4 januari 2011

Fi.K.A


Fin förlovningsmugg av syster A.

Läser också Lotta Abrahamssons bok "Full koll" som e-bok lånad från biblioteket. En bok med mycket som är överkurs (mycket om säljande på jobbet och sånt), men också mycket jag kan ta till mig av. Till exempel det ständigt återkommande mantrat "Gör det nu". Om en sak är för tråkig att göra, blir den inte roligare av att man skjuter upp den. Den tar bara ännu mer energi.

För uppgifter är faktiskt jobbigare när man tänker på att man inte gör/gjort dem än när man faktiskt gör dem. Saker som tar lång tid går inte heller snabbare om man skjuter upp dem. Saker blir faktiskt gjorda om man bara börjar på och tar det bit för bit. Även det som ser enormt ut. "Jag tar en bit i taget", sa myran som skulle äta en död elefant... :)

Sen har hon ett annat handfast råd. Hon kallar det FIKA, dels för att man gärna kan fika under tiden. Men också för bokstäverna. FIxa genast, Kasta, Arkivera.

Det där är nåt jag borde lära mig. Tråkiga papper som kommer med posten eller per mail och ska åtgärdas först längre fram har en tendens att hamna fel eller glömmas bort. Eller inlämningsuppgifter till en kurs... Fixa genast så är det gjort. Kasta genast det jag inte behöver- även mail, nu har jag igen över 1000 i min inkorg. Visserligen lästa, men en hel del genomskummade och tänkt att jag ska läsa noggrannare "en annan gång".

Och arkivera på ett bra och lätt sätt det som ska sparas. Så bra så att man hittar det när det behövs, så lätt så att det blir gjort.

Det känns som om jag ska tänka igenom det här medan jag fixar i ordning mitt arbetsrum. Har börjat på med en del saker redan. Det är kanske självklara saker för många andra, men enligt boken inte för alla. Skönt att läsa att jag inte är den enda som råddar på... :)

Kanske jag också kan lära mig!?

Inga kommentarer: