23 oktober 2010

Knäckebröd

Det stod i receptet att man kan torka det, men jag såg ingen mening med att inte göra det. Så här tunna bitar blir säkert fort halvtorra och småknastriga av alla frön, så lika bra att löpa linan ut och göra knäckebröd. Första gången gjorde jag en plåt, med bara solrosfrön. Nu har jag gjort dubbel sats med hälften solrosfrön och hälften sesam. Originalet lär vara med bara sesamfrön.

Det här är alltså ett proteinrikt (och fettrikt?) bröd utan mjöl. De senaste dagarna har jag inte ätit nåt annat bröd och mått mycket bättre.

Till en plåt tar man:

6 ägg
2 msk fiberhusk (krossade psylliumfrön)
4 dl riven ost
4 dl solros- och/eller sesamfrön

Blanda allt och låt stå minst 30 minuter och svälla. Bred ut i långpanna och grädda 20 minuter i 225 grader. Skär (eller som jag- klipp!) i bitar och torka i 100 grader. Första plåten körde jag över natten eftersom jag ändå sov i ett ganska kallt hus. Nu vet jag inte hur många timmar det blir. Tills det känns torrt...

3 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Nice! Tyckte du om det?? Men varning - det är beroendeframkallade! ;)

Fisken Svea sa...

Ps. Om du låter brödet ligga framme en stund när du skurit det i bitar så går den mesta fukten ur och det torkar mycket snabbare i ugnen sen!

Fru Tallund sa...

Jo jag gillar det. Det kan hända att sesamsmaken blev för framträdande i det här nya brödet. Å andra sidan blev det krispigare.

Men jag gjorde spontant som du skrev och lät dem svalna och torka lite på plåten.