Visar inlägg med etikett Vinter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vinter. Visa alla inlägg

13 januari 2015

Att inte slösa en dusch

Träningsbloggare Sofy skrev i november om att det tristaste med att träna är att duscha efteråt och att man därför inte borde göra sig omaket att duscha utan att ha tränat först.

Nu har jag inget emot att duscha. Vissa gånger känns det riktigt lyxigt till och med. Och kanske hela grejen känns lite hysterisk för nån men jag är ju lite lättlurad och tycker att allt som kan få mig att träna är bra. Nu har jag faktiskt två gånger lyckats passa in lite träning för att jag ändå skulle duscha. Det sker vanligen varannan dag ifall nån antecknar. För den som duschar dagligen och helst tidigt före jobbet är det kanske inte så lätt.

För en hemmamamma som tar sin morgondusch vid tolvsnåret passar det riktigt bra. I förra veckan blev det lite planlös viftning på armarna för att mjuka upp spända axlar och några solhälsningar så det var inte så mycket att hurra för. Idag grävde jag fram en ännu oprovad tränings-dvd (har många jag köpt billigt på loppis).

Den började med en konditionstest (frivillig förstås). På filmen hade de steppbräda men jag tog det som var närmast- kökspallen. Eftersom Noa var vaken och med plockade jag också fram "stegpallen" så han också skulle få kliva. Men han ville hela tiden ha den som jag hade så vi bytte kostant. Efter fyra minuters trampande skulle man räkna pulsen tre gånger med en minut vila emellan. Och till slut få resultatet via en formel i instruktionshäftet....som inte fanns. Nähä. Men jag fick mig fyra minuter stepup i alla fall!

Sen valde jag ett 35 minuters program som skulle vara lätt utan hopp. Det var en massa sparkar och steg, några squats och sånt. Inte så sprittande men lite svettig blev jag. I nåt skede fick Noa tråkigt så han fick komma med och "träna" i min famn. Drygt tio kilo belastning och ingen möjlighet till armrörelser. Om jag inte hissade honom i luften förstås. Det gjorde jag och han älskade det. Så jag gjorde det många gånger. Och ner i knänaböj däremellan. Så även om jag inte följde dvd:n alls på slutet fick jag riktigt bra träning. Nästa för bra känns det som redan nu i min vänstra arm...

Känns hur som helst jätteskönt att äntligen ha gjort nåt. Vet inte alls när jag tränade senast och det behövs! Efter duschen var vi ute i en timme i tolv minusgrader. Och ikväll skulle han absolut ut igen. Den lilla friskusen kommer att dra med oss ut även den dag då vi inte har hund längre. Vackert så!


Har man bara ett telefonfoto som inte alls når upp till den kvalitet folk normalt menar då de talar om mobilbilder kan man alltid redigera den lite märkligt i ett bildbehandlingsprogram. Här med effekten "Andy Warhol" i två blå nyanser. Ser mer ut som månsken än strålande sol.

5 mars 2014

Sportlov

I år har jag ju faktiskt inte haft nåt sportlov. Det märktes inte heller då de stora barnen hade lov eftersom de var hos mamma den veckan. Men den här veckan har vi besök av min syster med familj från Sverige. Idag kom de hit för att leka i den fina parken i stan medan föräldrarna shoppade. Hörde att den yngsta hade velat skrinna men sån vinter kan vi tyvärr inte erbjuda.

Vi bjöd inte heller på så värst bra väder idag. Fuktigt, råkallt och lite snöyra mellan varven. Men de lekte i alla fall tappert en dryg timme.


Noa och jag kom dit lite senare och Noa såg lite skeptisk ut. Det var första gången han var med under en uteaktivitet liksom. Hittills har han bara "promenerat" och sovit ute i vagnen. Lite för stort område för att han skulle ha nån koll och känna sig delaktig.


Jag lägger inte ut bilder av andras barn eller andra personer över huvudtaget, men den här härliga tandlösa munnen måste ju få vara med. Om jag hann med i snacket hade en tand till trillat ut i morse. Snyggaste sjuåringsmunnen! :)


Hemma hos oss värmde vi oss med varm oboy, kaffe, bullar och diverse kex. Lite senare blev det makaronilåda och fastlagsbullar när alla var samlade. Kusinerna byggde en koja åt Noa och placerade honom i filtkorgen tillsammans med jättenallen. Mamma och moster fotograferade.


Sen när alla åkt vidare och Noa somnat fick jag sätta mig ner med datorn och en stor vacker kopp te emedan jag var frusen. Eller så inte. Då jag svalde första klunken vaknade Noa. Drack resten halvljummet.



