Visar inlägg med etikett Jul. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jul. Visa alla inlägg

17 december 2014

Snabba julpysslet


Jag hör inte till de mest pyssliga men skulle gärna vilja kunna och orka. Dock ser och minns jag en hel del idéer så när jag såg en billig kakform på loppis slog jag till. Första alternativet var att frysa in nån slags islykta, kanske med växter i? Men den där lyktidén testade jag för några år sen och det blev iofs snyggt men den var väldigt liten nere på marken och blev fort översnöad.

Så jag tänkte om och tänkte plantering istället. Hyacinter vill jag alltid ha till jul och de tre första börjar vara utblommade. Det tog inte mer än 10 minuter att tjoffa ihop allting. Sånt har ju till och med jag tålamod med. :) Att hitta ett ljus som passade lagom i hålet var inte lätt. Men istället hittade jag en ljusstake som kan stå under och då blev det ju enkelt. Förutom när man ska flytta hela ensembeln...



Funkar både med rött ljus och med vitt. Det röda piggar ju upp lite nu innan hyacinterna slagit ut. Inser att man inte kan elda det så många centimeter, men då kan man bara byta till nytt och bränna det påbörjade nån annanstans. Det är billiga "kiloljus".


Mossan och kottarna (som kanske inte syns på bilden) har jag plockat tidigare. Blåbärs- och lingonriset plockade jag på morgonpromenaden i skogen.

Lagom tills jag var klar med det lilla lätta projektet kom lillebror ner från en stunds bus med storasyskonen. Mors lilla hjälpreda.... Men han var nöjd att få plocka och greja och han gjorde det inte nämnvärt stökigare än vad jag själv redan lyckats med...


Hade först tänkt göra en stjärna (den som fanns i alla bloggar ifjol) av pinnarna men tyckte inte det blev så snyggt. Brydde mig inte om att kolla på någon förlaga och såg sen att jag hade dem lite väl mycket omlott liksom. Nåja, jag testade att göra en gran istället. Lite mera arbete men jag gjorde inga mätningar och var inte alls noggrann. Var ändå helt säker på att jag skulle elda allt i brasan efteråt, men så illa blev det faktiskt inte. Kanske hänger dit några små små julgranskulor eller annat pynt så småningom. 


Eller auktionerar bort till  högstbjudande? One i a kind! Exklusivt handgjort lokalproducerat hantverk av inhemska råvaror. Får jag ett bud? Kanske vi börjar från 50 euro? :)

22 november 2014

Vinke vink


Nu har vi vinkat av pappa som åkte iväg på hockedomaruppdrag halva dagen. Hemma blev två latmaskar som ska pyssla lite utan nån direkt tidspress. Har tänkt försöka vaxa in matbordet, den förhatliga turkosa vaxduken (som kändes fräsch i våras) har åkt av. Sen blir det lite mer julklappspyssel också. Fortsättning från gårdagen.



6 november 2014

Fixa julen



Snön kom med lite julkänsla. Eller vad det nu beror på. Igår packade jag in den första julklappen (har flera andra på kö) och idag lånade jag en bok på bibban. Det står i inledningen att den ska vara för alla dem som inte vill stressa ihjäl sig före jul men den innehåller minsann ganska invecklade recept. Hittade i alla fall några godingar att bidra med till en redan inbokad glöggkväll i december.

Sen grävde jag fram de loppisfyndade tomtekläderna och matchande röda stövlar, även de från loppis. Meningen var bara att prova kläderna på Noa för att planera vidare senare. Men sen kom jag att tänka på att vi har snö nu och kanske inte senare så vi gick ut en kort sväng och fyra minuter senare hade vi kanske årets julkort klart. Heja heja, det går bra nu! :)


24 december 2013

God Jul!


Jag ber att få önska alla mina bloggläsare en riktigt god jul med den sötaste av tomtenissar. Det hår året har varit magert på bloggfronten, jag kanske inte ens kommer upp till 100 inlägg i år. Men på andra sätt har det varit helt underbart.  Mest eller kanske enbart tack vare den underbara lilla människan vi välsignades med. Han har gjort mig så mycket lyckligare och har gjort får nyfamilj mer enad och harmonisk.

 Det är i den verkligheten jag främst vill leva. Men att jag sen ägnar mig åt andra onödigheter på dator och surfplatta istället för att skriva ner små glimtar ur mitt liv som en slags dagbok att spara för framtiden är nåt jag ska försöka ändra på.

Konstiga formuleringar av en trött hjärna men ni kanske förstår. Julafton i arton minuter nu. På kvällen kom ett lätt lätt florsockerlager av nysnö. Vi ska hoppas den hålls kvar och att det kommer mer så att vi får en vit jul. Peace! 

4 december 2013

Röd advent och rensningsplaner


Det går som vanligt lite dåligt med mitt bloggande. Vet inte riktigt vart all tid försvinner. Jag har inte hoppat på den stora julstädningen och -pyntningen heller. Men fläckvis är det fint, som jag brukar säga. I köket lyser två stakar och det fösta adventsljuset är tänt och röda servetter framplockade. Jag befallde också hämtning av röda julmattan i köket efter att jag dammsugit men det var mest för att den vanliga fortfarande låg i bastun efter tvätt. (Torr sedan några veckor dock)

Tänkte i nåt skede att i år får vi kanske extra fint julpyntat och pysslat eftersom jag är ledig och inte har teatrar och sånger att öva in eller betyg att skriva. Men då jag ser på vilken stilla lunk jag lever i så tror jag  inte riktigt på det. Det blir nog lite lagom som vanligt och troligen bara de sista dagarna före jul. Tycker det räcker så.

Men däremot kliar det i fingrarna att börja rensa och röja efter att ha läst den här boken. Kanske inte nåt direkt revolutionerande men fick i alla fall några tankeställare. En sak jag insåg att jag alltid gör fel är att jag sorterar för mycket och tar mig inte tid att åtgärda. Vilket leder till att det sorterade ganska snart flyter ihop igen. Men nu har jag en idé om hur jag ska ta itu med mitt arbetsrum. Borde inhandla några lådor först så jag har nånstans att lägga papper och andra grejer som ett mellansteg. Det kan gå! :)

Lite skönt att läsa en sån bok förresten och inse att vi inte är värst. Vi har t ex inte 37 lådor julpynt för att det är så billigt på mellandagsresan eller fullt med trasiga saker. Inte har vi heller många likadana föremål för att vi inte brukar hitta dem då vi letar. Men nåt fel är det ju...

23 december 2012

Väldoft i köket




Billigt men väldoftande trick: Billiga blockljus och stjärnanis. På det stora fatet även kanelstänger och kardemummakärnor, men de doftade inte så starkt.

På mormors hylla


På mormors bokhylla står några ljus och julblommorna som blommar snällt lagom till jul. Ljusstaken i mitten köpte jag på loppis för nån vecka sen. Allt annat är gammalt. Ängeln är en speldosa som spelar "We wish you a Merry Christmas", den har jag fått av en elev för många år sen. Änglaspelet i miniatyr kommer från Designtorget (Plutoprodukter) tror jag. Numera finns det en massa olika modeller, men jag tror att den här var först.


12 januari 2012

Dreaming of a white Christmas



Det här var för övrigt vårt annandagsväder. Lite mer snö idag!

Jägarjulklapp




Det är alltid svårt att hitta på presenter till män, speciellt om det inte är ens egen. Pappa är också lite lättare, men nu gällde det en svåger. Han är jägare, så jag tycker jag lyckades ganska bra i år. Dessutom fyller huvudpresentet det viktiga kriteriet för många män: "det ska ta slut". Och förr eller senare gör det väl det. :)

Hjortarna/renarna fyndades på Jysk för 4 euro. På Prisma köpte jag en liten ugnsform som jag klädde med folie. Ljuset hade jag redan i skåpet, mossan och kottarna hämtades i naturen.

Fotona pimpades (mest det andra) på picnik.com

30 december 2011

Julen som försvann



Julen anfaller alltid lika plötsligt och sen är det snabbt över. Känns dumt att lägga in bilder nu, när det redan gått nästan en vecka. Den här bilden visar dock det viktigaste: 1. Vi hann städa (någorlunda) och pynta lite smått samt 2. Det fanns ingen snö, gräset är till och med grönt. Fotat på julaftonsförmiddagen.

Nu har vi pyttelite snö, knappt så det täcker, men alltid lite vitt...

19 december 2011

2 december 2011

Lucköppning



Det är något mysigt barndomsnostalgiskt att öppna luckor. Jag har inte haft så många kalendrar de senaste åren, men i år ville jag ha en. De gammaldags bilderna gör sitt till för att skapa julstämning fast vinden (läs: stormen) viner och regnet piskar mot rutan. Vi hoppas på kälkföre ännu!

1 december 2011

Första december


Genast blev det lite ljusare i mörkret. Doris julkalender är här!
Tack Maria! :)

25 november 2011

Lillajul och första advent




Jag har varit borta några dagar (jobbat på dagarna, men övernattat hos föräldrarna för att skriva slutarbete, vilket det blev väldigt klent med) så jag trodde det skulle bli stressigt att få fram nåt till lillajul (som vi i Finland firar imorgon, dagen före första advent).

Men nu har vi tre ljusstakar framme. En blommande amaryllis har fått ny kruka istället för den som var för liten och jag fixade ihop en ny adventsljusstake. Brickan är från Minimani (tror jag), ljusen från Plantagen (men finns ju överallt) och siffrorna från Clas Ohlsson. De finns säkert också på många ställen, men knappast lika billigt. I helgen blir det födelsedagskalas, julmarknad och mat på stan med hela halva släkten. Det enda som saknas är snö.

7 december 2010

Första luvan


Lite sent publicerad bild, men ändå. Vi hade tänkt ge barnen godiskalendrar. E beställde en med salmiak. De var slut. Chokladkalendrarna K såg i affären han besökte sista november kostade långt över en femma. Inget rån kanske, men onödigt mycket för dålig choklad.

Han köpte några påsar favoritgodis för priset av EN kalender istället. Jag tog några glöggmuggar och julpapper och fixade luvor istället för luckor :) Att sen två av barnen inte fattade att de skulle återanvändas är en bisak. De lär inte riva sönder de nya...

28 november 2010

Julklappar


December har ännu inte börjat, men ändå är största delen av klapparna inhandlade och inpackade. Yey!