Visar inlägg med etikett Husbygget. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Husbygget. Visa alla inlägg
6 februari 2010
Framåt varje dag
15 januari 2010
Gråhårsmannen på vinden
En sista rapport... Vi promenerar inte bara i snön, vi skickar upp våra pappor på vinden också! Och ibland hinner vi t o m jobba lite själva.
Nu är alla väggar täckta med spånskivor. Inga gipsskivor som gör tavlor svåra att hänga. :) Kicke har slipat en del av dem och Ida har grundmålat nästan alla väggar i sitt rum. Elen är dragen, inklusive golvvärme i badrummet. Imorgon kommer min svågers svärfar och spacklar (?) det golvet. Vi är på gång alltså!
På bilden i mitten ser man hur ljust barnens vardagsrum kommer att bli. Nice!
16 december 2009
Sånt som händer på vinden
Mellanväggar och sånt. Eldragningar och annat pynjande.
Framåt och framåt varje dag.
Ett tonårsrum med friarbalkong samt två barnrum, ett badrum och ett allrum.

Framåt och framåt varje dag.
Ett tonårsrum med friarbalkong samt två barnrum, ett badrum och ett allrum.
Home is where your fire is
Det känns inte helt fel att elda en brasa i sin egen stuga när det är -18 på utsidan. Var en sväng till Stenhaga (förortsköpcentrum eller vad man nu ska kalla det) efter jobbet. Körde i en kall och stel bil, med rimfrost på insidan av rutorna. I Citymarkets parkeringskällare hann den tina upp lite.
Jag köpte ingredienser till en underbar mexikansk kycklingpaj. I Sverige använder man ordet kyckling, här säger vi broiler. Jag antar att det är samma djur och att de är lika hårt framavlade i Sverige också, men kyckling låter snällare, mindre industriellt liksom. Jag köpte också en del skåpfyllnad som saft och glass åt barnen. Vi ska hoppas att inte allt slinker ner bums. Nu är de i alla fall hos sin mamma resten av veckan.
När jag hade gjort degen tog jag en efterlängtad dusch, med både fotlipning och ansiktspeeling och dessutom tandborstningn efteråt. Jag har känt mig som en riktig lortfia eller sunkgumma idag. Tydligen har jag blivit så van (yes!) vid att träna på gymmet på tisdagar och då också duscha och basta där så jag glömmer det när jag är hemma. I morse snoozade vi alldeles för länge så det fanns inte tid till dusch, inte skönt att gå ut i kylan med fukt kvar i hud och hår...
Nåja, jag testade mitt torrschampo i morse och det hjälpte föga. Det kändes mer som om jag hade ännu ett kladd i håret... Efter en sån dag är det extra skönt med en lång och varm dusch.
Nu sitter jag och bränner knäna framför brasan, får nog retirera till soffan, men skönt är det!
Pajen blev alldeles underbar och nu har Älsklingen kommit hem från sonens hockeyjulfest. Vi har en del att förbereda inför morgondagen, han ska på jobbresa och jag ska ha låååång arbetsdag och sen övernatta hos mamma och pappa. Men jag hoppas vi hinner med lite mys ännu ikväll. Rätt skönt att ha huset för oss själva och njuta av tystnaden. :)
Jag köpte ingredienser till en underbar mexikansk kycklingpaj. I Sverige använder man ordet kyckling, här säger vi broiler. Jag antar att det är samma djur och att de är lika hårt framavlade i Sverige också, men kyckling låter snällare, mindre industriellt liksom. Jag köpte också en del skåpfyllnad som saft och glass åt barnen. Vi ska hoppas att inte allt slinker ner bums. Nu är de i alla fall hos sin mamma resten av veckan.
När jag hade gjort degen tog jag en efterlängtad dusch, med både fotlipning och ansiktspeeling och dessutom tandborstningn efteråt. Jag har känt mig som en riktig lortfia eller sunkgumma idag. Tydligen har jag blivit så van (yes!) vid att träna på gymmet på tisdagar och då också duscha och basta där så jag glömmer det när jag är hemma. I morse snoozade vi alldeles för länge så det fanns inte tid till dusch, inte skönt att gå ut i kylan med fukt kvar i hud och hår...
Nåja, jag testade mitt torrschampo i morse och det hjälpte föga. Det kändes mer som om jag hade ännu ett kladd i håret... Efter en sån dag är det extra skönt med en lång och varm dusch.
Nu sitter jag och bränner knäna framför brasan, får nog retirera till soffan, men skönt är det!
Pajen blev alldeles underbar och nu har Älsklingen kommit hem från sonens hockeyjulfest. Vi har en del att förbereda inför morgondagen, han ska på jobbresa och jag ska ha låååång arbetsdag och sen övernatta hos mamma och pappa. Men jag hoppas vi hinner med lite mys ännu ikväll. Rätt skönt att ha huset för oss själva och njuta av tystnaden. :)
29 november 2009
Advent
Vårt hem blir mer och mer ett hem. Idag sattes den första gardinen upp och stakarna kom på plats igår. Nu blev det verkligen juligt med allt det röda.

E fick tre röda ljuskoppar i lillajulklapp, resten hittade hon i skåpet. Jag stal hennes bild eftersom den togs med min kamera :)

15 november 2009
Pimp my toilet
Älvsbyhus' billiga standardlösningar är inte särskilt sprittande. De förmedlar nån enstaka modell på badrumsskåp och de är dessutom orimligt dyra och tråkiga. I den lilla toaletten valde vi bara lampa (mest för att få den jordade kontakten) och tvättställ.
Jag hade turkosa detaljer i mitt förra badrum och de passade bra in här. Nu har jag köpt till en superskön turkos badrumsmatta (mer turkos än på bilden) samt en fin spegel som verkligen gav rummet ett lyft, som det så vackert heter. Båda är från Jysk.
ps. Vi har faktiskt tapet, men den svagt mönstrade våtrumstapeten ser ut som nån slags grå skiva på bild, märker jag...
.JPG)
Jag hade turkosa detaljer i mitt förra badrum och de passade bra in här. Nu har jag köpt till en superskön turkos badrumsmatta (mer turkos än på bilden) samt en fin spegel som verkligen gav rummet ett lyft, som det så vackert heter. Båda är från Jysk.
ps. Vi har faktiskt tapet, men den svagt mönstrade våtrumstapeten ser ut som nån slags grå skiva på bild, märker jag...
Föga upphetsande
Det är inte så värst fascinerande, och inte alls värt en bild, att få inredning i ett städskåp. Men det är ändå skönt att få in ännu mer saker i ett skåp och slippa allt som står i vägen. Slippa lite av det som står i vägen borde jag väl säga...
Det är dessutom första gången på länge för både K och mig att ha dammsugaren inne i ett skåp. Och sopborsten. På den nivån är det.
Nu ska vi ta pysslandet till en ny nivå och ge oss på badrumsmöbeln. Det är både vatten och el som ska kopplas. Inte fullt så stor, men samma modell och färg.
Det är dessutom första gången på länge för både K och mig att ha dammsugaren inne i ett skåp. Och sopborsten. På den nivån är det.
Nu ska vi ta pysslandet till en ny nivå och ge oss på badrumsmöbeln. Det är både vatten och el som ska kopplas. Inte fullt så stor, men samma modell och färg.

Prenumerera på:
Inlägg (Atom)