Visar inlägg med etikett Mys. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mys. Visa alla inlägg

19 april 2015

Mårrans kaka?


Som finlandssvensk är det nästan obligatoriskt att äga några saker med mumintema, som till exempel en kakform. Kakorna blir dock inte alltid muminlika. Ibland har de drag av något som Mårran härjat ihop (eller härjat sönder?)

Men den var god ändå och man kan ju inte belasta den knappt tvååriga bagaren för att hans mor inte gitte bröa formen. Kakan bakades efter en idé från Totte bakar som vi såg som film. På fem röda hade gossebarnet svängt ihop en egen kaka, lite hälsopimpad av den ömma modern. Även om vi tog den lilla muminformen var receptet aningen litet. Ändå steg den förvånansvärt bra även utan bakpulver (som också Totte saknade).

Vår kaka innehöll 
  • 1 ägg (snabbt hopvispat med handvisp bara)
  • 1/4 dl sukrin
  • 1 dl speltmjöl
  • en gnutta vaniljpulver 
  • 3 msk smält smör
  • en knapp dl blåbär (nästan för mycket)
Gräddades i 175 grader 20-25 minuter. Avnjöts ute på altanen av en mamma, en pappa och en förförisk bagare.


Tyckte det passade bra att hedra Gunilla Wolde (som just avlidit) med att titta på Tottefilmer. I vårt stora bibliotek har vi faktiskt inte en enda Tottebok.

12 april 2015

Alltså sällskapsspel!

Jag köpte ett spel på loppis förra veckan. Fyra euro för ett spel i mycket bra skick, kanske oanvänt. Årets familjespel (2012) lät ju lovande.


Det visade sig vara ett riktigt roligt spel. Litet och behändigt med fem träföremål och en kortpacke. Två enkla regler och sen kör man på.


På varje kort finns två föremål där färgerna varierar. Kommer ett kort upp med ett föremål i rätt färg ska man försöka hinna först att rycka åt sig den grejen. På kortet till höger finns en röd stol och en grön bok. Här tar man alltså den röda stolen. Boken är blå men grön på bilden. Det där var ju lätt. Det andra fallet är lite krångligare.

På kortet till vänster sitter ett grått spöke i en blå stol. De finns ju inte. Då ska man ta nånting det föremål som inte stämmer in på vare sig figur eller form, det vill säga den gröna flaskan. Musen är ju grå som spöket på bilden och boken är blå som stolen. Här är det lätt hänt att man rycker åt sig fel sak men då får man "böta".


Vi spelade med båda tonåringarna samtidigt som vi drack kaffe och åt både glasskaka och hembakta cookies. En väldigt trevlig stund med många straff. Borde nästan införa obligatoriska spelstunder på helgerna, det är sällan vi gör nåt annat än äter tillsammans. Men till och med det är ju tyvärr ovanligt i en del hem.


Jag köpte också en sån här "pluppbräda" till Noa för en hel euro. Jättebra sätt att träna finmotorik. Här är det dock storasyster som byggt. För oss som redan passerat 40 var hon tvungen att förklara att ILY i separat färg står för "I love you". Gulligt!

22 mars 2015

Extravagant bröllopsdag

Det kändes nästan lite förbjudet, men mest var det roligt, mysigt, avslappnat och härligt. Vi förde hunden till störstsystern och gick sen genom stan (jepp, vår egen stad 6 km hemifrån), snålade lite eftersom parkeringen är gratis där.


Bara att gå med rullväska genom stan gör ju att det känns som om man är på resa. Jag hade bokat samma hotellrum som vi hade på vår bröllopsnatt för fem år sen. Den gången dråsade vi in på småtimmarna, tog ett snabbt bastubad bara för att och träffade sen våra vänner redan vid frukosten.


Nu kom vi redan sen eftermiddag/tidig kväll och hann njuta av rummet. Vi åt också varsin enorm smörgås med handskalade räkor nere i baren. Lite mysigt att hon som jobbade i baren stod och bakade en morotskaka som sedan fanns med på frukostbuffén. Närproducerat!


Efter Noas nattning blev det bastubad och champagneskål. Mitt i extravagansen var det här en verklig budgetlösning. En flaska vi hade kvar i skåpet från studentfesten för snart två år sen....


Enda minuset var att vi blev lite frusna efter bastun. Hemma kan man ju gosa i egen badrock men hotellhanddukar är ju sällan stora. Snopet att sen hitta badrockar i ett skåp följande dag, vi hade ju inte ens tänkt på att leta!

Frukostbuffén var naturligtvis alldeles underbar med bröd från närbelägna lokala bageriet Aroma. Sånt gör mig så glad. Bagerijättarnas bröd vars degar rest över halva landet kan man gott vara utan såna här gånger. Och på tal om det fanns Dermosoils produkter i badrummet, bland annat en skön bodylotion med lingon. Plus igen.

Jag kände mig lite småknasig som bokade en hotellnatt så här "i onödan" men det var absolut värt pengarna. En liten flykt hemifrån och tid tillsammans. Och lite romantiskt också att återkomma till bröllopshotellet. :)

8 mars 2015

Vårsolen!

Kanske lika bra att inte skriva så mycket, låter bilderna tala så blir det publicerat samma dag...






Att gunga är livet!


Vagnpromenaderna är inte längre what they used to be...




Solbelyst gosse och gosse som mediterar i skogen.



Kullfallna träd kan vara bra till mycket. 
Man kan hoppa ner också, helst i någons famn.


Det brukar tipsas om att skaffa en hund eller annat trevligt husdjur
om man vill bli lyckligare. Jag rekommenderar en sån här. Funkar varje dag.


Årets första kaffe ute på altanen.



27 februari 2015

Innehållsrik sportlovsvecka


Även om jag själv inte har varit mer ledig än vanligt och pappa jobbat på som vanligt har vi haft två lediga tonåringar och jag har också dragit nytta av daglediga vänner och släktingar. Såhär mycket har vi knappt gjort på en hel månad tidigare. :)

Måndag: Skickade iväg tonåringarna och lillgrabben till lekhuset Swingeling. Skulle själv skriva hemtent men efter både mathandling och hundpromenad återstod inte så mycket, men nåt fick jag i alla fall gjort.

Tisdag: Åkte iväg igen med alla tre barnen och plockade upp den äldsta i stan och for på morgonsim i Tropiclandia. Jätteskönt och jätteroligt! Sen åkte jag till universitetsbibban för att skriva på den jäkla hemtenten (medan barnen stannade hela dagen hos systern i stan) och där satt jag sen i över sex timmar (inklusive matpaus) eftersom den engelska huvudboken är så himla krånglig. Fast största problemet är kanske att jag inte tycker att den svarar på frågorna.

Onsdag: Åkte iväg lite längre, till en vän/kollega i Nykarleby och efter det till min syster med familj. Dit gick hela dagen igen.

Torsdag: Dagen då vi bara skulle stanna hemma... Lyckades ganska bra men måste ändå handla lite mat och passade på att besöka ett loppis samtidigt. Ett jag inte varit till på flera år och nog inte har så bråttom till igen. Fast några saker fyndade jag ju trots att det var lite ofräscht. Kronan på verket var en löprunda som slog mig själv med häpnad igen. Det var kallt och blåsigt så jag hade inte lust att springa så långt. Samtidigt brukar jag ångra mig efteråt om jag fegar ur och springer kortare än jag skulle klara av. Siktade på 4,2 kilometersrundan men lovad mig själv att ta en kortare väg hem om jag ville. Tydligen ville jag inte det utan tog till och med en längre sväng som slutade på 5,8 km! Vad tusan?! Jag som trodde att tanten var helt otränad. Yey, snart får jag anmäla mig till Midnattsloppet, det känns ju inte alls omöjligt längre. Är helt fascinerad av tanken att om några månader (veckor??) kommer alla vägar att vara torra och isfria. Tänk att vi faktiskt har det så ibland! Lyx!

Fredag: Nästa lugna hemmadag... Hann gå ut med hunden redan strax efter 10, därefter dammsuga. Sen åkte vi hela familjen (också pappa!) till stan på sen lunch/tidigt fredagsmys och åt varsin hamburgertallrik på Pancho Villa. Hade en finfin rabattkupong men det var samma pris för lunchhamburagre ändå... Vi hann också in en sväng till billiga varuhuset och stora grabben som letat skor hela vintern hittade ett par som nu var på rea och sen dessutom såldes för halva reapriset, 22 euro passade oss finfint! :) Där fick jag mig också veckans fredagsblommor som belöning för dammsugningen. Nejlikor brukar vara hållbara och dess kommer att slå alla rekord eftersom de är av tyg. Hela 1,50 kastade vi ut på dem. Körsbärsblommorna hade jag sedan tidigare. Så nu sitter jag här och latar mig och dricker kaffe och tycker att jag har fått ganska mycket gjort idag också. Jag har ju faktiskt gått ännu en promenad idag så att sonen fick sova.

7 februari 2015

Fredagsmys

Nu har det ju redan hunnit bli lördag, men tiden då jag bloggade om vad som hänt samma dag är för länge sen förbi. Med tanke på att jag fick till hela tre inlägg i hela januari har jag inget att skämmas för nu. Bloggen håller väl på att självdö.

Fredagsmyset bestod av en snygg och färggrann kött- och grönsaksgryta som matchades vackert av nyköpta rosor. Enkel och god rätt där grytbitar av kött fått gosa i ugnen i många timmar i 150 grader, på slutet fick de sällskap av frysta grönsaker som blev alldeles lagom krispiga i grytan.



Senare på kvällen blev det räkor och avokado på grovt rågbröd. Så gott, så gott. Det behöver inte vara mer invecklat än så.


14 november 2014

13. Kolla! Här är en av mina favoritplatser!

Jag tänkte spontant på skogen dit jag går nästan varje förmiddag med barn och hund. Men det är ett lite tråkigt svar. Borde kanske ta mig utanför om inte boxen så i alla fall min lilla mammabubbla.

Sonen får hänga med på ett hörn i alla fall för här blev han till... ;) Den kanske bästa och skönaste veckan hittills i mitt liv på tumanhand med Älsklingen på Kreta.

Nehepp. Hade inga bilder därifrån i datorn och orkar inte hämta och koppla till den externa hårdskivan. Det får bli stranden vid mina föräldrars sommarstuga. Nästan privat fast det har börjat tränga sig på folk från sidorna numera. Då vi var små var det bara vi här. Har alltid tyckt den långgrunda stranden varit jobbig men med litet barn är den perfekt! I sommar måste vi se till att vara där oftare för Noa älskade strandlivet. Då blir det kanske flotte och rutschbana också. Och fler roddturer än i år.


Underbara ljusa sommarnätter! Fotat klockan 23.20 den sjuttonde juli, nästan en hel månad efter sommarsolståndet alltså.

2 november 2014

En underbar dag!

Det finns bra dagar och så finns det fantastiska. Idag har det varit en sån dag. Vi har gjort en massa olika saker och allt har varit toppen! Visserligen var Noa vaken väldigt tidigt. Nu förstår jag vad alla som förfasat sig över klockflyttandet har menat... Men vi hade ändå en mysig stund på tumanhand. Jag steg upp med honom så att pappa skulle få sova ut.

Efter frukost klädde vi på oss för promenad. Ungdomarna engagerades för att packa ihop studsmattan...



... och placera ut gallren runt fruktträden. Många små detaljer man ska minnas då man har hus och trädgård, men det tar sig!



Sen marscherade vi ut i skogen. Roligt att få ha pappa med som omväxling! Han har bråda tider på jobbet på vardagarna. Jag önskar så att Noa ska ha kvar den här glädjen i att röra på sig och vara ute i naturen. Kan inte säga att jag hade det själv i barn- och ungdomen, men hela vardagen var i alla fall mer rörlig då än nu. Lätt att bli sittande med allt möjligt i dagens samhälle. Hoppas han fortsätter dra ut oss sen när han blir lite äldre också!



Jag vet inte hur vi ska ta oss ur den här roliga grejen jag introducerade för honom i veckan- rutscha på stenen. Det kan nog vara förödande för hans kläder i längden... Han brukar få åka två gånger, sen är han nöjd att springa vidare på annat. Men jag är fascinerad över att han minns varje gång och rusar fram till stenen och vill upp. Med lite snö blir det lite bättre glid.



Och så detta gående! Att han orkar?! Igår satte jag stegmätaren på honom på skoj. Han gick över 1000 steg före frukost och drygt 4000 med morgonpromenaden. Sen fick han vara utan.




Vi lämnade pappa och hunden hemma och gick en extra sväng så att Noa hann somna i vagnen. Så vackert ute idag! Under tiden bytte pappa och tonårstjejen till vinterdäck på båda bilarna. Tack för det!





På eftermiddagen när det började skymma promenerade vi iväg till gravgården. Nytt barn, nya seder. Han ville förstås gå igen. Tur att det var gångbana nästan hela vägen.


Ibland fick vi honom ändå övertygad om att ståplats kan vara helt okej också. Jag får lite Titanicfeeling när han står sådär och spanar. Ni vet den här scenen.



På gravgården gick vi in i skift. Jag väntade utanför med Selma. Sen gick jag in med mannen och tände ett ljus för våra tre änglar och ett för alla våra släktingar som vilar någon annanstans, min mommo och fammo, moffa och faffa som jag aldrig hann träffa och K:s släktingar. Fint att det finns en gemensam plats.


På väg hem satt Noa i vagnen hela vägen och jag sprang med honom största delen eftersom han var både trött och hungrig. Efter lite mat var han ändå redo för bastubad och sen blev det våfflor som storasyster stekte. 


Sen nattade jag honom och låg och myste och slumrade mellan varven i över en timme. Pappa fick en värdefull filmkväll med tonårsdottern, lite därför jag höll mig undan också. Och så på kvällen kom det lite snö. Den har jag dock inte orkat gå ut och fota så vi får nöja oss med en bild från första snön, 24 oktober.


Over and out! Nu får jag krypa ner i sängen med mina Älskade. Åh, vad jag är rik!





5 oktober 2014

Höstmys

Hösten är ofrånkomligen här, med den både mörker, ruggighet och kyla. Oroväckande många verkar ha jättesvårt med hösten. Det skrämmer mig lite. Jag brukar tänka att man kan inte leva här i landet om man bara verkligen lever bara en fattig tredjedel av året.

Linn Jung skriver om samma sak i sin blogg. "För väljer man att leva i Finland, så kan inte SJU-ÅTTA-NIO MÅNADER BARA GÅ UT PÅ ÖVERLEVNAD." Hela inlägget om höstsurvival kan man läsa om här. Bland annat tipsar hon om att vara ute varje dag oavsett väder och att se till att umgås med folk fast man hellre skulle ligga i soffan och slöa.

Här får ni min första oktobervecka i bilder. Inte helt usel, visst?


Första frosten första oktober.


Mitt höstaltare extra allt. Lönnlöv både från ifjol (hittade några i en tidning som glömts i press) och i år. Tyvärr aldrig lika färgsprakande som då man plockar dem. Renen (Noas!) och stenarna påminner om vår härliga fjällvandring. Ekollonen plockade jag vid ruinerna i Gamla Vasa efter gympan i torsdags. (Och en malplacerad fyr som står i ett hörn och skäms för att jag inte orkade flytta bort den)


Lyktan till vänster är köpt i Umeå men finns numera också på Minimani tror jag. Den högra är från Indiska.


Idag tog jag in några kvistar aronia i vackra färger. Bilden är däremot makalöst slarvigt tagen.


Och så kanelbullens dag igår! Samtidigt också mina föräldrars 45-åriga bröllopsdag. Hurra för kärleken!


Och vacker dimma över vägen (och resten av omgivningarna) häromkvällen. Visst är det lite mysigt med mörker också? Men jo, vintern är oändligt lång och sommaren som tog slut för fort (igen) var alldeles alldeles underbar. Kanske den här vintern blir bättre än nånsin då jag har en liten kille som varje dag VILL ut. Ibland så pass att han gråter och pekar ut genom fönstret och säger "däää". Ut ska vi gå och bra ska vi må! :)

30 maj 2014

"Tack Älskling! Helt underbart gott!"

1. ogräddad deg    2. förgräddad deg med salsa    3. färdig pizza
Under några veckors tid har vi försökt hålla bort så mycket kolhydrater som möjligt min man och jag. Inte fanatiskt, men ersatt pasta, ris och potatis med grönsaker. Mannen har ätit specialbröd på mandelmjöl och sånt men jag har ätit vanligt. Socker har vi också försökt hålla borta- utom jag igen som fuskat lite lite, men ändå minskat mycket jämfört med tidigare.

Jag kommer att dela med mig av de nya recept jag testat under den tiden. Har hittat några riktigt bra och enkla saker. Då vet jag själv också var jag har dem. Igår festade vi loss med pizza. Det kändes sååå bra att få äta gott men ändå nyttigt. Och magen mår toppen och känns inte tung och däst. Det var helt oplanerat så jag tog vad jag hittade till fyllningen. Omdömet ser ni i rubriken. :)

Receptet på bottnen kommer från kokaihop.se men jag skriver in det här också:

Vispa ihop
  • 4 ägg
  • 0,5 dl grädde och 
  • 2 msk fiberhusk
Blanda i
  • 0,5 tsk salt och 
  • 100 g riven ost 

Låt svälla ca 5 minuter. Bred ut på en plåt och förgrädda i 175 grader i 15 minuter (jag gräddade i bara 13 minuter för jag var otålig och den såg okej ut).

Sen den intressanta fyllningen. Vi hade ingen tomatpuré och jag orkade inte öppna en hel burk passerade eller krossade tomater för en liten pizza så jag tog några skedar chunky tex mex salsa istället. Sen strödde jag på knappt 200 g skinkstrimlor som jag hittade i frysen och tinade i mikron. Ovanpå radade jag tunna tomatskivor och koskenlaskijaost (hård smältost). Till sist strödde jag på den sista rivna osten i påsen, det blev inte så mycket.

Pizzan gräddades i 200 grader i kanske 7 minuter tills den "såg färdig ut". Har redan köpt mer ingredienser till nästa pizza. :)