30 december 2013

Latläxa 2013 del 2

Mars

Tydligen lite flitigare bloggare då. Det enda lite intressanta som finns kvar är några foton av mina första foton av norrsken. Inte speciellt bra men spännande var det att följa med de snabba förändringarna under kvällspromenaden. Med stativ kunde det förstås ha blivit mycket bättre.




April

Då utnyttjade jag äntligen mitt presentkort till spabehandlingar. Jag valde fotvård samt frans- och brynfärgning mest för att det var det jag trodde jag skulle klara av så långt in i graviditeten. Men det blev inte så enkelt. Jag hade stora problem med restless legs just då och att sitta med benen alldeles stilla och rakt ut i nästan en timme var inte så skönt. Dessutom tyckte jag inte resultatet blev så bra heller. Och sen var jag så pass trött och smått yr så jag valde fulaste nagellacket de hade.

Efter det blev det fransfärgning och ögonbrynsplockning och -färgning liggandes på rygg. Det höll jag på att svimma av... Färgningen blev bra, men plockandet hade kunnat göras noggrannare. Vill man vara fin får man lida pin heter det ju, men så fin tyckte jag inte jag blev så jag skulle ha velat betala så mycket för det själv.


Faktum är att jag retuscherade bort några spretande strån mest för att testa om jag kunde. Rynkorna kring ögat är ett bevis för att det inte var en tjugoårspresent jag fick men det bjuder jag på. De tyder ju på att jag har fått skratta. :)

Maj

Underbara underbara maj. Gick från knoppar i början av månaden till barbent och ärmlöst på bara några veckor. 


Starkt redigerad bild av lupinblad med regndroppar


En fin krukros jag fått framför min födelsedagstavla från systrarna.


En ekorrmamma (?) och hennes söta unge på en skön solskenspromenad.



Och så de årliga penséerna. De här nästan svarta blev en favorit. Så härligt när man äntligen får bära hem blommor och plantera lite här och där.



Och till sist päronblom. Gav kanske ett femtiotal päron. De allra sista glömde vi faktiskt kvar på trädet. Synd, för de var goda!


29 december 2013

Latläxa 2013 del 1

Efter att ha skrivit klart inlägget jag började med för flera veckor sedan griper jag nu an uppgiften att skriva en årskrönika med stor iver (höh). Lite inspirerad blev jag också av Linn Jungs krönika i gårdagens tidning. Dock kommer jag inte att skriva en resumé över saker jag redan bloggat om. Den som har missat nåt hinner scrolla igenom det på en ganska kort stund. Istället kastar jag in allt det där jag aldrig hann, orkade eller kom mig för under året. Baserat på bilderna i min dator, annars skulle jag ju inte ha en chans att minnas något.

Januari

En vacker dag i början av månaden, med snö!




Upptäckten att man av blott två ägg och en mosad banan kan göra två (?) goda och nyttiga plättar.



Trotjänaren, den smutsiga silverpilenbilen byttes mot gnistrande rena snövit som har visat sig kunna bli smutsig den också....



Och den där dagen i slutet av månaden då Solen äntligen orkar in genom sovrumsfönstret i sydvästra hörnet.


Och det inte alldeles lyckade kramdjursköpet på loppis. Selma brukar få ett då och då och slaktar dem alla, men den här fågeln var fylld med nån slags styrox- eller plastkulor, minns inte exakt.


Och så byttes det julröda ut mot vårliga pasteller fastän det var mycket kvar av vintern.




Februari

Månaden då jag lärde mig göra kladdkaka i en mugg och vi såg Noa vinka på ultraljudet.



Och mera tulpaner och en fin kvällshimmel.


21 april 2012

Väderleda


Jag lade in bilder och skrev om snön både första och sjunde april. Då var det bara lite tråkigt med snö efter de första vårkänslorna. Men nu börjar det faktiskt på riktigt räcka. Jag vet inte hur många dagar det har snöat. Bilden ovan är från i onsdags. Men igår kom ännu ett nytt lager. Den tjugonde april. Det är maj om tio dagar. Visserligen minns jag året då det snöade 14.5, men det var ändå en engångshändelse.

Nu vill jag ha vår. Vill börja gräva i trädgården (om det alls ska bli nåt) och sitta och njuta av solen ute på altanen. Dessutom blir jag så trött och oinspirerad av gråväder och kyla. Skulle ha varit roligt att vara pigg och energisk när jag har hela huset för mig själv hela helgen.

7 april 2012

Snön

Det pratas väldigt mycket väder nuförtiden. Såna här vårar har vi antagligen alltid haft. Det ska liksom inte vara raka spåret framåt, det brukar vara några steg bakåt också. Det gör ju inte att det är precis är roligt att se det täta snöfallet då man går och lägger sig och sen vakna till ett winter wonderland när man trodde våren skulle komma. Men visst är det vackert också. Åtminstone om det är strålande sol samtidigt.







Men visst såg man spår av våren också. Från granen här ovan droppade det för fullt och den bit av vägen som ligger i solen såg ut så här:



1 april 2012

Aprilväder



Vad var det riktigt som hände nu då? Grusplanen på gården var helt snöfri och sen började det snöa lite ikväll. Men det slutade inte. När vi gick ut med Selma var det så tjockt snölager så gruset syntes inte ens i våra fotspår. Vi ska väl tro att det är som de levnadskloka säger att nysnön tar bort den gamla snön. Nu kommer alltså våren!? :) Vi ska väl inte behöva skotta i april?

28 februari 2012

Snöstorm och takdropp



Om det inte hade varit för eftermiddagens solsken och takdropp hade det känts lite tröstlöst med tanke på hur fönstren såg ut efter nattens snöyra. Men nu, som sagt, droppar det! :)

27 februari 2012

Monster på stillbild

(klicka)

"En hund jag känner" är lite ivrig i överkant när man kommer sig ut på promenad först efter kl 12 en lördag morgon. Första strilet har hon fått släppa tidigare hemma på gården, men hur länge ska man egentligen behöva vänta på de där slöa människorna?? Fast egentligen vill hon ju bara leka och ha skoj, som på sista bilden...

3 februari 2012

Sol i kylan

Ingen vinter varar för evigt, ingen vår står över ett år.
Vi har haft kring -25 idag, hela veckan har det rört sig kring -20, minns inte exakt när och hur mycket. Men kallt, kallt. Hemma har vissa vattenrör frusit och vi blåser värme för att få det att tina.

När jag körde från jobbet var det strålande sol och det piggar ju alltid upp. Sen mellanlandade jag hos mina föräldrar där jag bara skulle packa ihop mina saker från studielägret och köra vidare. Men väl där anföll fredagströttheten och jag vilade en stund på soffan, läste lite (nöjesläsning!) och sov några skvättar. Jag missade  alltså solen. När jag väl närmade mig hembyn körde jag vidare och checkade in på gymmet istället. En bra anledning att träna är att man får duscha efteråt, bra när hemmaduscharna är frusna...

Jag sprang lite på löpbandet, först 10 minuter i vanligt tempo, sen 5 minuter med intervaller och det visade sig vara jättekul. Jag varvade 30 sek + 30 sek med omväxlande 6,5-7,5 km/h, rask gång eller småjogg med 10-11,5 km/h. Vanligen brukar jag springa med maxfart på 9, eller möjligen möjligen 10. Men nu var det lätt då det ändå var så kort tid. Jag tränade i några maskiner och sprang sen 5 minuter intervaller igen. Nu toppade jag på 13,5 km/h. The fast and the furious- that's me! :)

Efter träningen lade jag mig i cancerlådan. Tänkte att det kunde vara bra både för uppvärmning och mot mina eksem som dyker upp lite nu och då. Bilden är pimpad i Piknic som tyvärr kommer att läggas ner/organiseras om från och med maj. Det för ändå det goda med sig att allt som hittills har kostat nu är gratis. Texten knyckte jag från Kamomilla, eftersom den inte är hennes egen tillät jag mig att göra det utan att fråga. Klicka gärna på bilden, hennes bild är fin!

14 september 2011

Kombo

Selma på väg in i Narnia?
Speaking of ljus och vinter, kom jag att tänka på bilderna från den här promenaden. Samma kväll som de andra vinterbilderna (23.01.11). Vår helt vanliga "Selmarunda" blev helt magisk med all snö och de gula gatlyktorna. Det är den första lite guloranga bilden som är original, den är inte redigerad alls. De andra har jag fixat till på Picnik igen. Med en enda funktion (nyans). Ni måste testa, det är så roligt. Egna Andy Warhol-bilder på några minuter. :)

Jag tipsade bildkonstläraren i skolan så nu har åtminstone en klass jobbat med att redigera sina självporträtt och en del andra foton också. Som vanligt kan man klicka på bilden för förstoring.

Minns ni?



....vilken vinter vi hade? Drivor upp till fönstren och hög hatt på fågelbordet. 
Jag är nöjd med mindre i år!!!

Fotoprojekt, dag 14



En vinterbild 
(23. januari 2011)