19 oktober 2011

Smakrik höstgryta

Oj vad bra det blev. Så bra så att jag måste skriva receptet här. Min man gav grytan 10 + och berömde den flera gånger under ätandet. :) Den tar tid att göra, men kräver inte mycket aktivt arbete. Jag misstänker att grytan räcker till fyra rejäla portioner. Kansket fler om man inte är så matfriska som vi. :) Idag var vi bara två som åt.


  • Tillred 600 g karelsk stek*) i lergryta i ugnen, 200 grader i två timmar. Jag lade med 2 gula lökar i grova klyftor, pepparkorn, salt och vatten.
  • Slanta tre morötter och fräs i olja i en gryta. Fyll på med kålrotsbitar. Jag tog en halv. 
  • Sen satte jag till en näve fryst blomkål och broccoli eftersom jag tyckte det såg lite trist ut. 
Sen börjar det roliga :)
  • Jag hivade på en skvätt (kanske 0,5 dl) vitvinsvinäger och en större skvätt (kanske 1 dl) rödvin och lät puttra en stund. Sen saltade och pepprade jag.
  • Grävde i kylskåpet och hittade en liten burk marinerade vitlöksklyftor. Jag slevade i hälften, det blev nog 8-10 klyftor, men de var mildare än "råa". Jag orkade inte hacka dem.
  • Sen fick det puttra länge och långsamt, på låg värme. 
  • När jag kände för det rörde jag ner köttet och löken och en del av vattnet ur lerformen. Det fick köttet att gosa till sig lite till.
  • I något skede gick jag lös på kryddburkarna. Håll i er nu: kanel, nejlika och ingefära (för att jag bakade pepparkaksbröd parallellt), nymalen kummin, salt, peppar och rosépeppar.

    Alla kryddorna gjorde att det blev mustigt och varmt och mysigt på nåt sätt. Och väldigt många saker att upptäcka. Rosépepparn var lite söt, medan vinäger och vin gav syra. En typisk gryta för kyliga dagar.

Vi hade det inte så väl förspänt på salladsfronten så det blev bara lite issallat och marinerade fetaosttärningar, men det var alldeles lagom till alla grönsaker.

Och så drack vi varsitt glas rödvin till. Casillero del Diablo Cabernet Sauvgnon, en stor favorit hos oss.

En närodlad (förutom vinet), höstlig, god och alldeles alldeles underbar onsdagsmiddag hemma hos oss. Inte vilken onsdag som helst i och för sig. Jag är ledig i fyra dagar nu, jätteskönt!

Man skulle förmodligen ha kunnat vräka allt i lergrytan och slippa en del vaktande och rörande, men jag tyckte om att andas in dofterna av alla kryddorna. Det gjorde också att morötterna var al dente och det var gott. Kan vara risk för att grönsakerna blir överkokat i ugnen?


*) Karelsk stek är en färdig förpackning med en 60/40-blandning av grytbitar av gris och nöt. När man tillagar den i lergryta blir det så mjukt att det faller sönder när man skär i det. Man skulle förmodligen kunna äta det utan tänder... :)

4 kommentarer:

maria sa...

låter spännande! Jag gjorde också en köttgryta under mitt huslighetsskov förra veckan, men jag är ju mer en nervös nybörjare och följde mest ett recept i en tidning... :)

Fru Tallund sa...

Faktum är att K sa att av de tio rätter vi fick i "Middag till fyra"-påsarna var det bara en som möjligen möjligen var godare än min gryta. :)

De rätterna var ganska mesiga i kryddningen, härjar man själv i kryddhyllan blir det fort fler smaker... Fast det behöver ju inte självklart bli nåt som alla gillar. Och det är aldrig fel att följa ett recept, varför skulle de annars göras? :)

Lissu sa...

OJ låter super go...tror att jag kommer o prova på den där nåttag:)Tack för tipset o receptet:)Skön höst till er där uppe här nerifrån Åbo!

Fru Tallund sa...

Tack detsamma, Lissu!