Visar inlägg med etikett Recept: Söta bakverk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept: Söta bakverk. Visa alla inlägg

19 april 2015

Mårrans kaka?


Som finlandssvensk är det nästan obligatoriskt att äga några saker med mumintema, som till exempel en kakform. Kakorna blir dock inte alltid muminlika. Ibland har de drag av något som Mårran härjat ihop (eller härjat sönder?)

Men den var god ändå och man kan ju inte belasta den knappt tvååriga bagaren för att hans mor inte gitte bröa formen. Kakan bakades efter en idé från Totte bakar som vi såg som film. På fem röda hade gossebarnet svängt ihop en egen kaka, lite hälsopimpad av den ömma modern. Även om vi tog den lilla muminformen var receptet aningen litet. Ändå steg den förvånansvärt bra även utan bakpulver (som också Totte saknade).

Vår kaka innehöll 
  • 1 ägg (snabbt hopvispat med handvisp bara)
  • 1/4 dl sukrin
  • 1 dl speltmjöl
  • en gnutta vaniljpulver 
  • 3 msk smält smör
  • en knapp dl blåbär (nästan för mycket)
Gräddades i 175 grader 20-25 minuter. Avnjöts ute på altanen av en mamma, en pappa och en förförisk bagare.


Tyckte det passade bra att hedra Gunilla Wolde (som just avlidit) med att titta på Tottefilmer. I vårt stora bibliotek har vi faktiskt inte en enda Tottebok.

9 mars 2015

Nyttiga(re) chokladkaka


Jag hittade ett intressant recept här men ändrade det så pass mycket så jag skriver in min egen version här. En kaka/energybar utan mjöl och enbart sötat med honung. För stark kakaosmak enligt min man men jag tyckte om dem. Frös in halva satsen. Det blir en mjuk kaka som håller sig fräsch minst en vecka. Jag förvarar dem i kakburk av metall.

Jag blandade ihop:

  • en mosad banan
  • 3 ägg, lätt uppvisade med gaffel bara
  • 1,5 dl solrosfrön
  • 1 dl sesamfrön
  • 1 dl hackade hasselnötter
  • 0,5 dl valnötter, lätt "sönderknipna"
  • 1 dl kakao
  • 4 msk smält smör
  • 2 rågade msk honung
  • borde kanske ha haft en gnutta salt också, det blir alltid gott i chokladkakor
Bred ut smeten på en plåt med bakpapper. Inte så tunt så den täcker hela plåten utan sådär lagom... Grädda i 175 grader i 20 minuter.

25 oktober 2014

Äppelkaka och morotsmuffins för barn och alla andra

Det uppstod ett bakningsbehov. I måndags var mina föräldrar här och medförde en hembakad äppelkaka till kaffet. Det råkade sig så att Noa skulle äta samtidigt. Jo, tjosan! Han såg nog vad som var godare....

Jag smugglade ner två bitar hembakt bröd (som han annars brukar gilla) i kakformen och gav en sån till honom. Han bevärdigade den inte med en blick utan fortsatte peka. Jag gav en brödbit till och samma sak hände. Sen gav jag honom en liten minibit äppelkaka och han sken upp direkt och proppade in biten i munnen. Hur kunde han se skillnad så direkt på lite ljusgul och svagt brödbeige? Så stor färgskillnad var det inte. Han har ju knappt ätit kaka förr?! Man tycker ju att han skulle ha tagit emot brödet, tittat och kanske smakat innan han förkastade det.

Nåja, eftersom vi har en massa äpplen ännu tänkte jag att det är väl lika bra att baka en egen kaka till honom och fylla frysen.

Hittade ett recept hos Mejas mat, har testat flera av hennes barnrecept förr. När jag smakade på smeten tänkte jag att det var minsann ingen höjdare men hoppades att Noa skulle gilla, han som inte är van med socker. Kakan blev i alla fall väldigt lik mommos. Men när jag smakade på kakan tyckte jag också den var helt okej. Kanske inte om man förväntar sig kaka, den smakade mer som scones. Men som nåt smått tilltugg till kaffet utan det onyttiga sockret är den helt okej.


Jag gjorde dubbel sats och vispade 4 ägg och blandade i 150 g smält smör, 2 dl mjölk, 7 dl vetemjöl, och 5 tsk bakpulver. Snabbt och enkelt. Det blev lagom till lasagneformen i teflon (25 x 32 cm). Skalade äpplen och skar i småbitar som jag strödde över, ganska rikligt för att ge sötma, men inte 28 hela äpplen som det stod i receptet. Men mina äpplen var ju inte små heller. Strödde över kanel och gräddade i 175 grader i 20 minuter. Funderar om jag borde ha haft högre ugnstemperatur och kortare tid, känns som om den blev lite torr utan att vara övergräddad.

Samma dag bakade jag också Mejas matmuffins med morot och päron. Jag tog äpple istället för päron annars följde jag receptet.



Skala och riv ett äpple och en morot, blanda i 3 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 0,5 dl creme fraiche, 20 g mjukt smör (jag tog mer för det var så lite kvar i paketet), 2 ägg och 1,5 dl riven ost, några drag på pepparkvarnen. Klicka ut i muffinsformar (det blev 12 st) och grädda i 200 grader i 10-12 minuter.

De här funkar både som söta och som mellanmål, väldigt bra konsistens. Jag gillade dem också! :)

Full koll på trafiken utanför fönstret! Och nej, jag äger inte min son. Tyckte bara det var lite trist att märka fotot med bloggadressen. Kanske stämpeln gör det lite tråkigare att stjäla bilden (om nån skulle vilja det)....

12 augusti 2014

Håll mitt hjärta, håll mitt hallon

Redigeringseffekt: Warhol
Detta inlägg är sponsrat av färgen turkos. :)

Idag tog jag med mig lite extra utrustning då jag gick ut på förmiddagspromenad med son, vagn och hund. Vi gick samma runda som i förrgår. Orsak: hallon!

Jag hade med mig en liten plastask med lock att plocka i. Funderade först på en liten hink men tänkte att jag bara blir besviken om jag knappt får bottnen täckt.

Sonen som varit ganska gnällig hela morgonen sken upp när han fick komma med ut. Han klarade också av att sitta och vänta medan jag plockade, ganska imponerande måste jag säga! Lite missnöjd var han men vi stod ut båda två. Hunden gick och betade gräs och var inte till besvär alls och ingen människa passerade. Där hade vi ganska tur för jag stod och plockade på en liten slänt bland brännässlor och hade inte varit så snabb att samla ihop mitt utspridda ekipage misstänker jag.

Sen gick vi en bit igen och kom till vår gamla kända ängsväg. Där fick Noa gå fritt eftersom det inte kör bilar där. Han var nöjd med det i kanske tre minuter. Då kom manducan (bärselen) väl till pass. Visserligen var han inte helt nöjd med att jag böjde mig ner med honom hängande framför men det gjorde jag inte så ofta.

Sen gick vi hem och han fick sitta kvar istället för att åka i vagnen igen. Vilken mysstund vi fick!!! Han höll på och gjorde ljud mot min hud "memme-memme-memme" (mamma?) och "oa-oa-oa". Liten som om han pussade mig tusen gånger. Och varmt blev det med mage mot mage, men mest av allt blev jag varm i hjärtat. Mitt underbara barn! Såhär efteråt sörjer jag lite att jag inte bar honom med mig i sjal eller sele oftare när han var pytteliten. Nu kan man ju inte göra det så ofta längre då han måste få vara lös och leka och röra på sig.


Som sagt. Det blev inga massor. Kanske 2 dl? Men ack så goda. Jag har aldrig haft några riktiga "hallonställen" så jag tror att det här var andra gången i mitt liv som jag verkligen har plockat hallon. Annars brukar jag bara äta så många jag orkar och hinner direkt från buskarna.


Medan jag rensade hallonen och fyllde pajen gick Noa omkring och pysslade med sitt, men ofta ofta kom han till mig och ville ha ett hallon och det fick han. Vilken rikedom egentligen att bara kunna gå ut på en promenad och hämta hem sånt som smakar så gott, helt gratis! Notera hur väl gossebarnets klädsel matchar kökstextilierna!


Jag var lite osäker på degmängden men den räckte och blev över. Så pass så att jag gjorde två minipajer, och gick ut i trädgården och plockade lite svartavinbär till dem. Ännu en rikedom! Inte lika goda som vildhallon men helt okej de med.

Redigeringseffekt: Film grain white and black

Noa tyckte också om dem. Härligt då han gillar bär och frukt. Hans lunch var en ekologisk banan. Maten jag försökte med först gick inte alls. I längden är det förstås bra om han äter sånt också men en gång är det okej med bara en banan.


Det enda tråkiga var att Mannen inte fick nån kaffepaus då allt var färdigt. Hans telefonmöte blev längre än det var tänkt. Han kunde i alla fall äta medan han jobbade så jag behövde inte äta hela pajen själv. Som synes kan man inte lyfta ut några hela snygga bitar men det gjorde absolut ingenting.

Receptet hittade jag hos Sofy som främst har en träningsblogg. Tycker det är underbart att hon också har helt vanliga söta recept ibland. För livet ska njutas. Och som vi njöt. Så pass att vi fick diska pajformen redan idag.

Skriver receptet lite snabbt här också, jag gjorde nämligen några förändringar baserat på vad jag hade hemma. Hade förstås helst använt riktigt smör.

150 g flytande margarin, 3 dl havregryn, 2 1/2 dl speltmjöl, 1/2 dl vetmjöl, 2 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, en nypa salt (man borde ha en nypa salt i alla söta bakverk!)

Halva degen under, halva ovanpå, grädda i 200 grader i 20 minuter. Servera med gräddglass. Ååååh!

10 februari 2014

Mer choklad(d)kaka åt folket!


Ibland är behovet extra stort. Som när man har sovit dåligt två nätter i rad. (Och då menar jag dåligt-dåligt, jag har inte sovit en hel ostörd natt på ett år.) Och när det samtidigt är regn, rusk och gråsvart ute och all snö håller på att smälta bort i plusgradigt februari. Då behöver man instant kladdkaka. Den där som blir klar innan kaffebryggaren ens rosslat ur sig det där sista.

Jag har skrivit om den förr, men den tål att upprepas. Lite nytt idag också, både gällande ingredienser och tillagningssätt. Denna gång i nån slags små ugnsformar i glas.

Så här lätt är det:
Rör ihop 2 msk olja (jag lät den rinna längs formens kanter som en insmörjning innan jag fortsatte blanda), 2 msk vatten, en nypa salt, lite vaniljsocker, 2 msk kakao, 4 msk vetemjöl och 4 msk socker. Jag skvätte i lite extra vatten eftersom jag tyckte smeten var för tjock, men jag kanske slarvade med mjölmängden tidigare. Dessa mått var för en form. Är man snäll och gör till sin hemmajobbande man gör man likadant. Sen gräddade jag båda samtidigt i mikron i två minuter. Strödde lite kokos på och kom sen på att vi hade sån där halväcklig spraygrädde i kylen. Tog den också så kokosen syns inte, men man kände smaken.

Blev perfekt konsistens tycker jag. Sist lagade jag i mugg och gräddade 1,5 minuter per mugg. Har nåt minne av att det blev väl torrt. Nötter på eller i hade varit gott men nu blev det en snabbvariant av det som "kom emot i skåpet" först.

31 december 2013

Nyårsafton

....eller vi hade i alla fall tur med maten...

[...här hade jag skrivit en ganska lång text om det förhatliga oavbrutna smällandet som tvingade oss att flytta vår hund hemifrån och som fick mina öron att skrållas i sju timmar and counting...]

Men det om det. Mannen frågade i något skede om vi har nåt Nyårsmys. Det hade vi inte. Vi åt till och med rester tidigare idag. Men jag började fundera och leta recept medan jag ammade och likt Cajsa Wargh kan jag ganska stolt presentera detta:


Crépes med räkfyllning [klicka]


Pecannötspaj [klicka] med kaffe (trots att timmen var sen)- såå mycket godare än den ser ut, men sööööt!


Bordssällskapet var det minsann inget fel på. Notera dessutom att han har övergett newborndelen och numera sitter i det som kallas baby set (tssss, kunde den inte fått heta nåt med stora pojkar kring halvåret?)

Den nya leken för veckan är att hoppa fram och säga bu. Eller hoppa fram och hoppa fram, det räcker att knycka lite på nacken. Och man kan säga vad man vill. Han skrattar och skrattar och skrattar. Har aldrig varit så rädd att nån ska skratta ihjäl sig förr. Så för att få den glada minen på bilden ovan sa jag helt enkelt bu. Hoppas det aldrig går över.

30 september 2013

Söndagsmiddag

Idag tog jag recepten från nätsidan Koka ihop. Resultatet blev lyckat! Speciellt pastagratängen äter vi gärna igen! I det fallet gäller ekvationen gott + gott + gott + gott = jättegott! :) Jag skriver det jag blandade i, vissa förändringar från originalet, dock bara i mängder.


 Pastagratäng med salami och mozzarella (4 portioner)
  • 8 dl pastaskruvar, fullkorn
  • 1 ask ruccola
  • ca 200 g salami 
  • 0,5 burk pesto
  • 2 vitlöksklyftor
  • 5 soltorkade tomater
  • 1 paket mozzarella

    Sätt ugnen på 225 grader. Koka pastan, spola av och häll tillbaka i kastrullen. Rör ner de övriga ingredienserna och häll i en ugnsform. Strö över hackad eller skivad mozzarella. Gratinera ca 10 minuter tills osten smält och är gyllenbrun.

    Saker ska förstås hackas, pressas och strimlas, men det kan ni räkna ut själva. :)


Syrlig citronkladdkaka
  • 150 g smör
  • 2 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 citron
  • 1,5 dl vetemjöl
Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa en form, ca 20 cm. Smält smöret och låt det svalna.
Tvätta citronen, riv skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och -skal. Tillsätt smör och mjöl, vispa och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 30-40 minuter (för oss blev det närmare 40). Smeten är överraskande lös, men det ska tydligen vara så.

Pudra eventuellt över florsocker. Osötad grädde till är nästan ett måste eftersom kakan har ganska kraftig citronsmak. 

25 februari 2013

Chokladkaka på tre minuter!


Plötsligt läser jag om brownie in a mug överallt på nätet. Igår sökte jag fram ett recept (hittar inte samma längre så jag kan länka) och testade. Det var överraskande gott, speciellt med bra tillbehör... :)

I en mugg rör man ihop 2 msk olja och 2 msk vatten, blanda i en nypa salt, 1/2 tsk vaniljsocker, 4 msk vetemjöl, 2 msk kakao och 4 msk socker. Rör ihop till en jämn smet. Grädda i mikron på full effekt i 1,5 minut. Jag serverade med en klick glass och några salta jordnötter. Gott gott och supersnabbt! Dessutom en fördel att göra EN portion så att man inte sen tar "en kaka till" av ren snålhet... :)