23 maj 2011

Svenskarna anfaller!


I alla år har jag kunnat stoppa telefonförsäljare med den enkla frasen "Talar du svenska?" Idag blev jag uppringd av en käck och hurtig rikssvensk som inte presenterade sig utan bara berättade att han undersökte hur många i min kommun som äter fisk regelbundet. Jag svarade artigt att det blir väl 1-2 gånger i veckan och han genmälde (fint ord!) att det är för lite och det är det kanske. Sen frågade han om jag hört talas om Omega 3 och det har jag ju. Även om jag inte har nån burk nu drog jag till med den lilla vita att jag äter dagligen.

Det var han väldigt nöjd med. Men han visste att mina piller är alldeles för dyra. När jag sa att jag inte betalar så mycket som han påstår prutade han 5 euro, men det var fortfarande för dyrt och han tyckte det var så fel mot mig att jag måste knapra så dyra fiskoljekapslar. Han hade ett helt underbart erbjudande åt mig för det närmaste halvåret. Utan några förbindelser utom att de förstås skulle kosta, men väldigt lite.

Jag försökte säga nej tack, men det gick inte utan argumentering. Och alla mina argument viftade han bort. "Vi kom ju fram till att jag har ett oslagbart pris?"

Till slut sa jag "Nu har jag sagt nej tack tre gånger, nu tänker jag säga nej tack igen och sen lägga på." Fortfarande ville han veta varför så jag fick säga en gång till "Nu vill jag inte höra mer och jag har inget mer att säga. Tack och hej!" Och sen la jag på.

Hujedamej, kommer vi att drabbas av dessa igelaktiga svenskar som biter sig fast och argumenterar emot till förbannelse? Han ringde från ett svenskt nummer, men sålde finländska piller. Tystlåtna finnar tar i alla fall ett nej relativt fort, om de alls kommer igång på grund av språket...."

1 kommentar:

Anonym sa...

Samma påträngande kille, eller någon av hans kollegor, har ringt och terroriserat mig flera gånger. Skulle aldrig falla mig in att handla något av en telefonförsäljare, må de än ha vilka fantastiska erbjudanden som helst. Det jag vill ha köper jag ur affären.