9 mars 2015

Nyttiga(re) chokladkaka


Jag hittade ett intressant recept här men ändrade det så pass mycket så jag skriver in min egen version här. En kaka/energybar utan mjöl och enbart sötat med honung. För stark kakaosmak enligt min man men jag tyckte om dem. Frös in halva satsen. Det blir en mjuk kaka som håller sig fräsch minst en vecka. Jag förvarar dem i kakburk av metall.

Jag blandade ihop:

  • en mosad banan
  • 3 ägg, lätt uppvisade med gaffel bara
  • 1,5 dl solrosfrön
  • 1 dl sesamfrön
  • 1 dl hackade hasselnötter
  • 0,5 dl valnötter, lätt "sönderknipna"
  • 1 dl kakao
  • 4 msk smält smör
  • 2 rågade msk honung
  • borde kanske ha haft en gnutta salt också, det blir alltid gott i chokladkakor
Bred ut smeten på en plåt med bakpapper. Inte så tunt så den täcker hela plåten utan sådär lagom... Grädda i 175 grader i 20 minuter.

Inga kommentarer: