6 oktober 2011

Rubinrött



Vi har infört den goda vanan med morgongröt. Tre familjemedlemmar älskar det, en äter ingen frukost alls och jag tycker det är okej. Men gröt är tråkigt utan äppelmos, så jag har börjat koka egen. Än så länge har vi fri tillgång till närproducerat och obesprutat från pappas äppelträd.

Jag gör lite i gången, så att jag slipper frysa in. Första satsen gjorde jag med socker och följde ett recept. De följande gångerna har jag bara kokat äppelbitar i vatten med ganska mycket kanel och sen mosat ihop med omrörningssleven. Idag fick jag för mig att byta ut vattnet mot mammas supergoda saft gjord på aronia och äpple. Där fick jag med socker på köpet. Det blev i alla fall väldigt vackert. Återstår att se om den är god också. Eftersom jag försöker hålla glutenfri kost för att utreda mina magproblem äter jag bovetegröt, den är ju ännu klistrigare än "vanlig" havregrynsgröt. Därför är det extra välkommet med nåt som "läskar lite".

Märker att jag har svårt att hitta ord och formulera mig. Det är väl helt enkelt sovdags.... Godnatt!

6 kommentarer:

Helena i Ljungsbro sa...

Väldigt fin färg!

Fru Tallund sa...

Jo, det blev lite jordgubbsaktigt! Dessutom jättegott! :)

Lille A sa...

Låter spännande! Jag gjorde åxå en hel maja på våra aronia bär+äppel. Körde du genom "kvarnen" eller kokade du bara o mosa direkt i kastrullen; äppel+saft?

Fru Tallund sa...

Mammas saft... Tror hon gjorde i majan, utan att mosa. Sa att bären såg likadana ut efteråt.

Lille A sa...

Det var mera moset jag tänkte på, om du bara mosa direkt i kastrullen som du skrev tidigare. Jag brukar köra genom passervagga man behöver inte skala o fixa så noga då.. Ska testa jag åxå.

Fru tallund sa...

Aha, nej jag gör bara på några äpplen i gången, färskvara... Kokade äppelbitarna i saften så de blev väldigt mjuka och rörde sen bara sönder dem till mos, med lite bitar i.

Ska nåndag ta ett större projekt innan äpplena blir dåliga.