19 september 2010

Fyllda paprikor

Det här receptet är hämtat från mat-Birka som finns gratis i större k-affärer.

4 paprikor
1 lök
1 påse grönsaksblandning mexican mix
1 burk (185 g) tonfisk i chilisås
1 burk tonfisk i vatten
Svartpeppar
1/2-1 burk ostdip (från hyllan med tacogrejs)
ca 1 dl riven ost

Tonfisken i chilisås och grönsaksblandningen är Pirkkas, men det går säkert att hitta motsvarande av annat märke. Grönsaksblandningen innehåller paprika, kidneybönor, gröna bönor, lök, majs och minimajs.

Klyv och putsa 4 paprikor (jag tog bara 3). Låt skaften sitta kvar. Pensla med olja och rosta i ugnen 225 grader i 10 minuter.


Stek 1 lök och rör ner grönsakerna. Jag lade till några färska champinjoner. Sen i med tonfisken. Chilitonfisken innehöll två hela chilifrukter. Det stod att man kunde ta bort dem, men jag tänkte "ska det va så ska det va" och hackade med dem. Det blev eldigt!


Fyll paprikorna. Sleva på ostdip och strö över riven ost. Gratinera i 10 minuter. Servera med sallad och bröd står det i receptet. Jag var för lat och åt dem som de var.



Jag åt två halvor till kvällsmat efter att ha ätit en stadig lunch på jobbet. K åt också två då han kom hem från träningen och fick två till lunch följande dag.

Receptet är väl tilltaget. Det blev mycket fyllning över. Vi åt den med ris nån dag senare, det räckte gott och väl till två personer. Det är med andra ord för mycket fyllning även till 8 halvor.

2 kommentarer:

Fisken Svea sa...

Mums! Jag som egentligen inte tycker om paprikan varm blev riktigt sugen på den här maten!

Fru Tallund sa...

Värt att testa, men som sagt väldigt eldigt så här. Mina ögon tårades :)

Grönsaksblandningen var trevlig! Lite annorlunda. Fattar man ändå inte tycke för paprikan kan man kanske tänka att den bara är en skål :)