men det kan vara bra att ha nåt handgripligt att putsa med också.

På tal om farliga ämnen fick jag höra på en massagekurs att man borde inte smörja in sin hud med något man samtidigt inte skulle kunna tänka sig att dricka eller äta. Huden är ju kroppens största organ. Minns att läraren sa att man kan få böter om man häller ut en flaska babyolja på marken (eller att man i princip kunde få....) eftersom den innehåller miljöfarliga mineraloljor.

Däremot vet jag inte om vi orkar ta steget till tygblöjor, men alla bäckar små...?

15 juni 2013

Jag föll till ro och föll i sömn(ad)

Hej! Minns ni mig? Det har varit en hektisk vår med avslutning av jobbet, tömning och städning där samt städning här hemma inför äldsta bonusdotterns studentfest för ca 80 personer. Dessutom har jag tömt några skåp för att få rum för babysängen i vårt sovrum. Nu är det sommarlov, semester och mammaledigt i en smäll men jag har ändå inte kommit mig för att blogga. Den största boven är fortfarande plattan som håller mig borta från datorn och som jag fortfarande inte kan blogga på.

Idag blev jag dock klar med ett projekt och vill visa upp det här eftersom jag är så glad och stolt över det. Jag visste inte alls om det skulle lyckas, men tog inte så stor stress över det heller eftersom jag hade fått tyget gratis av mamma och hade största delen av fyllningen hemma i skåpet så det var bara skönt att bli av med den. Bottenmadrassen köpte jag idag för 4 euro, men fick samtidigt en massa spillbitar gratis till nästa projekt jag börjat på så det känns som ren vinst. :)

Den suveräna beskrivningen till babynestet hittade jag hos Ullranbullran.
Pedagogiskt och bra i många steg.
Lite fler förberedelser för babyn finns också att visa upp så jag kommer förhoppningsvis igång med bloggandet igen. Vem vet hur det blir sen när den lilla har anlänt...

3 februari 2013

Mormorsfilt med beslutsproblem


Lägg huvudet på sned. Hur jag än 
försöker vägrar bilden vara liggande.
Stående har den aldrig varit och alla
andra bilder uppför sig som jag vill.
Skumt, men knappast förvånande...
Jag började virka en babyfilt igår. Tänkte ge upp genast i början eftersom det gick så långsamt och jag behövde titta på vad jag gjorde hela tiden. När jag stickar kan jag både läsa och se på tv (fast kanske inte samtidigt). Långsamheten berodde på att jag började med två varv fasta maskor. Men idag fick jag upp farten när det blev luftmaskbågar och stolpar. Så pass att första nystanet tog slut. Det blev inte bomullsgarn som jag först hade tänkt, dels för att jag inte hittade färger jag ville ha och dels drog jag mig för att fästa en massa trådar om jag virkade randigt. Istället blev det Novitas Puro i 100% ull. Det är flerfärgat i sig själv, sånt gör det också mer inspirerande att jobba på- "jag ska virka ända till det gröna".

Nu kan jag inte bestämma mig för hur jag ska göra. Jag köpte nämligen två färgkombinationer. Den första är som synes blått, grönt och petroleum i både ljust och mörkt. Den andra har samma gröna och blå färger, men dessutom också rosa och orange. Nu vet jag inte om jag ska varva de två eller om jag ska köpa mer av den färg jag redan virkat av. Åsikter??

Och sen har vi storleken. Min bit så här långt är 73 x 11 cm. Jag hade tänkt mig att jag virkar på bredden, men nu börjar jag fundera om 73 cm skulle räcka som längd? När jag kollade mönster på nätet såg jag mått som 60 x 72, 65 x 80, 70 x 100 cm. Om jag virkar en kant runt hela den färdiga filten blir den ju lite längre än 73, kanske 75 cm? Åsikter om det?

Jag köpte 6 nystan så det borde ju rimligen bli en filt på 73 x 66 cm av det. Då behöver jag ännu nåt garn till kanten, men det är kanske lugnast att göra den enfärgad.

27 januari 2013

Babystickat

Ärmen är av raglanmodell därför ser den kanske lite lång ut, här är den alltså utbredd.
Jag har tagit upp stickningen som legat och vilat i fyra år. Då var koftan på gång åt en helt annan baby. Efter det har jag inte alls haft lust, eller hunnit tänka tanken. Nu stickar jag, men vet inte om jag är helt nöjd med färgerna. Ärmen på bilden ovan var klar sen tidigare. Jag tycker att det borde finnas två eftersom jag ofta stickar båda ärmarna samtidigt. Men har inte letat ännu... Nu har jag påbörjat bakstycket. Där gör jag med de första fem ränderna (upp till den första ljusgröna) och sedan resten i vitt. Framstycket blir väl på samma sätt, där är det omlottknäppning och v-ringning. Mönstret är ur en gammal tidning så jag kan inte sätta ut nån bild nu. Jag blev jätteförvånad då jag såg bilden, hade inget minne av att jag skulle ha valt en sån modell och vet inte ens om den blir snygg i mina färger. Men den som lever får se. Om jag inte är helt förtjust i den för egen del kan jag alltid skicka vidare den till det här behjärtansvärda projektet. Lite fräckt att ge bort nåt man inte gillar kanske, men gratis värme är det ju. ;)

Samtidigt funderar jag på babyfilt(ar) också. I fredags köpte jag tre nystan vitt 7-brödergarn, kanske det vanligaste finska garnet med 75% ull och 25% polyamid. Jag funderar på nåt med flätor. Känns som om det skulle bli fint i vitt. Enkel slätstickad känns för tråkigt.

Här är några förslag som jag sparar för egen del, men också om nån vill ha synpunkter.

1. Flätfilt i rutor. Jag skulle nog sticka allt i ett på rundsticka eftersom hopsömmandet är det jag ogillar mest.

2. Filt med vågmönster.

3. Filt med många olika mönster. 

4. Filt med flätor och lite annat. Tror detta mönster kommer mer till sin rätt med enfärgat garn. (När jag testöppnade länken stod det att den inte funkar, men den kom fram då jag laddade den en gång till).

Sen kan man ju ta nåt trevligt strukturmönster och göra vad man vill med det. Jag såg en filt som var ganska enkel med rätstickning mellan flätorna, men det stod att flätorna var gjorda så att de ser likadana ut från båda sidorna. Det skulle ju vara snyggt. Tyvärr fanns inte det mönstret på nätet utan man måste köpa det tillsammans med garn. Nån som kan?

Till slut funderar jag på om jag också borde göra en färggrannare och luftigare filt i nåt bomullsgarn eftersom vi kommer att få en högsommarbaby. Kanske virka? Till exempel en sån här. Men jag är ingen storvirkare så få se om jag vågar och orkar...

18 mars 2012

En trasa



En massa bloggare pratar om disktrasor just nu. Bara för att visa att jag inte bara tränar, studerar och lagar mat (och latar mig, men det skriver jag ju inte om) ska jag visa mitt senaste Handarbete. Man kan också säga att jag gjorde mig av med ett av alla nystan jag har i skåpet. Jag hade två av dessa, de har nån gångång i tiderna kostat 3 mark (ca 50 cent/5 kronor). Eftersom det är köpt på marktiden (före 2002) var det väl dags att bli av med det.

Jag lade upp 41 maskor på stickor nr 3 och stickade mosstickning 1 r, 1 a tills nystanet var slut. Den blev lite avlång, men det har väl inte så stor betydelse. Det är praktiskt med udda maskor då man stickar mosstickning, då får man alltid börja med en rät maska och behöver inte tänka så mycket.

Garnet är lite strävt så jag tänkte det kunde passa till en trasa. Materialet är 46% bomull, 46% akryl, 5% polyamid och 3% polyester. Jag har ingen aning om det är bra material för en trasa. Folk verkar sticka av dyra material som lin och bambu, men jag tog vad jag hade. Trasan är i användning just nu och funkar så bra som nu en trasa kan funka. Idén med stickade trasor är väl att de ska kunna tvättas och återanvändas hur länge som helst. Lite vårlig är den ju i färgerna också. Den är inte fullt så flammig i verkligheten.

23 februari 2012

Biblioteksuppsving



Har på senaste tiden återupptäckt biblioteken. Yey! Det är ju gratis! Och man får föra bort dem när man läst dem/använt dem. De behöver inte drälla omkring hemma och ta plats. Dessutom kan man låna sånt som man inte ens skulle vara så intresserad av att äga. Eller bara kolla ifallomatt det är nåt bra...

Ett projekt nån gång i livet skulle kunna vara att bli av med en del garn....

25 september 2011

Höstmys


Har suttit och stickat framför tv:n, det märks att det är höst.... Mössan i det grova  ullgarnet är nästan klar, bilden är från i fredags. Nu blir det bastubad som start på en härlig tumisvecka med Mannen i mitt liv. Veckan avslutas med en långhelg i Stockholm, då jag förhoppningsvis ska klara sommarens andra (bara!!!) femkilometersrunda. Jag hoppas det går lika "lätt" som förra året då jag bara drogs med av massan och allt det roliga som hände runt banan. :)

23 september 2011

Sticka med trumpinnar?


Jag såg ett tjockt, härligt garn på rea i mataffären idag och kunde inte motstå frestelsen. Det blev 4 nystan i två olika färger. Nu har jag letat mönster på nätet och bestämde mig för en mössa. Få se då vad det blir till och vem som vill ha den. Den lär inte ta så länge att göra med stickor nr 10. Det känns som om jag stickar med trumpinnar! :)

8 mars 2011

Virkverk


I ett led att bli av med garn snörpte jag ihop två korgar. Förvånande nog ville mina små systersöner (4 och 7 år) gärna ha dem. Det berodde nog mest på färgen. Ett nystan (50 g?) bomullsgarn per korg gick åt. Jag gissar att bottnen är ungefär 10 cm och höjden ca 12 cm.

Lätt och snabbt gick det. Enda nackdelen är att jag inte kan titta på annat som när jag stickar.

2 november 2010

Vinterns projekt?


Jag har snart stickat klart ännu ett sockpar. Nu för tiden startar jag inga större projekt än så. En tröja till mig själv skulle jag aldrig orka sticka. Eller kanske, om jag visste att den blev bra, men jag har för många halvfärdiga eller misslyckade projekt bakom mig. I högstadiet stickade jag minst 4 tröjor till mig själv!

Jag har stickat tröjor till små syskonbarn och kompisars barn tidigare, bara för att de är så små och går snabbt. När jag var gravid första gången påbörjade jag en liten kofta, men den stannade på hälften, precis som babyn...

Igår rensade jag en gammal arvegodskista som står i hallen under trappan. Den följde med med sitt innehåll i flytten för ett år sen. Nu fick den ge plats åt vinterbyxor och annat skrymmande istället. I kistan hittade jag en massa olika garner och underade vad jag ska göra med alla. Jag trodde att jag redan skänkt bort en massa i samband med flytten. De fick i alla fall plats i ett annat skåp.

Idag hittade jag den här länken, sticka små enkla tröjor i ett stycke till nyfödda och skicka till Etiopien? Det låter ju lite långsökt, men varför inte? En hel del av garnen går nog att använda.

Här är en beskrivning på svenska:
  • Lägg upp 70 maskor
  • Sticka 2 räta, 2 aviga i 22 cm
  • Sticka rätstickning med 24 m, 2 r 2 a med mittersta 22 m, rätstickning med 24 m i 3 cm
  • Maska av de mittersta 22 maskorna och sticka rätstickning i 3+3 cm på vardera axeln
  • Sticka rätstickning 24 m, lägg upp 22 m (2 r 2a), rätstickning 24 m
  • Fortsätt så i 3 cm
  • Sticka 2 r 2 a över hela i 22 cm
  • Sy ihop sidorna, lämna öppningar för armarna
Mönstret är uppgjort enligt Novitas Nallegarn (st 3-3,5), till en tröja beräknas gå åt ca 100 g garn.

Kansk jag skulle ha som mål i höst: mindre dator, mer välgörenhet? :)