5 april 2014

28. Kolla! Här är en bok jag vill o-tipsa om.


Och när jag nu ändå är igång med böckerna. En av de mest bortkastade böcker jag läst. Eller bortkastad tid snarare. Ändå en augustprisvinnare som fått en massa bra kritik. Jag fattade den inte alls. Hela boken handlar om en kvinna som försöker få ihop det med en man som inte är särskilt intresserad. Jag vill bara skrika "men låt honom vara han vill ju inte" genom hela boken. Jag läste den ändå till slut för jag trodde ju att nåt skulle hända. Men den fortsätter på samma sätt till sista sidan och sen tar den bara slut. Språket är stelt och högtravande, mitt trötta huvud tänker forskningslitteratur:
"Lögnen som flykt från oförvitligheten blir en motståndshandling mot en hederlighet med totalitära anspråk"
Say what?
"Och för att inympa detta skydd mot slarvet och lättsinnet skapades en detaljreglerad struktur där var och en i varje steg visste vad som gällde." 
Nej, inget för mig. Jag säger inte att boken är dålig men jag gillade den inte. Förstod inte riktigt vad hon vill ha sagt med den heller. Nånstans i mitten kollade jag tryckår och tänkte att jag hade missuppfattat nåt och att den egentligen var drygt 50 år gammal, men icke.

Här kan man läsa en del av lovorden och här analyseras boken som "ett inlägg i kampen mellan feminism och sexualradikalism". Hoppsan, plötsligt känns min sågning lite elakare. Men jag kan inte riktigt se kopplingen mellan våldtäkter och bokparets ickeförhållande. (Och nej jag har inte läst hela artikeln i DN så jag ska väl inte säga så mycket om den heller.)

Inga kommentarer: