22 augusti 2013

Några dagars fördröjning

Jag hinner inte med i samma takt som förr. Nåja, jag har ju inte bloggat effektivt på länge, men har jag velat har jag oftast hunnit. ;)

I förrgår var det en skön sommardag. På nåt sätt tror jag att hösten alltid börjar samma dag som skolorna kör igång. Den tjugonde augusti satt jag i alla fall på den soliga altanen med eftermiddagskaffet, den nya favoriten brieost på Ryvita mysli (med russin och frön). Lite lite söt smak av russinen och så den feta, milda brieosten. Mmmmm.

För att man ska tro att vi har en trädgård knipsade jag av en blåklint. Vi hade fem. Ifjol hade vi femhundra. Jag vet inte vad som hände. Ifjol sådde jag fyra eller fem sorters blommor men det blev en blåklintsdjungel. I år har jag inte vågat rensa rabatterna eftersom jag inte minns vad jag sådde ifjol och alltså inte vet hur de ska se ut. Resultatet blev en ogräsrabatt med fem blommande blåklintar i slutet av augusti.


Sen kom Ikeakatalogen i postlådan för första gången nånsin! Lite extra spännande nu eftersom vi faktiskt har ett rum som ska inredas från noll. Barnrummet så småningom. Med de ögonen har jag aldrig tittat förr. Folk kan ha olika åsikter om Ikeas kvalitet, men fiffiga idéer har de i alla fall!


Lite senare tänkte jag passa på att plocka lite svarta vinbär i det fina vädret. Det var kanske i sista minuten för många var övermogna. Testade att ta med mig lillkillen i vagnen, höjde bakstycket och han satt ganska fint och glatt i några minuter, sen tröttnade han.


Men är det en bra dag så är det. Jag sänkte ner honom till liggande och gungade vagnen med foten medan jag fortsatte plocka och han somnade på några minuter. Där sov han sen ganska länge, trekvart? Till skillnad från idag då jag gick en tjugominuterspromenad med honom vid ungefär samma tidpunkt och han grät precis hela vägen.


 Lite glad blir man ju av att plocka i en rosa hink! Blogger fick för sig att vända bilden så den kanske liknar en glad mun, men det får vi stå ut med. Några mängder hann jag inte med, 2-3 liter bara. Men då man tänker ha en näve i gången på morgongröten räcker det ändå ganska länge. Jag har dessutom fått några påsar av mamma och pappa.


Sen fortsatte den fina dagen med kubbspel med de två mittenbarnen. Jag har småningom insett att det inte lönar sig att tjata om att de borde gå ut i det fina vädret. Man bjuder ut en aktivitet och är själv med. Det blev två matcher på gräsmattan och kanske fyra på grus. Roligt! Och jag var faktiskt ganska duktig!


Och Noa var med! Trivdes riktigt bra i bärselen för första gången och somnade till och med med näsan i min halsgrop. Mys på hög nivå!

Inga kommentarer: