Visar inlägg med etikett Listor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Listor. Visa alla inlägg

22 november 2014

20. Om jag skulle skaffa mig en ny ovana så skulle det bli…

Ännu en listgrej...

Det känns lite svårt att tänka sig att man vill skaffa sig en ovana. För är det nåt man vill ha är det väl inte en ovana? Och är det en ovana vill man väl inte ha den....

Jag googlade för att få lite idéer och hittade en lista med "14 ovanor som kan kosta dig jobbet". Insåg att jag har flera redan, t ex  att skjuta upp saker, försening (elller i alla fall sista  minuten, men inte alltid förstås) och kanske några till. Har ingen anledning att samla på mig fler av dem.

Sen gick jag steget längre och kollade de sju dödssynderna. Men nä, ingen där lockar heller. I och för sig, om man kunde ägna sig åt frosseri utan att vare sig må dåligt av det eller svälla ut kunde det kanske vara något.

Så inte vet jag. Känns som om lite fler goda vanor skulle vara på sin plats istället, sade hon präktigt....



21. Fem saker jag blir irriterad på i vardagen

Hade först inte lust att skriva nåt eftersom jag inte vill låta negativ och gnällig. (Negativitet var en av ovanorna i listan ovan) Men om jag ändå skulle testa blir det:


  1. När datorer och andra tekniska manicker krånglar, är långsamma eller inte gör som man vill, och speciellt:
  2. Windows 8 som lever sitt eget liv. Ett svep på musplattan ska vara ett svep på musplattan och inte kasta fram konstiga balkar eller slänga ut mig i appvärlden utan att jag bett om det.
  3. Valkampanjer som går ut på att smutskasta andra framom att berätta vad man själv står för.
  4. Samma händer ofta inom idrotten. "Hejarramsor" som smutskastar motståndaren är så onödiga.
  5. Windows 8. Jo det behöver inte bara en egen punkt utan två. Brukar lära mig saker inom datavärlden rätt fort men detta har jag inte lärt mig till fullo på ett helt år.

    Bubblare: Och på tal om det: Alla skrivfel på plattan efter snart två års användning. Hur tjocka fingrar kan man ha??
Jamen det var ju inte så svårt...

16 november 2014

16. Kolla! Så här ser min autograf ut.


Jag är kanske paranoid men det känns lite som om man inte ska lägga ut sin underskrift offentligt. Och är det ingen fara känns det ändå för privat. Bjuder istället på mina initialer från mitt förra liv med annat efternamn. Här tjusigt ritade med krita i paint. Håll till godo.

14 november 2014

14. Om jag skulle skaffa mig en ny hobby så skulle det bli…


Har ingen aning om vad en helt ny hobby skulle vara. Men kanske någon har ett hett tips? Det jag kom att tänka på var att skriva. Det gjorde jag under några år. Gick flera skrivarkurser och ledde till och med en på ett läger. Känns som ett helt annat liv. Idag när jag letade en annan bok såg jag flera böcker om skrivande i min hylla.

Inte så att jag direkt drömmer om att bli författare. Vet inte alls vad jag skulle kunna tillföra i den enorma bokfloden. Men däremot att skriva för mig själv och kanske visa för några få. Samtidigt som jag som lärare ofta har tänkt på att det borde finnas fler böcker som intresserar pojkar.... Men såna kan jag inte heller skriva. Och jag lyckas ju knappt skriva blogginlägg numera...

12 november 2014

Kolla nu har jag listat nåt igen

7. Kolla så här ser jag ut idag såg jag ut i fredags....


Dynvaret jag klädde mig i var kanske inte så klädsamt men det fanns inte tid att byta. (Jag har faktiskt en midja). Här alltså på väg på kurs igen. Vad jag gör med handen är en smula oklart såhär i efterskott. Men faktum är ändå att skjortan (från Kappahl) är det första av de plagg jag äger som jag har sett i ett modereportage i en tidning, visserligen Tara för vi över 40, men det är ju det jag är. 

8. Ibland blir jag avundsjuk på...
Folk som har minimalistiska hem och har en plats för alla sina grejer som dessutom är ytterst få. Och ja, jag vet att man kan lösa det och jag rensar och rensar....

9. 5 saker jag borde ta tag i...
Se ovan kan man väl säga. Kunde göra frågan enkel och räkna upp fem olika platser i huset men jag ska försöka med nåt annat.

  • göra äppelmos av de sista vinteräpplena innan de ruttnar bort
  • jobba med Noas fotobok
  • och fotoboken från vår fjällvandring
  • gräva ner tulpanlökarna men då måste rabatten rensas och jord påfyllas
  • okej då, fixa Noas rum då...

10. Kolla! Här har jag ritat en hund.
Eftersom jag sitter vid datorn ritade jag i datorn, med musplatta. Mannen är imponerad. Det räcker. Ingen annan behöver jubla.



11. Månadens färg är givetvis
Turkos, liksom alla andra månader. Dock längtar jag efter att ta bort vaxduken och testa att vaxa ekbordet istället. Det måste ju ske till jul i alla fall.



Och hepp hepp, ett litet pyssel. Limma fina papper på fula tändsticksaskar. Piggar upp mycket! Ljuset från Ikea och staken från loppis tror jag. Vaxduken från Ica Maxi i början av året.


12. Hepp! Dagens filmtips!
Där har jag inget att bidra med. Vet inte när jag senast såg en hel film eller tv-serie för den delen. Men tipsa gärna! Förr eller senare ska det väl ske.

Hela listan hittas här.

6 november 2014

Ibland, kolla, hepp, månadens :)

Så var det det där med listor då igen. Femte Sjätte dagen och jag ligger redan två tre efter (ja ni ser). Hipp hurra. Nåja, vi betar av dem. Ifall jag har nåt att säga...?

3. Ibland tänker jag att jag borde
  • sova mer
  • städa mer, typ hela tiden
  • äta nyttigare 
  • dricka mindre kaffe (fast jag dricker redan ganska minimalt för att vara kaffedrickare)
  • göra tusenfalt fler knipövningar
  • sluta äta vid datorn eftersom jag alltsomoftast har en smula under någon tangent som därmed blir svår att trycka ner. N kan ju gssa vlken bokstav det är för närvarande.
4. Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar.

Nä. Jag har inga speciellt underbara skor som jag vill visa upp för tillfället. Visar istället dem jag använder dagligen. De är ganska avskyvärda duntofflor som jag har inomhus eftersom vi har så kalla golv. Helst skulle jag ha helt vanliga yllesockor men har nött hål på så många par så jag sparar de sista och nöter dunpåsarna istället. Men det är lite obehagligt. De är för stora och glider iväg efter bara några steg och gör att mina fötter ser helt förvridna ut. Inget ont om såna som har såna här fötter av födsel eller skada men det är lite läskigt att titta ner och se sina någorlunda okejiga fötter så här.



Hissar jag upp dem blir de förstås så snygga så de skulle platsa på en bal på slottet men det håller som sagt i sig efter tre-fyra steg så det är inte lönt. Skulle gå sämre än för Askungen.


Inte riktigt rena och vita längre så snart får jag nog kasta dem. :)


5. Hepp! Dagens boktips!


Tja, boktips och boktips. Jag lånade den till surfplattan igår kväll och hann till sidan tolv innan jag somnade. Men jag har hört väldigt mycket bra om den och tyckte det var vansinnigt skönt att läsa en bok igen. Kom på att jag inte har läst nån på hela hösten!!! Förutom nån enstaka kursbok. Men det räknas ju inte. Alls. Gone girl i alla fall.

6. Månadens djur är givetvis...

Egentligen alla djur som låter "hääää" (med farligt morrande rasp långt ner i halsen, det är lite svårstavat. Det vill säga hundar (Selma i synnerhet), åsnor, grisar och talgoxar.


"Kan vi inte bara dra åt skogen?!"

2 november 2014

Ny blogglista från Onekligen

Jag fortsätter försöka när jag får tips på vad jag kan blogga om även om det inte har lyckats ända i mål en enda gång hittills. Fick lite energi av att jag faktiskt! igår bloggade om det som skulle bloggas utan att ha läst listan. Så nu kör jag igen. Onekligen har dessutom en väldigt läsvärd blogg!


1. Kolla! Så här ser det ut utomhus idag.
2. 5 saker jag tänkt på idag
3. Ibland tänker jag att jag borde…
4. Kolla! Här är en bild på mina fötter i ett par skor jag gillar.
5. Hepp! Dagens boktips!
6. Månadens djur är givetvis…
7. Kolla! Så här ser jag ut idag.
8. Ibland blir jag avundsjuk på…
9. 5 saker jag borde ta tag i
10. Kolla! Här har jag ritat en hund.
11. Månadens färg är givetvis…
12. Hepp! Dagens filmtips!
13. Kolla! Här är en av mina favoritplatser.
14. Om jag skulle skaffa mig en ny hobby så skulle det bli…
15. 5 saker jag blir glad av i vardagen
16. Kolla! Så här ser min autograf ut.
17. Hepp! Dagens tv-tips!
18. Ibland retar det mig att…
19. Kolla! Det här åt jag idag.
20. Om jag skulle skaffa mig en ny ovana så skulle det bli…
21. 5 saker jag blir irriterad på i vardagen
22. Kolla! Här bor jag.
23. Hepp! Dagens måltidstips!
24. Månadens klädesplagg är givetvis…
25. 5 grejer jag alltid har i kylskåpet
26. Kolla! Här jobbar jag.
27. Ibland skulle jag vilja…
28. Hepp! Det här tycker jag alla bör läsa.
29. Det var onekligen väldigt roligt när…
30. Kom ihåg


Så alltså: 1. fem saker jag tänkt på idag:
  1. Julklappar åt olika trevliga människor.
  2. Att vi borde dammsuga (igen!) vilket jag också gjorde.
  3. Att jag verkligen älskar älskar älskar min son (igen).
  4. Att Noas naglar borde klippas, bara jag hittar saxen.
  5. Att det var ganska trist väder ute.

8 maj 2014

Samlingsheat

Nu smockar jag av tre "kalenderrubriker" på en gång för att småningom bli av med dem. Det är ju ingen som har tvingat mig men jag har nu tänkt bli klar med nån lista jag påbörjat...

26. Den bästa frukosten är ju som vi alla vet…
Avokado! Inte ensam, men allt med avokado blir gott.

27. Om jag blev tvingad att spela i ett band…
Skulle det vara ett  hyfsat bra band som får spelningar på små lokala tillställningar och fester men inte turnerar och spelar in skivor. Det skulle jag inte orka. Hah! Som om det vore nåt att ta ställning till... Men det första har jag gjort några gånger men vi kunde ha övat lite mer.

29. Hepp! Dagens middagstips.
Tjälknöl! Testade idag (med början igår kväll) med griskött för första gången. Har ätit tjälknöl på älg många gånger och lagat själv en gång men gris funkade också. Jag följde det här receptet och gjorde på 1,8 kg ytterfilé. Vi har mat för några måltider till kan man säga.... 

4 maj 2014

25. Kolla! Här är en bild från mitt kök.


Haha, jag erkänner villigt att jag har mina fel och brister, men det här var faktiskt lite komiskt. Vi har den arbetsfördelningen i huset att min man oftast diskar och jag oftast lagar mat. Idag på eftermiddagen diskade han. Jag röjde lite i köket nu ikväll och frågade om det fanns nån orsak till att han inte diskade skålen. "Jag missade den..." Först hade han iofs sett den men diskat nåt annat först, men sen såg han den inte längre. Lite komiskt, jag som har undrat hur tonårssonen kan ha "så dåliga ögon" så ofta. Kanske det är nåt ärftligt? 

Nu fick jag dessutom prickat av ännu en grej från listan med blogginlägg som jag snart borde få klar. Har inte haft lust att visa nån köksbild, det känns som om det inte finns nåt fint att fota. Bilden ovan visar tyvärr när det är "städat". Belamrat var ordet, sa Bull. Och what's up med sladdarna? Tänk att man måste lägga upp en bild i bloggen för att verkligen se hur det ser ut...

25 april 2014

23. Hepp! Dagens musiktips.

Om det är den tjugotredje mars idag har jag lyckats med mitt kalenderbloggande. Men med tank på hur mycket solen bränt i mitt ansikte idag är jag inte så säker. Vilken härlig vår vi har och jag är leeeedig och får vara ute så mycket jag vill! :)

Men dagens musiktips var det. För några dar sen sträckte jag in handen i min sällan rörda cd-hylla för att ta med mig en skiva ut i bilen. Länge sen jag hade nån där. Eller snarare, samma ena har snurrat i månader så det är knappt jag orkar lyssna på den.

Den jag fick tag på var den fula fula Quench-skivan med The Beautiful South. Jag tror det var i England jag hörde den här låten första gången och jag gillade den genast. Tycker om hela skivan, musiken är skön att lyssna på och texterna finurliga och lite småknasiga. Precis min stil! Videon hade jag däremot aldrig sett för så den tar jag inget ansvar för även om den inte är direkt dålig heller.

5 april 2014

28. Kolla! Här är en bok jag vill o-tipsa om.


Och när jag nu ändå är igång med böckerna. En av de mest bortkastade böcker jag läst. Eller bortkastad tid snarare. Ändå en augustprisvinnare som fått en massa bra kritik. Jag fattade den inte alls. Hela boken handlar om en kvinna som försöker få ihop det med en man som inte är särskilt intresserad. Jag vill bara skrika "men låt honom vara han vill ju inte" genom hela boken. Jag läste den ändå till slut för jag trodde ju att nåt skulle hända. Men den fortsätter på samma sätt till sista sidan och sen tar den bara slut. Språket är stelt och högtravande, mitt trötta huvud tänker forskningslitteratur:
"Lögnen som flykt från oförvitligheten blir en motståndshandling mot en hederlighet med totalitära anspråk"
Say what?
"Och för att inympa detta skydd mot slarvet och lättsinnet skapades en detaljreglerad struktur där var och en i varje steg visste vad som gällde." 
Nej, inget för mig. Jag säger inte att boken är dålig men jag gillade den inte. Förstod inte riktigt vad hon vill ha sagt med den heller. Nånstans i mitten kollade jag tryckår och tänkte att jag hade missuppfattat nåt och att den egentligen var drygt 50 år gammal, men icke.

Här kan man läsa en del av lovorden och här analyseras boken som "ett inlägg i kampen mellan feminism och sexualradikalism". Hoppsan, plötsligt känns min sågning lite elakare. Men jag kan inte riktigt se kopplingen mellan våldtäkter och bokparets ickeförhållande. (Och nej jag har inte läst hela artikeln i DN så jag ska väl inte säga så mycket om den heller.)

22. Kolla! Här är en favoritbok från min bokhylla.

(Kalendern halkade våldsamt efter, men jag ska baske mig få den klar!)

Nu fuskar jag igen. Jag fastnade i att de braiga böckerna i min bokhylla antingen är så omtalade att det blir tråkigt eller så är det så länge sen jag läste dem så att jag inte riktigt minns. Men för nån vecka sen läste jag en mycket minnesvärd bok i min surfplatta. Den finns inte där längre ty jag lånade den från biblioteket. I höstas läste jag "En man som heter Ove" och "Saker min son behöver veta om världen" av samma författare. Den första var lite gullig och klurig och påminde mycket om min far. ;) Den andra var jätterolig, välformulerad, tänkvärd och sann.


Nu har jag läst den tredje boken av Fredrik Backman, "Min mormor hälsar och säger förlåt". Jag förväntade mig något i stil med Ove-boken, men den här var annorlunda än allt annat jag läst förut. Det är knasig, rolig, spännande, välformulerad och lite sorglig vuxensaga. Eller så passar den för alla åldrar. Eller kanske inte. Jag tyckte i alla fall väldigt mycket om den. Jag älskade mormor och saknade min, även om hon inte var så galen som bokens. Jag njöt av språket, speciellt då det berättades om "Landet nästan vaken". Lite irriterad blev jag på att allt blev så krasst verkligt och hade sin förklaring på slutet men det är smällar man får ta.

Ett smakprov på språket kommer här. De två sista citaten är från olika ställen i boken även om de liknar varandra.
"Han har så tjockt och rufsigt hår att man skulle kunna tappa bort nycklar i det och en blick som om han precis har fått reda på var det finns ett hemligt förråd fyllt med fyrverkerier och glass."
"Han har en krigares hjärta men en sagoberättares själ."
"Det är en sådan vinternatt då det svarta är så tjockt att det är som om hela bostadsområdet doppats upp och ner i en hink mörker."
"Mörkret utanför huset är så kompakt att om man kastar en snöboll har man förlorat den ur sikte innan den har släppt vanten."
Tyvärr har jag inte orden på min sida just nu så jag kan inte alls få ur mig det jag vill säga om den här boken. Den var i alla fall en upplevelse. Läs den och kom sen tillbaka och berätta vad Du tyckte! :)

27 mars 2014

24. En grej jag borde ta tag i.

Resten av de här frågorna.... :)

22 mars 2014

21. En grej som får mig att vilja vråla HIGH FIVE! i vardagen.

Det har ännu inte hänt. Men om hela huset blev städat utan tjat och gnäll och så att alla var glada och sams efteråt. Då skulle jag sannerligen vråla high five eller fast ten or twenty....

Det sägs ju att mirakel fortfarande kan ske så jag väntar ännu. :)

20. Om jag skulle spela huvudrollen i en film...

...vilken skulle det vara? Nu ställer jag frågan till Er, eftersom jag inte har kommit på nåt bra svar. Och lite lite för att fiska kommentarer. :)

För jag har faktiskt funderat och inte kommit på nåt.

Och bara därför kom jag att tänka på filmen om Monica Zetterlund. Jag har inte sett den ännu men vet att jag älskar hennes röst och hennes låtar. Har också läst hennes biografi och vet att hon hade ett spännande liv. Men frågan kvarstår. :)


En nattklubbsdrottning doftande av logar
Ett lingonris som sats i ett coktailglas
En blond negress från Värmlands huldraskogar

19 mars 2014

19. Kolla! Det här är ett fynd jag gjorde en gång.

De här bloggrubrikerna har (ibland) fått mig att tänka lite extra. Nu ikväll gick jag och funderade på fynd under vår kvällspromenad. Mitt livs största kap är nog (trots att det låter klyschigt) Mannen i mitt liv som så småningom även gav mig vår underbara son. Men det är knappast det svaret som är tänkt. Jag gick och tänkte på min jacka som är väldigt bra, men även om priset var nedsatt var den kanske inte direkt ett fynd.

Hur jag än tänkte inom olika kategorier; böcker, husgeråd, porslin, apparater, kläder... kom jag inte på något verkligt fyndigt. Så jag tar istället mitt senaste inköp, som faktiskt är något som jag behövt länge. Känns som bra kvalitet och priset var helt okej. Så om inte ett fynd så var den i alla fall ett bra köp känner jag.

Hos Hanna på nyöppnade Dress Like Marie Vasa köpte jag (som första kund!) denna kofta. Ganska enkel men lite festlig med chiffongen i ryggen. Nåt jag länge har saknat är nåt halvsnyggt att ha över om jag vill klä mig i nåt kortärmat på teater eller annat halvfestligt tillfälle. Materialet är 49 % ull, 28 % modal och 23 % kashmir. Den finns även i webbshopen.


Ingen bra bild. Inser att jag borde ha hängt en topp i kontrasterande färg innanför och vecklat ut ärmarna som ser väldigt smala ut här. Men det här är vad ni får av en småbarnsmamma med lite tid. Nu ska jag hämta in sonen som lite oplanerat sovit ute i vagnen i 2,5 h.

18 mars 2014

18. Hepp! Dagens filmtips.



Patch Adams från 1998. För att de som är sjuka behöver glädje, hopp och lite galenskap. En rolig, varm och lite sorglig film.

16 mars 2014

16. Kolla! Här är en bild från mitt sovrum.


Tar en genväg igen. Istället för att fota röran i sovrummet (eller hitta nåt hörn värt att fota) tog jag ett kort av fotot som hänger ovanför vår säng. Taget en av de få dagarna då jag känt mig riktigt vacker. Lade på några lager med effekter i ett redigeringsprogram bara för att det är roligt. Originalet är svagt sepiafärgat.

15 mars 2014

15. En grej som gör mig vansinnig i vardagen.

Det här låter säkert töntigt. Men en sak som irriterar mig något enormt är saker som faller. Det första jag tänkte på var väskor som rasar ner från axeln, speciellt när man har mycket att bära. Tänk babyskydd och en matlkasse och så halkar den tunga skötväskan ner från axeln och så står man där med den tunga väskan i armvecket. Eller när jag släpade en massa väskor och grejer till jobbet.

Men också annars får jag en massa saker att falla. Lägger ifrån mig glasögonen på nattduksbordet (som är ganska litet och runt) och så skramlar de ner på golvet där jag inte vågar låta dem ligga med risk för att stiga på dem. Och när jag tar upp dem igen sveper jag ner handcremen eller nåt annat. Idag när jag dammsög lyfte jag upp en strumpa på en stol och den trillade genast ner igen. Jag menar, hur svårt kan det vara?

En annan sak som irriterat mig på sista tiden är att väldigt väldigt många i vår by går på fel sida av vägen. Speciellt när jag går ensam med både barnvagn och hund är det jobbigt att möta nån som kommer gående på fel sida samtidigt som det kanske passerar en bil på den smala och krokiga vägen.

Och så folk som jämt ska först. Framförallt gäller det personer under 20 som alltid tycks behöva komma fram väldigt fort. Igår var jag på stan med barnvagnen och det är inte roligt när det är trångt och mycket folk. Det blir ju inte lättare när vissa tycker att de måste tränga sig förbi eller komma så fort fram så man själv måste väja undan. Igår fick jag gå halvt tillbaka in i en hiss som jag var på väg ut ur för att två tjejer stormade fram. Kunde inte hålla mig utan frågade lite surt om det är bråttom.

Och till sist när enkla saker inte funkar. Just nu står det helt still med detaljerade exempel, men till exempel när nånting som är väldigt enkelt att göra med en hand plötsligt är helt omöjligt att göra när den andra handen plötsligt är upptagen.

Nu vill jag poängtera att det här inte är några stora problem i mitt liv. Det är klart att det finns värre saker som svält, trafficking, våldtäkter, krig och en massa elände, men så här tolkade jag uppgiften om vad som gör mig vansinnig i vardagen.

14. Om jag blev tvingad att byta liv med någon i en tv-serie…


Här blir jag tvungen att fuska. Det är så länge sen jag följde en serie så jag skulle inte kunna beskriva en karaktär. Men sådär med ett halvt öga följer jag program som Äntligen Hemma och Bygglov. Jag skulle inte ha nåt emot att vara så händig. Och Björn verkar dessutom väldigt glad och sympatisk. Dessutom har han väldigt lättskött frisyr. ;)

Det måste ju inte vara exakt han, men nån som är händig med trä, det skulle jag helst vilja vara.

13 mars 2014

13. Kolla! Här är en bok som jag tycker är ful..


Jag har inte haft tid att leta bland böckerna i mina hyllor men kom att tänka på den här. Om jag minns rätt läste jag den under en resa till Prag i slutet av 90-talet. Minns att jag kände mig trygg med att läsa den på bussen i ett land där folk inte förstod titeln. Den ropas ju verkligen ut. Kan ju ha funnits fler svenskkunniga turister förstås. Minns inte så mycket av själva boken men tror inte jag var så värst imponerad. Har nån annan läst den?

Boken är skriven 1975 och blev Märta Tikkanens genombrott som författare. Den har också filmatiserats.