7 november 2013

Godaste grönsakssoppan (sponsrat inlägg)


Idag testade jag ett nytt recept på grönsakssoppa. Mannen var lite skeptisk men gick att övertala med hjälp av baconströssel. :) Det är härligt så här på hösten att använda lokala grönsaker. Jag borde bli bättre på det. På nåt sätt känns grytor och soppor också väldigt rätt på hösten, kanske för att de är mustiga och värmande?

Nåja, here it goes. Jag hittade receptet i en blogg som länkade till en annan bloggare som hade hittat det ”nånstans på nätet” så jag bryr mig inte om att länka.

Grönsakssoppa med citron-yoghurtsås, bacon och färsk timjan
  • 1 paket bacon
  • 1 gul lök
  • 4 stora potatisar
  • 3 morötter
  • 1 palsternacka
  • 1 liten bit rotselleri (jag hade en halv och smällde i hela den biten)
  • 3 tärningar köttbuljong
  • 1 liter vatten
  • 3 msk tomatpure
  • salt
  • peppar
Stek baconet och flytta över i en skål. Hacka löken och bryn i baconfettet. Lägg den stekta löken tillsammans med potatis, morötter, palsternacka, buljong, tomatpuré, rotselleri och vatten i en kastrull. Låt koka i 20-30 minuter. Mixa soppan slät.

Yoghurtsås
Blanda ca 2 dl turkisk yoghurt eller liknande (jag hade eller creme fraiche) med rivet skal från 1 citron, salt och peppar.

Sleva upp grönsakssoppan på en tallrik och lägg på en rejäl klick yoghurtsås. Strö över lite stekt bacon och gärna någon färsk krydda – timjan eller basilika går utmärkt (jag hade basilika).

Bloggaren som jag lånade receptet av var helt lyrisk. Själva tyckte vi den var god men inte fantastiskt. Men visst blir det godare när man mixar än att äta (och se) bitarna var för sig. Däremot tror jag inte den skulle gå hem hos våra grönsaksrädda tonåringar. Vi åt kanske en tredjedel av soppan (på två) men all bacon. Vegetarianer på heltid lär vi aldrig bli.

Jag märkte en sak när jag skulle köpa bacon. Det fanns tre olika märken i butiken, men bara en sort var inhemsk. Det gäller att ha koll nuförtiden. Grönsakerna var inhemska, kanske för att det är rätt säsong nu. På vårarna brukar det vara svårt att hitta inhemska morötter. Men det är ju en annan sak om det lokalproducerade helt enkelt har tagit slut. Vi borde alla se till att gynna våra lokala bönder så att de kan fortsätta med sitt odlande och uppfödande. Det verkar tyvärr inte vara en självklarhet längre. Bonden behövs!

Och på tal om bönder. Detta inlägg sponsras av Lantmännen. Titta gärna på filmen, om inte annat så för att uppleva lite sommar i novembermörkret. ;)

Inga kommentarer: