14 februari 2014

Två lyckade bröd och en smoothie

Jag har som mål att baka största delen av vårt bröd under mammaledigheten. Man sparar en hel del pengar och samtidigt slipper man konstiga tillsatser. Det har länge varit en variant av Lataste brödet i stan eller som vi helt enkelt säger Plåtbrödet. Men ibland vill man variera. Jag testade dessutom att baka glutenfritt (och LCHF) för att bota min bullrande mage. Det här är ett helt nytt recept för mig och det jag gillade var att det saknar riven ost. Det finns ofta ost i LCHF-bröd och smaken tar lätt över. Å andra sidan blev brödet väldigt "kaklikt" med en massa mandelmjöl och inget som bröt av den mjuka smaken. Men med både kalkon, ost och tomat på frukostmackan blev det riktigt bra till slut. Receptet är från Jills mat. Jag hade sesamfrön på mina, i övrigt följde jag receptet. Jag gjorde dubbel sats och det blev de 12 som syns på bilden. Receptet nedan är enkel sats.

50 g smör
2 ägg
2 dl fet yoghurt (helst Rysk)
0,75 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
2 msk fiberhusk
Vallmofrön (eller exempelvis solrosfrön, pumpafrön, sesam, riven ost etc)

Gör så här: Vispa samman ägg, ”halvsmält” (så det lätt går att blanda ihop) smör, yoghurt, salt och bakpulver. Häll i och blanda samman med resten av ingredienserna. Låt stå i cirka 5-10 minuter så att fiberhusk och pofiber hinner absorbera vätskan så att smeten/degen blir fast. Rulla till 6 stycken bollar. Lägg dem på ugnsplåten, strössla över vallmofrön. Grädda i 175 grader i cirka 15-20 minuter eller tills de fått fin färg.



Sen  hittade jag ett recpet på morotssemlor hos Catarina. Fördelen med dem var att de innehöll en hel liter fyrkornsflingor men inga frön alls. Frön är ju sist och slutligen ganska dyra men flingorna gav brödet en trevlig "grovhet" ändå. För en gångs skull följde jag receptet. :)

Det heter tydligen Lisas bröd så det är troligen inte Catarinas eget så jag tar mig friheten att klistra in det här också.

Lisas bröd

10 dl mjölk eller vatten
4 tsk salt
100 g jäst eller 2 påsar torrjäst
1 dl sirap
3 dl riven morot
100 g riktigt mjukt smör
10 dl fyrkornsflingor (t.ex Nalle flingor)
ca. 17 dl vetemjöl

Värm vätskan till fingervarmt.
Smula ner jästen.
Tillsätt salt, sirap och riven morot.
Blanda ner fyrkornsflingorna och en del av vetemjölet.
Tillsätt smöret och mera mjöl om det behövs.
Låt jäsa ca 30 minuter.
Baka ut till semlor som får jäsa i 20-30 minuter.
Gräddas i 225 grader i ca.10 minuter.

Ps. Kom ihåg att ha lite varmare vätska och att blanda jästen i mjölet om du använder torrjäst. Jag bakar nästan alltid med torrjäst eftersom den är så lätt att ha hemma, det blir ju en lite annan blandningsordning då men det kan ni säkert räkna ut.



Jag gjorde latmansvarianten och knådade inte degen efter jäsning utan gjorde bullarna direkt med deg ur skålen. Hade säkert fått dem finare med knådning. De på bilden ovan är hyfsade men de på den andra plåten blev plattare. Stora gjorde jag dem också, nu ryms en hel skinkskiva på en halva. :) Degen räckte till två plåtar eller 18 semlor.

Och så till slut en gyllene smoothie. Kändes lite roligt att hitta recept att testa i olika bloggar. (Förutom det första som jag hittade via en LCHF-sida på facebook). Har ett kladdkakerecept sparat också. Den ska jag baka i helgen så vi kan fira en försenad vändag på söndag kväll då barnen kommer.

Smoothien då. Den har en överraskande ingrediens, kokt morot! Och det blev så bra! Den sötade till den syrliga apelsinen och gav fyllighet och mättnad. Jag har tidigare mest gjort smoothies på bär och frukt så det här var lite skoj. Fin färg blev det också. Efter att bilden togs ploppade jag i två isbitskuber med havtornssaft också. Det blev rätt surt men när de fått smälta och man rörde om gick det bra.

Det här receptet fanns hos Nina.

Till ett stort glas: Koka 2 morötter tills de är nätt och jämt mjuka. Mixa dem med 1 apelsin och lite ingefära. Tillsätt 1-2 dl vatten så att du får önskad konsistens.


Och som om det inte var nog bakade jag också frönknäcke häromdagen. Den här gången ersatte jag linfröna som är lite beska med ännu mer sesam. Gott! Jag får mycket gjort när Noa sover som han ska på dan. Vissa dagar blir det bara en kvart efter promenaden då hinner man ingenting. Idag tar han tydligen igen allt han missat och har snart sovit tre timmar. Skönt för oss alla! :)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Men varför i hela värden skal det vara sirap i brödet, eller socker för den del. Jag er norsk, har bakat mycket bröd förr, men ALDRIG hatt socker eller sirap eller något sött i brödet. Och dom blir verkligen stora och fina.... så varför sött i bröd???? Ta det bort det er INTE bra...

Fru Tallund sa...

Sirap eller socker hjälper ju till vid jäsningen. Det går att vara utan också förstås men då får man ett kompaktare bröd. Den här mängden (1 dl) är dock stor och jag tycker bröden blir för söta. Har minskat den efteråt (det är ju inte mitt eget recept). Köper man bröd innehåller de ofta mycket mer socker än de man bakar hemma.

Ja inte vet jag, den som bakar får väl göra som den vill. :)