16 juli 2010

Bland storviltsjägare och skateboardåkande kläddesigners


Vackert sommarväder är säkert skönt för kroppen, men det som ger mest åt själen är nog programmet SOMMAR i Sveriges Radio P1. Jag är dålig på att passa tider och komma ihåg, men alla program sparas i arkivet.

Igår lyssnade jag på Per Holknekt. Ett fascinerande levnadsöde. Han åkte till USA redan i tonåren, blev skateboardproffs, men fick också drogproblem. Väl hemma fick han framgång med ett eget skateboardföretag, men hade också alkoholproblem. Sen gick han med i Big Brother och skrev låten mediahora. Man skulle kanske kunna tro att det kunde ha gått utför, men han kom igen och grundade klädföretaget Odd Molly som senare börsnoterades för flera miljarder kronor.

Idag har jag lyssnat på Natasha Illum Berg, professionell storviltsjägare i Tanzania. Kanske inte det som skulle intressera mig mest, men där tog jag fel. Igen. Hon säger så många fina sanningar om livet. Bland annat är hon irriterad på folk som kommer till Afrika för att Hjälpa eller Göra En Insats. Visst, säger hon, i Sverige har alla människor vattenkran. I Tanzania kanske de måste gå några kilometer till en gemensam brunn. Men det är inte bara dåligt att varje dag få träffas vid brunnen. Vem tänker på den gamla damen ensam i sin höghuslägenhet som aldrig behöver gå ut eftersom hon har eget vatten i sin kran...

Vi ska inte sluta hjälpa varandra, säger hon. Men just så, varandra. Försöker vi bara hjälpa andra blir det sällan bra.

Och hennes kärleksförklaring till mannen hon älskar... Jag fick tårar i ögonen! Och det var nästan så att hon fick mig att ändra åsikt om tjurfäktning, men bara nästan...


Inga kommentarer: