3 februari 2013

Mormorsfilt med beslutsproblem


Lägg huvudet på sned. Hur jag än 
försöker vägrar bilden vara liggande.
Stående har den aldrig varit och alla
andra bilder uppför sig som jag vill.
Skumt, men knappast förvånande...
Jag började virka en babyfilt igår. Tänkte ge upp genast i början eftersom det gick så långsamt och jag behövde titta på vad jag gjorde hela tiden. När jag stickar kan jag både läsa och se på tv (fast kanske inte samtidigt). Långsamheten berodde på att jag började med två varv fasta maskor. Men idag fick jag upp farten när det blev luftmaskbågar och stolpar. Så pass att första nystanet tog slut. Det blev inte bomullsgarn som jag först hade tänkt, dels för att jag inte hittade färger jag ville ha och dels drog jag mig för att fästa en massa trådar om jag virkade randigt. Istället blev det Novitas Puro i 100% ull. Det är flerfärgat i sig själv, sånt gör det också mer inspirerande att jobba på- "jag ska virka ända till det gröna".

Nu kan jag inte bestämma mig för hur jag ska göra. Jag köpte nämligen två färgkombinationer. Den första är som synes blått, grönt och petroleum i både ljust och mörkt. Den andra har samma gröna och blå färger, men dessutom också rosa och orange. Nu vet jag inte om jag ska varva de två eller om jag ska köpa mer av den färg jag redan virkat av. Åsikter??

Och sen har vi storleken. Min bit så här långt är 73 x 11 cm. Jag hade tänkt mig att jag virkar på bredden, men nu börjar jag fundera om 73 cm skulle räcka som längd? När jag kollade mönster på nätet såg jag mått som 60 x 72, 65 x 80, 70 x 100 cm. Om jag virkar en kant runt hela den färdiga filten blir den ju lite längre än 73, kanske 75 cm? Åsikter om det?

Jag köpte 6 nystan så det borde ju rimligen bli en filt på 73 x 66 cm av det. Då behöver jag ännu nåt garn till kanten, men det är kanske lugnast att göra den enfärgad.

3 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Man kan göra ett randigt mittfält och sedan en riktigt bred bård runtom, så blir den kanske 95 cm lång.

Anonym sa...

Äsch! Det där skulle ju bli mitt mosters-projekt! Ser jättefin ut!

Svårt m färgerna, ser ju fina ut båda, kanske du kan använda båda men tex lite mindre av det orange/rosa. Storleken beror väl lite på vad du ska ha den till o hur länge; litet täcke i vagnen, täcke, ligga-på-golvet-filt.. Ylle e väl annars helt ok, både svalt o varmt. Beduinerna i öknen lär ju ha svarta yllekläder.

Tänkte börja på nåt eget virkprojekt, har köpt garn, kanske mormorsrutor el afrikas blomma, det är så jättefint mönster tycker jag! Nån gång bara jag får nån igångspark..

Lilla A

Fru Tallund sa...

A: Babyn hälsar att h*n gärna vill ha en färggrann mosterfilt med afrikas blomma också eftersom mor själv är för lat för sånt. Dessutom är det oklart om den pågående filten ens blir fin. :)

Helena: Jag har köpt mer garn nu, men kan som sagt inte bestämma mig för om jag tycker det är fint eller inte...