7 mars 2012

KONY 2012



 Inte den kortaste lilla filmsnutten, men oerhört viktig, skakande, skrämmande och hoppfull. Det som fastnade mest i mig var att USA tog tag i saken, inte för att deras eget folk var drabbat eller för att de hade ekonomiska intressen utan because it is right.  Nåt håller på att hända. Människor kan påverka.

Den som brinner för något annat än just dessa människor eller denna enda (?) onda människa har ändå samma medel för att göra sina röster hörda. Idag kan vi. Idag hörs vi. I denna stund sitter fler människor inloggade på facebook än vad det fanns människor i världen för 200 år sen. Lätt att hitta folk att påverka. Kommer du att göra det? Kommer jag?

För om vi vågar hoppas och vågar kämpa kan vi göra en bättre värld för våra barn än den vi har idag. Här hemma gnäller vi över kylan och vill ha vår. Ändå har vi det så bra jämfört med stora delar av världen. I vissa länder är det så fasansfullt att vi borde skämmas för att vi inte protesterar.

Och jag skyller inte på nån annan, jag är en av de sämsta på att engagera mig och göra nåt.

Inga kommentarer: