22 februari 2014

Årets ord


Inför 2012 valde jag ordet Rörelse som årets ord. Jag gav också ett nyårslöfte om ett hälsosammare år och det lyckades väl ganska bra. Åtminstone vad gällde träning. Ifjol hade jag mest babyn i sikte så jag lovade och planerade inte så mycket.

Nu har jag bestämt mig för att ORGANISERA kommer att vara årets ord!

Det gäller flera olika saker

1. Rensa, fixa och få ordning på mitt arbetsrum
Det var kaos redan tidigare, sen blev jag mammaledig från jobbet och var tvungen att bära hem en massa lådor med egna grejer. Det blev det förstås inte bättre av. Men det finns i alla fall lite utrymme i skåpen och genom att sortera och fixa lite kan jag få det att bli ett arbetsrum och inte bara ett fullassat skräprum. Det ska gå!

2. Planera och småningom börja fixa i Noas rum. 
K flyttade upp sitt arbetsrum när äldsta dottern flyttade hemifrån. Vi har inga möbler ännu, förutom en gammal byrå som jag planerar att måla om och fixa lite med gamla barnboksbilder om jag orkar och kan. Det är inget stort rum och knepigt med både rumsdörr, skrubbdörr och två garderober som jag inte tror vi orkar flytta bort. Eller snarare de ryms ingen annanstans och förvaring behövs alltid. Inte så lättmöblerat men roligt!

3. Planera och organisera mitt fortsatta liv som mammaledig.
Jag är ju hemma framförallt för Noas skull, men skulle också vilja bli bättre på att utnyttja tiden då jag är hemma. Nu känns det som om dagarna går alldeles för fort. Menar inte att jag behöver ha en benhård struktur, det ska ju vara skönt och vilsamt också. Men kanske få nåt system liksom. Och en av de sakerna är förstås...

4. Träning
Nu har jag inget gymkort längre, har varit "bortskämd" med det i flera år. Det är alltså upp till mig själv att komma mig för att träna hemma. För att det behövs, jag mår bättre av det och får mindre ont då. Nu har tre veckor av februari gått. Jag har varit ute och sprungit en gång (i förrgår). Tjugofem minuter träning på tjugotvå dagar, det är drygt en minut om dan. Och det känns. Jag har huvudvärk på andra dagen på grund av spända axlar och stel nacke. Onödigt.

5. Bloggen
Och när jag nu ändå håller på kan jag ju försöka lova (igen en gång) att komma igång med bloggandet lite bättre.... ;)


Lite grann har jag redan hunnit organisera här hemma. Ett oorganiserat köksskåp, städskåpet och nu senast en hylla där vi har duschtvålar, schampo och annat liknande som jag brukar passa på att bunkra när jag ser nåt billigt jag gillar. Senast blev det en hel låda från Dermosil som har rea en dag till.

Inga kommentarer: