1 maj 2011

Ätbar sandkaka


I helgen bakade jag en kaka där själva degen, även efter gräddning, ser exakt ut som sanden på sandbankarna vid vår sommarstuga. Det var nästan så det kändes konstigt att äta, men gott var det!

Receptet är helt och hållet mitt eget experiment och har sitt ursprung i att jag hade en hel påse hasselnötsmjöl som jag inte hittat användning för och som snart "gick ut".

På grund av äpplena är det väl inte helt LCHF, man "får" väl äta bär så det går att testa med det.

Jag skalade och skar ett äpple i klyftor och fyllde en liten ugnsform. Degen blandade jag av 50 g smält smör (hade säkert gått lika bra med mjukt, men jag orkade inte vänta), 0,5 dl sukrin och 2 dl hasselnötsmjöl. Det blev så pass mycket deg så jag varvade med ett lager äppelbitar till och mera degsmulor ovanpå. Jag gräddade ca 10 minuter i 200 grader. Hade skurit äpplena onödigt grovt, bättrade på det följande gång.

Det var första gången jag använde sukrin, man kunde faktiskt ha haft mindre. Bakade fler kakor för frysen följande dag och halverade mängden. Bakade dessutom på mjukt smör, degen betedde sig ganska lika, men jag har inte smakat.

Vi åt med creme fraiche och det var jättelyckat med syrligheten från den. Den här ransonen räckte bra till två fikapauser för två personer.


Inga kommentarer: