28 mars 2010

Bara så jag vet var jag har det :)

Jag har inte ätit bröd på flera dagar nu. Jo, i morse åt jag faktiskt en bit speltknäcke, men inte annars. Istället har jag livnärt mig på ostbröd. Eller stekta ägg som det mer ser ut som...

Klistrar in receptet här så jag vet var jag har det, men snart kan jag det utantill.

125 g grynost
½-2 dl riven ost (75-100g)
3 ägg
kryddor och lite salt

Hårdvispa äggvitorna. Mosa ihop grynosten och äggulorna med stavmixer. Rör i den rivna osten. Krydda enligt smak. Vänd försiktigt i den vispade äggvitan. Klicka ut (ca 8 bröd) på bakplåtspapper och grädda i 175 grader i ca 20 min.

Jag kopierade receptet från Sveas Akvarium, men det finns lite överallt och är väl från början Skaldemans. Andra gången jag bakade det lade jag till en matsked psylliumfrön och liiite brödkli. Det blev mycket brödigare då. Imorse ville jag ha nåt annat och åt det fröiga brödet som finns lite längre ner i bloggen. Hade en bit kvar i frysen. Men det har så märklig konsistens så det tror jag inte jag bakar fler gånger.

Nästa bröd på listan är sesambrödet, även det knyckt från Sveas receptskatt:

SESAMBRÖD
1 msk fiberhusk (alt. psylliumfrön)
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost (vilken gräddig ost som helst)
3 ägg

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Låt stå och dra minst 10-15 minuter (viktigt för fiberhusken). Häll massan på en pappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (enkel sats blev 38x24 cm, dubbel sats till långpannan) med en slickepott. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på ugnsgallret i 75 grader om du vill ha hårt bröd. Ha då ugnsluckan på glänt så fukten slipper ut!
Otorkat bröd kan frysas, torkat bröd står sig åtminstone några veckor i rumstemperatur.

Inga kommentarer: