23 juli 2010

Laboratoriekrångel

Efter förra veckans strapatser blev jag skickad på provtagning. De skulle kolla upp allt möjligt, blodbild, socker, sköldkörtel, kromosomer och kanske ännu mer. Jag fick två förhållningsregler: komma på fastande mage och före kl. 10. Jag fick dessutom välja mellan sjukhusets laboratorium eller närmaste HVC, jag valde det närmaste.

Jag var på plats kl. 9, hade tänkt åka tidigare, men har sovit dåligt i natt med en väldigt ömmande hals. De konstaterade att det var för tidigt att ta kromosomprovet eftersom det skickas till sjukhuset först kl 12 och det får inte vara så gammalt. Men sköldkörtelprovet måste tas före 10, så de rekommenderade mig att åka till sjukhuset.

Det gjorde jag.

Där var det plötsligt för sent att ta kromosomprov eftersom det skickas vidare med en buss kl. 9... Tydligen har a) fullständig information inte getts till mig och b) HVC-personalen inte heller nån koll.

Jag skulle återkomma tiiiiidigt på måndag, men bara för att få ha roligt alla dagar tyckte man ändå att jag skulle ta de andra proverna idag när jag ändå var där. Några rör senare fick jag äntligen åka hem och äta.

Till saken hör att måndagen är makens första och hett efterlängtade semesterdag och då ska jag rusa iväg till sjukhuset kring 7. Hipp hurra! Lyckligtvis placerade hon mig i nån slags snabbkö eftersom det brukar vara rusning på måndagmorgnar.

Dessutom såg jag en massa gravida magar och en nyfödd baby under min färd och det kändes ju typiskt. Men sen kom jag att tänka på att jag kanske såg minst lika många missfallsmammor eller ofrivilligt barnlösa, det syns ju liksom inte utanpå...

I augusti har jag ännu två provtagningar inbokade. Kanske det blir blodgivare av mig av bara farten? :)

2 kommentarer:

maria sa...

mmm, blir väldigt lätt "alla andra har moped"-känsla över detdär, fast på ett mycket djupare plan då förstås...

Marit sa...

been there done that, jag också... inte roligt men man tar sig igenom på nåt sätt :/